رئیس دیوان عالی کشور گفت: در بعضی جاها افرادی هستند که ممکن است بخواهند ایجاد نارضایتی کرده و مردم را نسبت به نظام بدبین کنند که این افراد را باید شناسایی کرد و از دستگاه‌ها تسویه شوند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، حجت‌الاسلام سیداحمد مرتضوی‌مقدم صبح امروز در نشست هم‌اندیشی با قضات محاکم تجدید نظر دادگستری کل استان کرمان اظهار داشت: ما چند اولویت در دستگاه قضایی داریم که باید اینها را مدنظر قرار دهیم.
وی از جلوگیری از اطاله دادرسی به عنوان یکی از اولویت‌های دستگاه قضایی نام برد و بیان کرد: روند ورودی پرونده‌ها زیاد می‌شود و کم نمی‌شود و جلوگیری از ورود پرونده‌ها نیازمند ساختاری‌ست که اقداماتی مانند قضازدایی در این زمینه در حال انجام است.
رئیس دیوان عالی کشور با تاکید بر اینکه ارتقای کیفیت آراء در دادگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: مردم آگاهی زیادی نسبت به مسائل قضایی ندارند بنابراین در برخی از آرا فکر می‌کنند به حق خود نرسیده‌اند و اگر استدلال در رای داشته باشیم، فرد متوجه شرایط می‌شود.
مرتضوی‌فرد ابراز داشت: یکسری پرونده‌ها وجود دارد که وقت قضات دیوان عالی کشور را خیلی می‌گیرد که پرونده‌های بی‌نظم و پرونده بدون فهرست ازجمله پرونده‌های مذکور است.

وی افزود: قضات باید کاری کنند که رضایت مردم جلب شود، زیرا بسیاری وقتی به اداره‌ها می‌روند با مقررات دست‌وپاگیر خیلی اذیت می‌شوند و این مقررات موجب نارضایتی مردم می‌شود.

رئیس دیوان عالی کشور اظهار داشت: با خوشرویی، برخورد خوب، توجیه کردن فرد، حوصله و صبر موجب رضایتمندی مردم در هنگام مراجعه به دستگاه قضایی می‌شود و ما از دستگاه قضایی این انتظار را داریم و رئیس قوه قضایی بر کرامت مردم تاکید دارد.

مرتضوی‌مقدم ادامه داد: برخوردها با مردم باید کریمانه باشد و رضایتمندی آنها را جلب کنیم و قضات از ابتکارات برای پیشبرد کار خود استفاده کنند.

وی تصریح کرد: دستگاه قضا اگر پرکار و خوب باشد، تمام ادارات را به حرکت می‌آورد اما اگر دستگاهی ساکت، خمود و آرام باشد، بقیه دستگاه‌ها می‌گویند کسی به کار ما کاری ندارد و حرکتی نمی‌کنند.

این مقام قضایی ابراز داشت: در بعضی جاها افرادی هستند که ممکن است بخواهند ایجاد نارضایتی کرده و مردم را نسبت به نظام بدبین کنند که این افراد را باید شناسایی کرد و از دستگاه‌ها تسویه شوند.

مرتضوی‌مقدم از نظارت و ایجاد وحدت رویه به عنوان وظایف دیوان عالی نام برد و تصریح کرد: اکثر پرونده‌ها بایگانی می‌شود که دیوان در این پرونده‌ها نظارتی ندارد بنابراین ما سفرهای استانی را فعال کرده‌ایم که همکاران ما به استان‌ها سفر می‌کنند و پرونده‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و میزان فعالیت قضات را هم مشخص می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: وحدت‌رویه در استان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و پرونده‌ها در داخل استان‌ها مورد بررسی قرار گیرد.