سالگرد آغاز دفاع مقدس مثل هر سال شاهد رونمایی از دستاوردهای نظامی کشورمان بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 اما آن چه امسال را متفاوت از سال های گذشته کرده، بازتاب گسترده این رونمایی ها در رسانه های خارجی بوده است؛ تا جایی که برخی از این رسانه ها پیشرفت های امسال را حیرت آور دانسته اند. در حالی که نیروی زمینی ارتش سامانه «اخلالگر گنبدی و جهتی شاهد» را رونمایی کرد تا ورود هر گونه ریزپرنده به آسمان ایران با مرگ او مصادف شود، دیروز هم فرمانده کل ارتش، به بوشهر رفت تا مرکز فرماندهی عملیات پدافند هوایی خلیج فارس را افتتاح کند و با این اقدام امیر سرلشکر موسوی عملاً آسمان خلیج فارس هم برای نیروهای متجاوز خطرناک تر باشد و تمامی تحرکات و آمدوشدهای هوایی منطقه خلیج فارس با دقت و ریزبینی رصد شود. در حاشیه این افتتاح، کارکنان پدافند هوایی ارتش و سپاه در ارتفاعات مشرف به بندر سیراف در حضور فرمانده ارتش به بازنمایی عملیات جنگی موسوم به بازی جنگ پرداختند و در آن به صورت تمرینی ضمن کمک به هواپیمای سانحه دیده به مقابله با هواپیمای متجاوز دشمن نیز پرداختند. فرمانده کل ارتش که همزمان فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی کشور را هم برعهده دارد، با تأکید بر این که ما قصد تعدی و تجاوز به هیچ کشوری نداریم، اظهار کرد: ما در هیچ شرایطی در برابر زورگویان از حقوق خودمان سر سوزنی کوتاه نمی آییم و تردیدی نداریم که پیروز خواهیم شد و آن روز دور نیست.

فراوانی تجهیزات راهبردی سپاه به ادعای نشنال اینترست

همزمان با این اقدام، رسانه آمریکایی نشنال اینترست که در حوزه تحلیل و ارزیابی مسائل و تجهیزات نظامی کشورها فعالیت می کند، به تحلیل قدرت‌ دریایی ایران پرداخت و آن را «بسیار حیرت آور» دانست. این رسانه آمریکایی با اشاره به موشک‌های نصب شده روی قایق‌های سپاه در خلیج فارس، نوشت: نیروی دریایی ارتش هم مجهز به ناو‌های جنگی تندرو، ناو‌های پاسور و قایق‌های موشک اندازاست. همچنین از حدود 20 فروند زیردریایی که منطقه عملیاتی آن تنگه هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند است برخوردار است. وجود ۲۲ فروند زیردریایی غدیر، ایران را آماده درگیری در مناطق سخت دریایی کرده است. به نوشته نشنال اینترست نیروی دریایی سپاه پاسداران بیش از ۱۵۰۰ قایق تندرو غیرقابل شناسایی و بیش از سه هزار مین دریایی دارد. نکته جالب توجه این است که این رسانه آمریکایی در روزهای گذشته نیز به بررسی توانمندی‌های جنگنده‌های ایرانی در مقابل جنگنده‌های آمریکایی پرداخت و دست برتر را به تجهیزات ایرانی داده بود.

نشنال اینترست همچنین در گزارش دیگری نوشت: ایران مدت ها پیش به روز رسانی ناوگان اف-5 خود را آغاز کرده است، اگرچه پیش بینی می شود که این به روز رسانی ها شامل جدیدترین حسگرها و تغییرات در کلاه ایمنی نباشند. با این حال، حتی در شرایط یکسان هم اف-5 ها با وجود قدیمی بودنشان باز هم می توانند در برابر اف-35 ها به برتری برسند چرا که این جنگنده ها به خلبانان خود در مواجهه نزدیک برتری می دهند. به طور قطع، خلبان های اف-35 با آگاهی از محدودیت های هواپیماهای خود، همه تلاششان را برای خودداری از درگیری در مواجهه نزدیک به کار خواهند گرفت. در چنین شرایطی، خلبان های ایرانی مجبور خواهند شد برای آمریکایی ها کمین کنند تا بتوانند آن ها را به درگیری در فاصله نزدیک وا دارند. جروزالم پست در فلسطین اشغالی گزارش داده که نخست وزیر این رژیم در جلسه اخیر کابینه اش، پیشنهاد گسترش سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی برای مقابله با موشک‌های کروز ایرانی را مطرح کرده است. هر چند نتانیاهو قصد دارد با بزرگ نمایی تهدید ایران، مشکلات داخلی خود را حل کند، اما این طرح نشان دهنده ترس واقعی او از موشک های ایرانی است. به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از جروزالم پست، طرح پیشنهادی نتانیاهو برای مقابله با کروزهای ایرانی میلیارد‌ها شکل (واحد پول رژیم اسرائیل) هزینه روی دست رژیم صهیونیستی خواهد گذاشت که این بودجه باید از محل کاهش بودجه خدمات عمومی تأمین شود. در همین حال دویچه وله گزارش داده وزیر خارجه اسرائیل در سفر اخیرش به سازمان ملل با چند تن از وزیران خارجه عربی دیدار کرده و در این دیدارها از ایران سخن گفته است. این گزارش با اشاره به توئیت یسرائیل کاتس درباره بررسی امضای توافق‌نامه عدم ‌تجاوز با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، نوشت: «اسرائیل امیدوار است نظر کشورهای حاشیه خلیج فارس را به طرف "دشمن مشترک" یعنی ایران بکشاند.»