«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام که امروز (جمعه) در وین برگزار شد، طی اظهاراتی در جمع خبرنگاران گفت: ما امروز دور جدیدی از کمیسیون مشترک برجام را برگزار کردیم که یک دور معمولی و روتین کمیسیون مشترک بود. طبق برجام هر سه ماه یک بار کمیسیون مشترک باید برگزار شود.

هیچ دستور کاری برای ارتباط با آمریکا وجود ندارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

وی نشست امروز را بسیار جدی خواند و افزود: دامنه انتقادات نسبت به نحوه اجرای برجام توسط طرفین وجود دارد به خصوص انتقاداتی که ایران نسبت به طرف های مقابل به ویژه طرف های اروپایی در اینکه نتوانستند به تعهدات خودشان بعد از خروج آمریکا از برجام عمل کنند، ایرادات و انتقادات بسیار جدی است.

*بحث ها جدی و در فضای نسبتا پرتنشی صورت گرفت

عراقچی اضافه کرد: بحث ها امروز خیلی جدی بود و در یک فضای نسبتا پرتنشی صورت گرفت، با این حال آنچه مسلم بود همه اعضا و کشورهای شرکت کننده در این نشست، بر حفظ توافق تأکید داشتند و همه متفق بودند که باید تلاش ها صورت بگیرد برای اینکه برجام در جای خودش باقی بماند.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران ادامه داد: ما در این جلسه درباره یک سؤال جدی بحث کردیم که کشورهای باقیمانده در برجام باید تصمیم بگیرند که چه کسی وضعیت را به اینجا رسانده و ریشه مشکلات حاضر که باعث شده هم تحریم ها برگردد و هم ایران شروع به کاهش تعهداتش کند، کجاست؟ و اگر آمریکا ریشه اینهاست که واقعا هم هست، باید به صراحت اعلام کنند.

*همه بر این امر صحه گذاشتند که ریشه مشکلات موجود در رابطه با برجام آمریکاست

وی گفت: در جلسه امروز همه اعضا بدون استثنا بر این امر صحه گذاشتند که ریشه مشکلات موجود در رابطه با برجام آمریکاست و همه اعضا سیاست آمریکا و سیاست فشار حداکثری آن را رد کرده و گفتند که با آن همراهی نمی کنند و همه اذعان کردند که باید به ریشه این مشکل پرداخته شود و ما بتوانیم به صورت ریشه ای شرایطی را فراهم کنیم که ایران بتواند از منافع برجام بهره مند شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: همه اعضای حاضر در نشست امروز تأکید داشتند که بدون برخورداری ایران از منافع برجام، نمی شود به بقای برجام امیدوار بود ولذا تأکید داشتند که باید راه حل های خلاقانه ای را پیدا کرد.

* اینستکس به مراحل پایانی خود نزدیک شده

وی ادامه داد: یکی از راه حل ها، بحث اینستکس است. اینستکس به مراحل پایانی خود نزدیک شده و 6 کشور جدید نیز به آن ملحق شده اند و در خصوص اینستکس و اینکه چگونه می تواند در آینده روابط تجاری ایران و اروپا نقش ایفا کند، امروز بحث مفصلی صورت گرفت.

عراقچی اضافه کرد: در رابطه با پروژه های مربوط به اراک، فردو و پروژه هایی که توسط اعضای برجام باید در ایران اجرا شود، بحث صورت گرفت و مخالفت همه با اعمال تحریم های مجدد آمریکا نسبت به پروژه های هسته ای موجود در برجام وجود داشت و همه تأکید داشتند که سیاست آمریکا، سیاست اشتباه و در جهت بسیار غلطی است.

معاون وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه در حاشیه این جلسه نیز دیدارهای دوجانبه صورت گرفت، اظهار داشت: تقریبا با همه شرکت کنندگان گفتگوهای دوجانبه داشتیم. با خانم اشمید درباره سیاست های جدید اتحادیه اروپا بعد از تغییر خانم موگرینی و نحوه ادامه همکاری ها صحبت شد. اتحادیه اروپا در واقع هماهنگ کننده برجام است ولذا نقش کلیدی در ادامه حیات برجام خواهد داشت.

