کارشناس مسائل بین الملل گفت:صراحت وزارت خارجه در مورد پایان صبر راهبردی ایران، واکنشی به بدعهدی اتحادیه اروپاست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عباس مقتدایی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره بد عهدی اروپایی ها، گفت: صبر راهبردی ایران در طول ماه‌های گذشته پیامد‌هایی داشت که برخی از آن ها عملیاتی شده است، از جمله آن موضوع اقدامات اخیر و برنامه شده کشورمان است که به صورت گام به گام اجرا می شود.

او افزود: به نظر می‌رسد این روز‌ها صراحت وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص به پایان رسیدن صبر راهبردی ایران واکنشی به اقدامات اتحادیه اروپاست. در حقیقت اروپا طی ماه‌های گذشته فرصت‌هایی در اختیار داشت تا از آن برای حفظ برجام استفاده کند.

مقتدایی ادامه داد: عدم استفاده اروپایی‌ها از فرصت‌ها و زمان‌هایی که جمهوری اسلامی ایران  مشخص نموده  به کشورمان این حق را می‌دهد که بر اساس مفاد برجام برخی از تعهدات خود را پایان دهد.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران امروز از نظر موقعیت حقوقی، دیپلماتیک و فضای داخلی این حق را برای خود قائل است که واکنش به اقدامات اروپایی‌ها را به عنوان یک خط مشی اساسی در قالب محدود کردن تعهدات خود عملیاتی کند.

او ادامه داد: اتحادیه اروپا در عمل ناتوانی خود برای تحقق وعده هایش را اثبات کرد، اما جمهوری اسلامی ایران در عمل صلح طلبی خود را نشان داد، در عین حال ایالات متحده آمریکا نیز عدم پایبندی خود به تعهدات بین المللی را ثابت کرد.

مقتدایی اضافه کرد: مردم کشورمان به این موضوع پی بردند که مقصر اصلی  در عدم دستیابی به توافق، آمریکا  و اروپایی ها هستند، همچنین دولتمردان جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید متوجه شدند که اقدامات دولت‌های قبل و عدم همکاری دولت‌های قبلی با اروپا و آمریکا زمینه‌های تاریخی و عملی داشته است.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: دولت آقای روحانی و وزیر امور خارجه کشورمان در دولت دوازدهم امروز همان حرف‌هایی را می‌زنند که سال‌ها قبل رهبری و مجموعه نظام بر آن تاکید می‌کردند.

او در پایان خاطر نشان کرد: غیر قابل اعتماد بودن اروپایی‌ها و پیمان شکن بودن آمریکایی‌ها نتیجه مذاکرات برجام است. در حقیقت ایران دست برتر در عرصه منطقه‌ای را دارد و می‌تواند از موضع بالاتر منافع کشور را خودش تعریف و عملیاتی سازد.

بیشتر بخوانید:فرانسه: ایران از برداشتن گام جدید کاهش تعهدات برجامی خودداری کند 

اوایل این هفته حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان اعلام کرد تهران به زودی از سانتریفیوژ‌های گازی نسل جدید «آی آر-۹» در فعالیت‌های هسته‌ای خود استفاده می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در واکنش به این اظهارات آقای روحانی، اعلام کرد که ایران باید از ورود به مرحله جدید اقدامات نگران کننده که می‌تواند به افزایش تنش‌ها منجر شود، خودداری کند.