​رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش به جنایت‌ آمریکا نسبت به ملت بزرگ ایران اشاره کرد و گفت: آمریکا بدون دلیل و بهانه و صرفا به خاطر فشار افراطیون داخل‌ آمریکا و رژیم صهیونیستی و عربستان به خاطر فشار این سه سر تسلیم فرود آورد و از برجام خارج شد. این را هم یک مقام سعودی اعلام کرد که ما به ‌آمریکا فشار آوردیم. هم سردمدار رژیم اشغالگر قدس و هم افراطیون کاخ سفید دور اطراف حاکمان جدید اعلام کردند. این چیزی نیست که تحلیلا بگویم این خبری هست که همه دنیا شنیده اند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حسن روحانی تصریح کرد: خارج شدن از یک توافق یک ننگ برای یک کشور است اما این ننگ بالاتر خواهد بود ‌آن زمان که این توافق به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده باشد. بنابراین مقررات بین المللی را هم زیر پا گذاشته است و این ننگ افزوده تر می شود زمانی که مواد غذایی و دارویی هم جزو اقلام تحریمی باشد.

 وی اضافه کرد: بی تردید دولت‌آمریکا مرتکب جنایت ضد بشری شده است. اقدام ‌آمریکا یک تروریسم اقتصادی است البته این به‌آن معنا نیست ملت ایران به زانو درآمده باشد زیرا دانشمندان، محققان، کارآفرینان و تولیدکنندگان ما برغم فشارهای بی‌سابقه اقتصادی و تحریم‌های ناعادلانه تلاش خود را مضاعف کردند و ما امروز به سمت خودکفایی کامل حرکت می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه امروز بیش از ۹۵ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود، گفت: البته دوستان ما هم ما را فراموش نکردند و هر چند به زبان به آمریکا احترام می‌گذارند، اما در عمل به ما کمک می‌کنند.

رئیس جمهور افزود: از دوستان خودمان که در این شرایط سخت در کنار ما بودند، قدردانی می‌کنیم. از پزشکان متعهد کشور سپاسگزار هستیم که با تلاش خود نگذاشتند سلامت مردم با مشکل مواجه شده و صف دارو در کشور تشکیل شود.

رییس جمهوری گفت: کشورهای دوست ما در منطقه در دوران تحریم ما را فراموش نکردند، آنها به زبان به آمریکا احترام می کنند، اما در عمل با ما کار می کنند. از دوستان و کشورهای همسایه و کشورهای بزرگی که در این شرایط در کنار ما بودند اگر چه با زبان گرم و بخاطر  ترس از تحریم شرکت های خود توسط کاخ سفید، سپاسگزاریم.

روحانی گفت: ما از تمام کادر سلامت کشور که نگذاشتند بیماری دردش ادامه یابد و عمل جراحی تاخیر شود و صفی برای دارو تشکیل شود، سپاسگزاریم 

وی تحریم های ظالمانه امریکا را خیانت بزرگ به بشریت و به ملت ایران دانست و گفت: ٨٣ میلیون ایرانی این جنایت آمریکا را فراموش نخواهد کرد و آمریکا شکست خورده این میدان خواهد بود.

رییس جمهوری گفت: اگر چه مردم و دولت ایران تحت فشار هستند اما در سازمان ملل در دنیای اخلاق و سیاست و حتی اقتصاد ایران پیروز و آمریکا شکست خورده است.  

روحانی گفت: بعد از ١٨ ماه فشار مداوم در چند ماه اخیر شاهد کاهش رشد نرخ تورم و رشد مثبت اقتصادی هستیم و بازار سرمایه در ۶ ماه گذشته در بورس حدود ٧١ درصد و در فرابورس ٧٢ درصد رشد داشته است.

رییس جمهوری گفت: مردم مقاوم ایران نترسیدند و سرو قامت و با شهامت ایستادند و روح  بزرگ آنها خسته نشد  با نشاط در صحنه بودند اینکه در همین شرایط تحریم حدود سه میلیون و پانصد هزار نفر زائر در یکی دو هفته اخیر  به کربلا در عراق سفر کردند به معنای نشاط جسمی و روحی ملت ایران است.

رییس جمهوری اظهار داشت : وقتی زائران ایرانی با پای پیاده به کربلا سفر می کنند به آقای ترامپ اعلام می کنند که زانوی تو شکسته است و ایرانیان با پاهای قدرتمند به سمت عشق حرکت می کنند

روحانی افزود: اینکه ملت ایران در این شرایط تاریخی کمک به یکدیگر را از یاد نبرده اند و در کنار هم قرار دارند به معنای ملت پیروز در صحنه اقتصاد سیاست سلامت است.  

وی درباره برخی از حرکات دوستانه کشورهای همسایه به سمت ایران گفت: این حرکت نشان می دهد صهیونیست ها شکست خورده‌اند و ملت ها منطقه به خوبی فهمیده اند راه و مسیر، راه دوستی با یکدیگر است ما دست دوستی و برادری به سوی همه دراز می کنیم.

رئیس جمهوری گفت: در هشت سال گذشته منطقه ما با یک تروریسم وحشی مواجه شده است،  شرورترین تروریست ها منطقه ما را اشغال کردند در سوریه آدم کشی کردند و در عراق تخریب کردند و مردم را سر بریدند در افغانستان و پاکستان به مردم ظلم کردند و یمن عزیز ویران کردند و مردم این کشور در بیماری و بمباران تنها گذاشتند.