صحبت‌های اخیر نتانیاهو در مورد اضافه کردن یمن به جمع دولت‌هایی که خطر تازه‌ای برای اسرائیل هستند، ابعاد متعددی دارد. آیا پای ادعاها درمورد موشک های ایرانی در میان است؟

العهد:نتانیاهو از ترس قدرت موشک های ایران یمن را هم خطر جدی خوانده
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

می‌توانیم این مساله را به رابطه اسرائیل با عربستان سعودی و ایالات متحده ارتباط دهیم. در مورد عربستان، نتانیاهو قصد دارد از موضع ریاض در مقابله با یمن، حمایت کند و ایران را مسئول حملات آرامکو نشان دهد؛ تا به این شکل، بر شکست نظامی و میدانی ریاض در مقابل یمنی ها، سرپوش بگذارند.

 شارل ابی نادر در العهد نوشت: صحبت‌های اخیر نتانیاهو در مورد اضافه کردن یمن به جمع دولت‌هایی که خطر تازه‌ای برای رژیم صهیونیستی هستند، ابعاد متعددی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

العهد در ادامه این ابعاد را بررسی کرده است.

بعد داخلی: طبیعی است که نخست وزیر اسرائیل، سعی دارد با گسترده کردن دایره خطرات علیه این رژیم، طرف‌های داخلی را برای مقابله با خطر بزرگ، گرد هم جمع کند؛ امری که مسئولان اسرائیلی ضعیف، که از تایید و حمایت داخلی برخوردار نیستند، به آن متوسل می‌شوند و قطعا نتانیاهو نیز از این اصل، مستثنا نیست.

بعد منطقه‌ای و بین المللی: می‌توانیم این مساله را به رابطه اسرائیل با عربستان سعودی و ایالات متحده ارتباط دهیم. در مورد عربستان، نتانیاهو قصد دارد از موضع ریاض در مقابله با یمن، حمایت کند و ایران را مسئول حملات آرامکو نشان دهد؛ تا به این شکل، بر شکست نظامی و میدانی ریاض در مقابل یمنی ها، سرپوش بگذارند.

اما در مورد آمریکا، نتانیاهو قصد دارد با ادعا‌های خود در مورد استقرار موشک‌های ایرانی در یمن، از مانور فشار آمریکا علیه ایران، حمایت کند.

بعد نظامی:

این بعد، به دو گرایش تقسیم می‌شود:

گرایش اول، به جایگاه یمن در دریای سرخ و گرایش دوم، به جایگاه جغرافیایی یمن نسبت به فلسطین باز می‌گردد.

به نسبت جایگاه یمن در دریای سرخ: هر گونه حضور قدرتمند یمنی در سواحل غربی دریای سرخ، می‌تواند تهدید بزرگی برای تحرکات دریایی اسرائیل در این دریا و بین خلیج العقبه و باب المندب باشد؛ بویژه آنکه دریای سرخ، حیات خلوت دشمن صهیونیستی محسوب می‌شود، که اهمیت استراتژیک زیادی برای ان دارد.

از حیث موقعیت جغرافیایی یمن نسبت به فلسطین اشغالی، اگر خطر شلیک موشک‌های بالستیک استراتژیک به سمت اسرائیل، از ناحیه مرز‌های شرقی-شمالی آن را مدّ نظر داشته باشیم، باید گفت: یمن می‌تواند خط مقابله دیگری از سمت جنوب شرق باشد و با وجود فاصله، فرصت تهدید بزرگی علیه رژیم صهیونیستی را فراهم کند.

در شرایطی که مانور سامانه دفاعی اسرائیل منحصر به محور شمال و شرق، یا خط ایران-عراق-سوریه-لبنان است، گسترش این مانور از سمت جنوب، که رادار‌ها و تجهیزات بیشتری می‌طلبد، برای صهیونیست‌ها دشوار است.

بر این اساس، می‌توانیم دلیل نگرانی‌های جدی مسئولان اسرائیلی از گسترش ظرفیت‌های استراتژیک یمن را دریابیم؛ آنچه که می‌تواند عامل مؤثری در حمایت از درگیری گسترده بین رژیم صهیونیستی و محور مقاومت، به رهبری ایران باشد.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب