یک نماینده اصول گرای مجلس با اشاره به دیکتاتور خواندن رئیس مجلس از سوی یکی از نمایندگان تاکید کرد که نسبت‌های ناروا و ادبیات نامتعارف در تراز نمایندگی نیست و مجلس هم جای ناسزاگویی نیست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش ایسنا، محسن کوهکن با اشاره به اظهارات روز گذشته نصرالله پژمان‌فر در  مجلس گفت: انتساب صفت دیکتاتور به رئیس مجلس نسبت ناروایی است که با هیچ یک از اصول تقنین در قانون اساسی انطباق نداشته و در مقام تصمیم گیری جمعی امکان تحقق ندارد.

وی با بیان این که مجلس  جای ناسزگوایی نیست گفت: اعمال حاکمیت از طریق دستگاه اجرایی  صورت می‌گیرد؛ نظام  مالی و اداری در اختیار رئیس جمهور است. روسای مجالس هم با توجه به مکانیزم قانون اساسی و آیین‌نامه  داخلی مجلس اساسا امکان انشای حکم ندارند. بنابراین نسبت ناروایی که یکی از نمایندگان مجلس به رئیس قوه مقننه داد با اخلاق سازگاری نداشته و برداری فردی و نامتعارف است که جایگزین نقد شده است.

کوهکن یادآور شد: بهترین ملاک برای سنجش رفتار روسای مجلس در ادوار گوناگون است که خودمان را جای آنها بگذاریم و ببینم اگر ما جای آنها بودیم چگونه عمل می‌کردیم.

وی با اشاره به الحاق انحصارگرایی از سوی عده‌ای نسبت به جلسه سران قوا و نمایندگان قوه مقننه در این جلسه تصریح کرد: در جلسه سران قوا تنها رئیس مجلس حضور ندارد بلکه رئیس مرکز پژوهش‌ها و روسای کمیسیون‌های اقتصادی و بودجه هم شرکت می‌کنند؛ در ضمن باید توجه داشت وقتی شخصی به نمایندگی از یک جمع در جلسه‌ای شرکت می‌کند امکان هماهنگ کردن تمام تصمیمات را با جمعی که منتخب آنها است ندارد. به عنوان مثال نماینده یک شهرستان این امکان را ندارد که تک تک تصمیمات خود را با مردم آن شهر به اشتراک بگذارد.

وی ادامه داد: من که نماینده منتخب شعب در کمیسیون آیین‌نامه هستم نمی‌توانم تصمیماتم را با اعضای شعبی که روز اول من را انتخاب کردند هماهنگ کنم. همچنین روسای کمیسیون‌ها و یا نمایندگان ناظر مجلس در شوراها و مجامع نمی‌تواند بابت تک تک آرای که می دهند از همه نمایندگان نظر بخواهد هر چند که تصمیمات خود را حسب مورد به موکلان خود یا معاون نظارت مجلس گزاش می‌دهند  تا برایند آن قابل ارزیابی باشد.

کوهکن با بیان این که اقدامات نمایندگان عضو جلسات شورای هماهنگی سران قوا خلاف قانون نبوده گفت: این که هر نماینده‌ای از انتخاب کنندگانش مشورت بگیرد مطلوب و ایده آل است اما اگر بخواهیم روی محور تفاهم پیش برویم باید ریل حرکتمان آیین‌نامه و در جاهای که  آیین‌نامه ساکت است رویه‌های جاری در مجلس باشد.

وی ضمن رد اظهارات یکی از نمایندگان مبنی بر دیکتاتور خواندن رئیس مجلس اضافه کرد: نسبت‌های ناروا و ادبیات نامتعارف در تراز نمایندگی نیست و برای تفاهم باید به قانون و میثاق‌هایی که بر مبنای رویه‌ها شکل گرفته توجه داشت تا ادبیات و منطق گفت و گو در مجلس کم رنگ نشود.

انتهای پیام