ایران در طول ماه های گذشته تعدادی از تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای را به حالت تعلیق درآورده است. مقامات ایرانی هفته گذشته اعلام کردند که گام چهارم خود را در راستای کاهش تعهدات اتمی بر می دارند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه خود بدترین کابوس دیپلماتیک و امنیتی رهبران اسرائیل را تایید کرد.

المانیتور؛ مقام اسراییلی: ترامپ‌شریک غیرقابل اطمینانی برای ما مقابل ایران از آب درآمد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پمپئو کابوس اسرائیل در مورد برنامه هسته‌ای ایران را تایید کرد / اسرائیل در مقایسه با سال ۱۳۹۱ شانس کمتری برای ضربه زدن به ایران دارد؛ ایران در طول این سال‌ها سیستم‌های دفاعی خود را تقویت کرده / یک مقام سابق اسرائیلی: گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران برگشت پذیر نخواهد بود / حتی اگر فردو را هم تعطیل کند، نمی‌توانیم دانش و تجربه به دست آمده را از آن‌ها بگیریم

انتشار مطالب رسانه های خارجی با هدف اطلاع رسانی از نوع نگاه و برداشت آنان از تحولات صورت می گیرد و به منزله تایید آن از سوی «انتخاب» و مثلث آنلاین نیست.

بن کاسپیت در المانیتور نوشت:

ایران در طول ماه های گذشته تعدادی از تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای را به حالت تعلیق درآورده است. مقامات ایرانی هفته گذشته اعلام کردند که گام چهارم خود را در راستای کاهش تعهدات اتمی بر می دارند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه خود بدترین کابوس دیپلماتیک و امنیتی رهبران اسرائیل را تایید کرد: «اعضای جامعه بین المللی به درستی نگران حملات و اقدامات تحریک آمیز اخیر ایران هستند. دست یابی ایران به تسلیحات اتمی برای منطقه و کل دنیا فاجعه آمیز خواهد بود». سازمان های اطلاعاتی اسرائیل یک سال قبل پیش بینی کرده بودند که ایرانی ها به تدریج محدودیت های توافق برجام را نقض خواهند کرد، به طوری که زمان گریز آن ها تا تولید مواد مورد نیاز برای یک بمب اتمی به چند ماه کاهش پیدا میکند.

همان طور که کارشناسان اسرائیلی پیش بینی کرده بودند، ایران بعد از خروج ترامپ از توافق برجام اقدامات لازم برای شروع برنامه تسلیحات هسته ای خود را شروع کرد. وضعیت کنونی در واقع همان کابوسی است که رهبران امنیتی اسرائیل از آن هراس داشتند. البته مقامات آمریکا از جمله وزیر خارجه بارها تاکید کرده بودند که دولت ترامپ مانع دست یابی ایران به بمب اتمی خواهد شد. اما وعده های آمریکا هیچ کدام از نگرانی های دولت نتانیاهو را برطرف نکرد.

یکی از مقامات ارشد اطلاعاتی اسرائیل در مصاحبه با خبرگزاری ما گفت: «تجربه ما نشان میدهد که دولت ترامپ به همه تهدیدات و وعده های خود عمل نمی کند. در حال حاضر دولت ما در آستانه خطر بزرگی قرار گرفته است. ممکن است مجبور شویم به طور مستقل برای دفاع از امینت خود عمل کنیم. ما در مورد کره شمالی صحبت نمی کنیم. ایران بارها قصد خود برای محو کردن اسرائیل از نقشه دنیا را اعلام کرده است».

