استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل تحریم‌ها را بسیار ناعادلانه دانست و گفت: معتقدم که مذاکرات مستقیم بین ایران و عربستان سعودی امیدوارکننده‌ترین مسیر برای کاهش تنش است. اگر ایران و عربستان سعودی بتوانند کانال گفت‌وگوی صریح را باز کنند، این به نوبه خود می‌تواند فرصتی برای گفت‌وگو میان ایالات متحده و ایران را ایجاد کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

جان کالابرس (John Calabrese) استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آمریکایی است. وی هم چنین پژوهشگر موسسه مطالعات خاورمیانه نیز محسوب می‌شود. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود پیرامون تنش‌ها پرداخته است. 

روند افزایشی تنش‌ها متوقف شده است/ کماکان فرصت استفاده از دیپلماسی وجود دارد

جان کالابرس در ابتدا در مورد تنش در منطقه گفت: از زمان حمله به تاسیسات نفتی آرامکو و بعد از آن و با توجه به واکنش‌های غیرنظامی آمریکا به نظر می‌رسد که کماکان فرصت برای استفاده از دیپلماسی وجود داشته باشد. اکنون به نظر می‌رسد که در تشدید تنش‌ها وقفه‌ای رخ داده است.

همه از کاهش تنش استقبال می‌کنند

وی هم چنین گفت: من معتقدم که کماکان فرصت برای استفاده از دیپلماسی وجود دارد. با توجه به تلاش‌های پاکستان و سایر میانجی‌ها و از سوی دیگر روابط رو به بهبود ایران و امارات و اظهارات ایران برای توافق با  عربستان همه اینها نشان‌دهنده این است که همه از کاهش تنش استقبال می‌کنند. اما با تمام این ها هنوز نمی توان با قطعیت درباره شرایط اظهار نظر کرد. 

مردم آمریکا بر استیضاح متمرکز شده‌اند/ ایران اولویت اول کاخ سفید نیست

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در ادامه در مورد روابط ایران و ترامپ گفت: مردم آمریکا و رئیس‌جمهور در حال حاضر درگیر سیاست داخلی، به ویژه روند استیضاح هستند. این شرایط حاکی از آن است که کاخ سفید به معنای پایدار و استراتژیک متمرکز بر ایران و موضوعات مربوط به ایران نیست.

تاکنون فشار بر ایران به کشاندن ایران به میز مذاکره منجر نشده است

جان کالابرس در ادامه در مورد فشار بر اقتصاد ایران گفت: تلاش‌های حداکثر فشار به شدت به اقتصاد ایران آسیب می‌رساند و ما شاهد تاثیر آن در روزهای اخیر بوده‌ایم. آمریکا ادعا می‌کند این فشار در نهایت ایران را وادار به تسلیم و‌ آمدن به میز مذاکره می‌کند؛ ادعایی که تاکنون محقق نشده است. 

نابودی برجام به رقابت تسلیحاتی منجر می‌شود

وی در ادامه در مورد کاهش تعهدات برجامی گفت: عدم اجرای تعهدات اروپاییان به کاهش تعهدات برجامی ایران منجر شده است. نمی‌دانم اقدامات اروپا و ایران در راستای مرگ برجام خواهد بود یا نه؟ نه ایران و نه اروپا نمی‌خواهند برجام را پایان بدهند. از سوی دیگر همسایگان ایران در حال تلاش برای پیشرفت سلاح‌های هسته‌ای خود هستند. بنابراین نابودی برجام به رقابت تسلیحاتی منجر می‌شود. من معتقدم نابودی برجام می‌تواند به اقدام نظامی آمریکا علیه ایران منجر شود

مذاکره میان ایران و عربستان گامی برای کاهش تنش‌هاست

جان کالابرس درباره راه حل کاهش تنش‌ها گفت: من معتقدم که مذاکرات مستقیم بین ایران و عربستان سعودی امیدوارکننده‌ترین مسیر برای کاهش تنش است. اگر ایران و عربستان سعودی بتوانند کانال گفت‌وگوی صریح را باز کنند، این به نوبه خود می‌تواند فرصتی برای  گفت‌وگو میان ایالات متحده و ایران را ایجاد کند.

تحریم‌ها ناعادلانه و ابزاری کثیف است

وی در مورد تحریم‌ها گفت: تحریم‌ها علیه ایران ناعادلانه است. در واقع تحریم‌ها به صورت کلی ابزاری کثیف و زشت در سیاست هستند.