​صنعت حمل و نقل هوایی ایران با وجودی که تقریباً چهل سال تحت تحریم های سنگین بوده، اما دستاوردهای پر شماری داشته که آن را گاه و بی گاه به رخ می کشد. ایران ممکن است سرانجام با استفاده از مهندسی معکوس جت های پیشرفته یا حتی کمک مشاوره ای از روسیه و چین بتواند یک جت عملیاتی تولید کند، جتی که نه فقط قادر به پرواز که حتی رادار گریز باشد، اگر چنین اتفاقی رخ دهد واقعا دستاوری فوق العاده خواهد بود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

نواندیش: صنعت حمل و نقل هوایی ایران با وجودی که تقریباً چهل سال تحت تحریم های سنگین بوده، اما دستاوردهای پر شماری داشته که آن را گاه و بی گاه به رخ می کشد. این کشور موفق شده جنگنده های اف 4 و اف 14 خود را برای سال ها در شرایط عملیاتی حفظ کند، اینکه ایران 8 سال تمام با وجود تحریم توانست در جنگ سنگین با عراق از این جنگنده ها استفاده کند یک دستاورد بی نظیر بود. 
سباستین رابلین از تحلیلگران نظامی سایت نشنال اینترست ضمن تمجید از دستاورهای صنعت دفاع هوایی ایران پیش بینی کرد که با ادامه روند فعلی حتی تولید جنگنده رادار گریز هم دور از دسترس نباشد، در ادامه بخش هایی از این مقاله را از نواندیش بخوانید:

تمجید نشنال اینترست از دستاورهای صنعت دفاع هوایی ایران و یک پیش بینی فوق العاده از آینده! ایران جنگنده اف 5 را در قالب صاعقه بازتولید کرده و با استفاده از موتورهای توربوجت J85 آن را ارتقا هم داده است. در کنار این تهران موفق به توسعه هواپیماهای بدون سرنشین هم شده است.

همه این دستاوردها اگرچه جالب توجه است، اما هنوز با تبدیل کردن ایران به یک کشور پیشرو دارای جنگنده رادارگریز فاصله دارد. در بین کشورهای جهان روسیه و آمریکا دارای صنعت هواپیمایی بالغ نظامی هستند، طی سالیان اخیر مسکو برنامه خودش را حول محور توسعه جنگنده های رادار گریز سوخو 57 قرار داده است. جالب اینکه بسیاری از کشورها بسیار ثروتمند از جمله فرانسه ، آلمان ، هند ، ژاپن و انگلیس تنها در مراحل اولیه توسعه صنعت هوایی نظامی خود هستند.تهران سال 2013 ادعا کرد که موفق به طراحی و ساخت جنگنده سوپر جت رادارگریز شده است و حتی از آن رونمایی نمود. نام جنگنده ادعایی ایران قاهر (فاتح) 313 است که جالب هم به نظر می رسد. این جنگنده تلفیقی از اف 5، اف 22 و حتی جنگنده های میگ دهه 50 میلادی بود. البته بعد از رونمایی از این جنگنده انتقاداتی هم متوجه آن شد و حتی برخی بیان داشتند که پرواز آن ممکن نیست.
ایران ادعا کرد که این قاهر کوچک به نوعی می تواند دو بمب دو هزار پوندی و شش موشک هوا به هوا را حمل کند. بدنه ان به نظر می رسد از پلاستیک براق و بدون پیچ و مهره ساخته شده است.البته بسیاری از رسانه ها سعی کردند این صحبت ها را نوعی تبلیغات خاص نشان دهند و شاید هم قاهر هنوز با معیارهای جهانی فاصله داشته باشد.ایران ممکن است سرانجام با استفاده از مهندسی معکوس جت های پیشرفته یا حتی کمک مشاوره ای از روسیه و چین بتواند یک جت عملیاتی تولید کند، جتی که نه فقط قادر به پرواز که حتی رادار گریز باشد، اگر چنین اتفاقی رخ دهد واقعا دستاوری فوق العاده خواهد بود.