اروپا هیچ‌گاه از برجام خارج نخواهد شد، مگر آنکه قبل از آن ایران از آن خارج شود و در این صورت تهران و واشنگتن مقصر مرگ توافق هسته‌ای قلمداد می‌شوند؛ این همان برنامه نهایی اروپایی‌هاست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
ایرنا- با برداشته شدن هر گام از کاهش تعهدات برجامی به سرانجام رسیدن تلاش‌ها برای زنده نگاه داشتن توافق هسته‌ای سخت‌تر از گذشته خواهد شد. اکنون این گمان در اروپایی‌ها تقویت می‌شود که دو طرف درگیر در این توافق به‌دنبال تداوم آن نیستند؛ بلکه به‌دنبال وزن‌کشی سیاسی و دیپلماتیک هستند که نتیجه‌ای جز شعله‌ورتر شدن آتش تخاصم ندارد.
روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل، آورده است: در این میان فارغ از اینکه آمریکا مقصر شرایط کنونی است، باید عنوان کرد که اتحادیه اروپا و سه کشور آلمان، فرانسه و انگلستان اکنون به سمت افزایش فشار بر ایران میل می‌کنند. چون در سایه تلاش‌های سیاسی مکرون به وضوح روشن شد که قاره سبز اختیاری از خود ندارد؛ مگر آنکه کاخ سفید چراغ سبز از خود نشان دهد. اما در خصوص ایران وضعیت متفاوت است، چراکه اروپا حداقل به‌دنبال آن است که ایران را وادار به تمکین از شرایط خود کند. با این تفاسیر و چنان‌که اشاره شد پیش از برداشته شدن گام چهارم، تهران از جانب اروپایی‌ها تهدید به خروج از توافق هسته‌ای و حتی فعال شدن مکانیسم ماشه شد. البته در این میان برخی کارهای ایران هم در منطقه بی‌تاثیر نبوده است. اروپا هیچ‌گاه از برجام خارج نخواهد شد، مگر آنکه قبل از آن ایران از آن خارج شود و در این صورت تهران و واشنگتن مقصر مرگ توافق هسته‌ای قلمداد می‌شوند؛ این همان برنامه نهایی اروپایی‌هاست. اروپایی‌ها باهوش‌تر از ترامپ هستند که بخواهند دچار خطاهای راهبردی حقوقی و دیپلماتیک کاخ سفید در توافق هسته‌ای شوند. در این رابطه اروپا با صبر راهبردی و سیاسی در تقابل با گام‌های کاهش تعهدات برجامی در نهایت پرونده گام کاهش تعهدات برجامی را به شورای امنیت برده و از آن طریق عمل می‌کند و با بردن ایران ذیل فصل هفت، مساله اجماع جهانی را پیش می‌کشد، بدون آنکه خروج از برجام و مرگ آن صورت گیرد.