نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی گفت: با توجه به سابقه خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ما، امنیت ملی و ایمنی و امنیت تاسیسات هسته ای خود را به هیچ وجه مورد مصالحه قرار نخواهیم داد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین درباره جلسه امروز شورای حکام، گفت: جلسه ویژه شورای حکام امروز بنا به درخواست مدیرکل موقت آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بحث و بررسی در خصوص دو موضوع تشکیل شد. یک موضوع پیرامون حادثه ای است که برای یکی از بازرسان آژانس در هفته گذشته روی داده است و مساله دیگر موضوع پادمانی درباره همکاری ایران و آژانس است.

وی افزود مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این جلسه گزارشی را از عملکرد آژانس به اعضا ارائه داد تا بتوان از نظرات اعضا استفاده کرد.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین اظهار داشت: درباره بازرس، من گزارش جامعی به شورای حکام ارائه کردم و «گاه شمار» اطلاعاتی که از ورود بازرس به سایت هسته ای نطنز تا خروجش از کشور روی داده بود را برای اعضای شورا ارائه کردم و تاکید کردم ایران دغدغه های امنیتی در این خصوص دارد و در اینجا مساله نقض مزایا و مسئولیت های بازرس های آژانس مطرح نیست چون ما حقوق آنها را نقض نکرده ایم.

غریب آبادی با بیان اینکه ما به حقوق خود و تعهدات بین المللی واقف هستیم، اظهار داشت: اما زمانی که بازرس در تاسیسات نطنز بود دتکتورهای ما شناسایی کردند که این بازرس می تواند مواد خطرناک با خود به همراه داشته باشد به همین دلیل اقدامات متعددی بعد از آن صورت گرفت و تنها یک بار از دتکتور استفاده نشد بلکه در محیط های مختلف از «دتکتور» استفاده شد و حتی زمانی که برای بررسی کیف دستی اش دتکتور به کار گرفته شد آلارم داد و ما الان این موضوع را با آژانس در حال بررسی هستیم.

وی تصریح کرد: با توجه به سابقه خرابکاری در تاسیسات هسته ای ما، به هیچ وجه امنیت ملی و  ایمنی و امنیت تاسیسات هسته ای را مورد مصالحه قرار نخواهیم داد و آژانس نیز باید در این مسیر با ما همکاری کند تا تحقیقات کامل در این خصوص انجام پذیرد.

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین المللی در وین با بیان اینکه البته آژانس طی نامه ای کتبی به ما اعلام کرد آمادگی دارد در روند تحقیقات همکاری لازم را داشته باشد، گفت: ما در حال همکاری با آژانس در خصوص موضوعات مدنظر آنها هستیم و این فرآیند همکاری و تعامل ادامه دارد و ما با هدف حل و فصل موضوعات فی ما بین در حال همکاری هستیم.