توافق های پشت پرده راست ها؛ قالیباف بی آنکه بداند جاده صاف کن می شود؛ ریاست مجلس قرار است به فرد دیگری برسد / چرا اصولگرایان چمران را خط زدند و بر روی سرلیستی قالیباف توافق کردند؟

چرا قالیباف راضی به سرلیستی انتخابات مجلس شده است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
یک انتخاب دیگر و باز یک نامزدی دیگر از محمد باقر قالیباف . او البته این بار تغییر مسیر داده است ؛ بهارستان به جای پاستور .
برای کسانی که خلق و خوی سیاسی محمد باقر قالیباف را در این چند سال اخیر رصد می کنند کمی غیر منتظره است این تغییر مسیر . شاید آنها انتظار داشتند با توجه به نزدیک شدن به پایان عمر دولت دوم حسن روحانی و خارج شدن حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی از صف نامزدان ریاست جمهوری به سبب سمت جدیدش در قوه قضاییه، بار دیگر قالیباف همچون گذشته شانس خود را در انتخابات ریاست جمهوری بیازماید.
گرچه  رصد فعالیت های او در چند ماه اخیر هم البته برای رصد گران مسایل سیاسی نشانه های فراوانی داشت از اینکه این چهره سیاسی خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آماده می کند. ناگهان اما همه چیز تغییر کرده است. بر اساس اخباری که از سوی منابع نزدیک به قالیباف هم تایید شده، او برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس از حوزه تهران قانع شده است. می گویند برای اینکه او تصمیم به نامزدی در انتخابات مجلس از حوزه انتخابیه تهران بگیرد جلسات متمادی برگزار شده و کسانی همچون محسن رضایی ، حدادعادل و علیرضا زاکانی با او مذاکره کرده اند .
گفته می شود او گزینه سرلیستی اصول گرایان است. گویا پیش از این جمع بندی جلسات شورای وحدت این بوده است که مهدی چمران سرلیست اصولگرایان در تهران باشد حالا اما با ورود محمد باقر قالیباف آرایش فهرست تغییر کرده و بناست او سرلیست شود .
این تغییر آرایش هم به جهت تغییرات جدید است که در مواضع و تصمیمات طیف های مختلف اصولگرایان به وجود آمده است . بر اساس اخباری که «انتخاب» کسب کرده است یک چهره سیاسی اخیرا رایزنی های مهمی در این جناح داشته است . گویا رضایت جامعه روحانیت برای پیوستن به شورای وحدت نیز خروجی جلسه چهره سیاسی مذکور با چهره های ارشد این تشکل سیاسی بوده است. این شخصیت دیداری با آیت الله مصباح یزدی داشته است که موجب شده او به جبهه پایداری برای پیوستن به شورای وحدت تکلیف کند. گفته می شود بعد از این دستور مصباح یزدی ، جلسه ای نیز میان آقاتهرانی و دبیر کل جامعه روحانیت برگزار شده است . حالا هر چه هست محمد باقر قالیباف برای حضور در انتخابات مجلس ترغیب شده است .
بعد از قطعی شدن نامزدی قالیباف در انتخابات سوالات متعددی برای تحلیلگران مسایل سیاسی پدید آمده است . نکته اول این است که اساسا چرا اصولگرایان به این تصمیم رسیده اند و او را به جای انتخابات ریاست جمهوری آینده راهی انتخابات مجلس کرده اند. در این خصوص سه نگاه وجود دارد
گروه اول بر این باورند که اصولگرایان خواسته اند با لیستی متفاوت در انتخابات مجلس حاضر شده و محمد باقر قالیباف را سر لیست خود قرار داده و حتی برای ریاست مجلس او نیز تلاش کنند .
گروه دومی هم وجود دارند که ریاست مجلس قالیباف را مقدمه ای برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری می دانند.
گروه سوم اما این اصرار را یک سناریوی پیچیده برای حذف محمد باقر قالیباف و خالی کردن انرژی سیاسی او در آستانه پایان عمر دولت دوم حسن روحانی دانسته اند .
این گروه بر این باورند که محمد باقر قالبیاف بعد از نامزدی در انتخابات مجلس وارد رقابت بسیار سختی خواهد شد. طبعا او در این رقابت با حملات سنگین رقبا مواجه خواهد شد. او البته این شانس را دارد که از این رقابت سخت عبور کرده و به نمایندگی مردم تهران برسد . این اما پایان چالش های سنگین برای قالیباف نخواهد بود بلکه تازه آغاز یک مرحله سخت برای او است . جایی که محمد باقر قالیباف به امید رسیدن به آن وارد رقابت شده است ؛«ریاست مجلس یازدهم».
این درست همان نقطه چالش برانگیزی شده است که همچنان برخی تردیدها را در دل او زنده نگه داشته است . او از تصمیم نهایی اصولگرایان چندان اطمینانی ندارد . چنانکه او در مصاحبه ای بعد از انتخابات ریاست جمهوری در آنتن زنده تلویزیون به شدت از چهره های تصمیم گیر اصولگرایان انتقاد کرده و آنها را پدرخوانده نام گذاشته بود . کسانی که به تعبیر قالیباف پشت او را در آخرین لحظات خالی کرده و موجبات انصراف او را پدید آورده بودند .
حالا هم همان خاطرات در ذهن قالیباف زنده شده است . اطلاعات خبرنگار «انتخاب» هم نشان از آن دارد که دلشوره سیاسی محمد باقر قالیباف چندان هم بی راه نیست و توافقات پشت پرده ای در مورد ریاست مجلس آینده صورت گرفته است . توافقاتی که موجب شده اصولگرایان سنتی ناگهان به عضویت در شورای وحدت و تمکین به نظرات این شورا رضایت دهند.