دولت ترامپ در ماه مه 2018 به طور یکجانبه از توافق هسته ای با ایران خارج شد. کارشناسان اسرائیلی به درستی تمام اقدامات ایران در دو سال گذشته را پیش بینی کرده اند. یکی از منابع ارشد دولت اسرائیل در اواسط سال 2018 در مصاحبه با خبرگزاری ما به طور کامل سناریوی احتمالی را توصیف کرده بود: « ایرانی ها در واکنش به تصمیم آمریکا به تدریج تعهدات خود را نقض خواهند کرد. آن ها در ابتدا سطح غنی سازی اورانیوم را تا 3.5 درصد افزایش خواهند داد. در ادامه شاهد افزایش تعداد سانتریوفیوژها در سایت های هسته ای خواهیم بود. در ادامه آن ها ذخیره اورانیوم غنی سازی شده خود را افزایش خواهند داد. در نهایت آن ها دوباره مرکز غنی سازی فردو را فعال خواهند کرد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران این هفته تلاش کرد که نگرانی های غرب را کاهش دهد. او اعلام کرد که تمام اقدامات ایران برگشت پذیر هستند و کشورش در صورت بازگشت آمریکا به برجام دوباره به طور کامل تعهدات خود را اجرا خواهد کرد. یکی از مقامات سابق امنیتی اسرائیل در این ارتباط گفت: «اظهارات روحانی دقیق نیست. آخرین گام برداشته شده توسط ایران یعنی فعال سازی سانتریفیوژهای سریع و تزریق گاز UF6 به آن ها برگشت پذیر نخواهد بود. ایران در حال کسب تجربه با ارزشی در مورد نحول استفاده از این سانتریفیوژهای پیشرفته است. بدون تردید دانش و قابلیت های علمی کسب شده در طول این مراحل زمان گریز ایران به سمت ساخت بمب اتمی را کاهش خواهد داد. حتی در صورتی که ایران در ماه های آینده مرکز غنی سازی فردو را تعطیل کند، ما نمی توانیم دانش و تجربه به دست آمده را از ایرانی ها بگیریم».

بدین ترتیب اسرائیلی ها فاصله زیادی تا تحقق بدین ترین کابوس خود ندارند. ایرانی ها آماده از سرگیری برنامه هسته ای نظامی خود هستند و هیچ نهاد بین المللی نمی تواند مانع آن ها شود. به نظر می رسد که نتانیاهو بیش از حد به ترامپ اعتماد کرده بود. یکی از منابع ارشد حزب لیکود در مصاحبه با خبرگزاری ما گفت: «ترامپ نیز شریک غیرقابل اطمینانی برای ما از آب درآمد. البته رئیس جمهور آمریکا بارها حمایت خود از اسرائیل را اعلام کرده است. اما تاکنون آمریکا دست به اقدامات عملی نزده است.»

نهادهای امنیتی اسرائیل با موقعیت دشواری روبرو شده اند. اسرائیل در طول یک دهه گذشته 2.8 میلیارد دلار برای تقویت قابلیت های نظامی خود سرمایه گذاری کرده بود تا در صورت نیاز بتواند ضربه مهلکی به زیرساخت های هسته ای ایران وارد کند. یکی از مقامات ارتش در مصاحبه با خبرگزاری ما گفت: «نتانیاهو در سال های 2011 و 2012 فرصت منحصر به فردی را برای متوقف کردن پروژه هسته ای ایران از دست داد. ما نمی دانیم که در شرایط کنونی آیا هنوز امکان استفاده از گزینه نظامی وجود دارد».

البته اسرائیل در طول سال های گذشته قابلیت های خود را بهبود داده است، اما آن ها در مقایسه با سال 2012 شانس کمتری برای ضربه زدن به تاسیسات هسته ای ایران دارند. ایرانی ها در طول این سال ها سیستم های دفاعی خود را تقویت کردند. در شرایط کنونی نمی دانیم که حملات هوایی اسرائیل تا چه اندازه می توانند موثر باشند.

علاوه بر این، ایران در طول ماه های گذشته قابلیت خود در انجام حملات متعارف با استفاده از موشک و پهپاد را به خوبی نشان داده است. حملات ماه گذشته علیه تاسیسات نفتی عربستان موجب تشدید نگرانی رهبران امنیتی اسرائیل شدند. در حال حاضر اسرائیل درگیر تشکیل دولت بعدی خود است. ممکن است به زودی شاهد برگزاری سومین انتخابات سراسری در سال جاری باشیم.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب