نخستین فرمانده سپاه پاسداران و سفیر اسبق ایران در چین و پاکستان گفت: بدعهدی آمریکایی‌ها تنها نسبت به ایران نبوده و سیاستمداران این کشور حتی نسبت به متحدان خود هم خیانت می‌کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جواد منصوری روز سه‌شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان اظهار داشت: نظریه آمریکا در باره سایر کشورها این است که ما نباید خواسته هیچ کشوری را انجام دهیم.

وی با بیان‌اینکه مسئولان کشور در ابتدای انقلاب تجربه کافی نداشتند، تصریح کرد: همه مسئولان از ابتدای انقلاب اعتقاد داشتند که آمریکا خیانتکار است اما تجربه این را نداشتند که سیاستمداران این کشور به تعهداتشان عمل نمی‌کنند.

نخستین فرمانده سپاه پاسداران اضافه کرد: آمریکایی‌ها تا امروز در مقابل جمهوری اسلامی به اهدافشان نرسیده‌اند و این موضوع یک حقیقت قطعی است و در حد شعار نیست.

وی با اشاره به قرارداد الجزایر گفت: آن زمان تسلط کاملی به مسائل بین‌المللی و قراردادها نداشتیم و امتیازهایی را که می‌توانستیم از این قرارداد بگیریم، نگرفتیم.

منصوری خاطرنشان کرد: قرار بر این نبود که سفارت آمریکا ۴۴۴ روز تسخیر شود و برنامه ما این بود که این سفارت تنها ۲ تا ۳ روز در اختیار گرفته شود تا ما حرف‌هایمان را به دنیا بزنیم.

وی گفت: هدف ما این بود که با صدور ۱۰ تا ۱۲ بیانیه، پیام انقلاب را به دنیا برسانیم و نمی‌خواستیم سیاست‌های کلان آمریکا را تغییر دهیم.   

به گفته وی، آمریکایی‌ها روی غرور، تکبر و حماقتشان کاری کردند که این مدت طولانی شد و در صورتی که شاه را از کشورشان بیرون کرده بودند، مشکلی هم پیش نمی‌آمد.

منصوری با بیان‌اینکه انقلاب اسلامی تنها متعلق به ایران نیست و به همه دنیا اختصاص دارد تاکید کرد: امروز انقلاب اسلامی، دنیا را تغییر داده و هنوز هم در حال تغییر دادن دنیاست.

سفیر اسبق ایران در چین و پاکستان با اشاره به میانجی‌گری الجزایر بین ایران و آمریکا در جریان تسخیر لانه جاسوسی ادامه داد: ما در ابتدای انقلاب، لیبی و الجزایر را کشورهای انقلابی می‌دانستیم و با توجه به سوابقشان به آنها اعتماد داشتیم و البته الجزایر سال ۵۹ با الجزایر با الجزیر سال ۶۹ خیلی تفاوت دارد.

وی با اشاره آزاد کردن دیپلمات‌های زندانی سفارت آمریکا گفت: وقت آزاد کردن اینها رسیده بود اما آمریکایی‌ها به مسائل تسلط بیشتری داشتند و می‌خواستند امتیاز بگیرند و با کمترین بها، این امتیازها را گرفتند.

اسناد سفارت آمریکا، حقانیت نظام اسلامی را ثابت کرد 

منصوری گفت: اسناد بدست آمده از ساواک و سفارت آمریکا، حقانیت نظام جمهوری اسلامی را به جهانیان ثابت کرد.

وی با بیان اینکه سران حکومت شاهنشاهی تصور این را نداشتند که انقلاب اسلامی پیروز شود، افزود: جمهوری اسلامی از انقلاب ۲ ارث بزرگ، یکی اسناد ساواک و دیگری اسناد سفارت آمریکا را بدست آورد و تا امروز هم از این اسناد در کتاب‌های مختلف تاریخی استفاده شده است.

سفیر اسبق ایران در چین و پاکستان خاطرنشان کرد: غرب آسیا در معرض انقلاب و تحول است و این تحول در تعارض با منافع آمریکا قرار دارد به‌همین دلیل با روش‌های مختلف از جمله روی کارآوردن داعش با استفاده از جنگ‌های نیابتی و تروریسم می‌خواهند این روند را متوقف کنند که تاکنون موفق نشده‌اند.

وی تصریح کرد: آمریکایی‌ها با استفاده از انقلاب‌های مخملی و ایجاد آشوب و برهم ریختن اوضاع و بی‌ثبات‌سازی جهان می‌خواهند به اهدافشان برسند.

نخستین فرمانده سپاه با بیان اینکه امروز نظام ما در اداره کشور وضع خیلی خوبی نسبت به دولت‌های منطقه دارد، اظهار داشت: عراق، اردن و لبنان و دیگر دولت‌های منطقه در اداره کشورهای خود ضعف‌ شدیدی دارند.

وی تاکید کرد: حرف‌های امثال آقای 'زیباکلام' در باره مسائل تاریخی، اعتباری ندارد و این افراد بدنبال این نیستند که اسناد و مدارک تاریخی را بیان کنند و زیر بار این مسائل نمی‌روند.

منصوری ادامه داد: تناقض حرف‌های ما با این افراد به دین دلیل نیست که گفته‌های ما مستند و واقع‌بینانه نیست بلکه اینها اینطور تصمیم گرفته‌اند که زیر بار نروند.

وی بیان کرد: این آقایان همینطورند و تا ۳۰ سال آینده هم همین حرف‌ها را می‌زنند.   

سفیر اسبق ایران در چین و پاکستان افزود: "موسسه مطالعات سیاسی"، همه این اسناد و مدارک را در ۱۱ جلد روی سایت خود بارگذاری کرده و در اختیار محققان و مردم قرار داده است.

 نشست موسوم به "بررسی اشغال انقلابی سفارت آمریکا" به مناسبت ۱۳ آبان با حضور جواد منصوری نخستین فرمانده سپاه پاسداران در تالار شهیدآوینی دانشگاه اصفهان برگزار شد.     

در این نشست که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه اصفهان برگزار شد، مستند "قرارداد ۱۹ ژوئن" به تهیه‌کنندگی و کارگردانی ایمان گودرزی نیز به نمایش درآمد.