*ملاقات مفید با گروسی

عراقچی همچنین درباره اولین ملاقاتش با «رافائل گروسی» مدیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی که پس از نشست کمیسیون مشترک برجام انجام شد، این ملاقات را بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: بعد از انتخاب ایشان به این سمت ما دیدار رسمی سیاسی با ایشان نداشتیم البته آقای غریب آبادی سفیر ما با ایشان دیدار کرده بود و این اولین دیدار سیاسی بود که با ایشان داشتیم.

وی بیان کرد: برای شروع کار، ملاقات خوبی بود. ملاقات کاملا محترمانه و هر دو طرف تأکید کردند که همکاری های سابق و مثبت و سازنده ما با آژانس ادامه خواهد یافت و آژانس نیز رویکرد حرفه ای خود را حفظ خواهد کرد و به انجام وظایفش در ایران به شکل کاملا بیطرفانه و حرفه ای ادامه خواهد داد.

عراقچی خاطرنشان کرد: درباره ابعاد مختلف همکاری های صحبت کردیم درباره برخی مشکلاتی که اخیرا وجود داشته و راه حل هایی که وجود دارد، بحث کردیم. خوشبختانه نیت و اراده خوبی را در آقای گروسی شاهد بودم که وظایف خودش را به عنوان مدیرکل آژانس در یک فضای کاملا حرفه ای و به دور از فشارهای سیاسی که معمولا در شورای حکام وجود دارد، انجام دهد و ما از این جهت بسیار خرسندیم.

به گزارش فارس، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سؤال که آیا در نشست کمیسیون مشترک برجام تصمیمی اتخاذ شد؟ گفت: تصمیم برای آینده فقط در راستای حفظ برجام و ادامه حیات این توافق بود، به تصمیم مشخصی رسیده نشد که بخواهم اعلام کنم. همه اذعان داشتند که اگر ایران از منافع برجام بهره مند نشود، نمی شود آینده ای را برای برجام متصور بود.

وی ادامه داد: قرار شد گروه کاری مربوط به رفع تحریم ها تشکیل جلسه دهند و روی ایده های جدید کار کنند ولی به هر حال موضع ما کاملا روشن بود و در این جلسه نیز تکرار کردیم، بدون هیچ شوخی و با جدیت کامل که روند کاهش تعهدات ایران ادامه خواهد یافت تا زمانی که راه حل هایی برای برخورداری ایران از منافع برجام و منافع رفع تحریم ها پیدا شود.

*فرانسه و ماکرون ایده هایی را شروع کرده و دنبال می کند

عراقچی با یادآوری این نکته که البته ایده هایی وجود دارد، اظهار داشت: فرانسه و شخص آقای ماکرون ایده هایی را شروع کرده و دارد دنبال می کند، البته آن هم مشکلات و موانع خود را دارد، با این حال همه اعضای شرکت کننده در جلسه امروز از چنین طرح هایی حمایت کردند.

* هیچ موضوعی تحت عنوان ارتباط با آمریکا در دستورکار ما قرار ندارد

 معاون سیاسی وزیر خارجه ایران همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفرهای اخیرش به ژاپن، چین و کویت و همچنین سفر وزیر خارجه عمان به تهران و اینکه آیا این بدان معناست که ایران به دنبال از سرگیری رابطه با آمریکاست؟ تصریح کرد: اصلا چنین موضوعی در دستورکار سیاست خارجی ایران قرار ندارد. تعامل و رایزنی با کشورهای جهان، امر معمول در سیاست خارجی ما است و با همه کشورهای دنیا به جز رژیم های معدودی که در جریان هستید، ارتباط سیاسی و دیپلماتیک داریم و رفت و آمدها وجود دارد با کشورهایی مثل ژاپن، چین، روسیه، ترکیه و خیلی از کشورها در عالی ترین سطح تبادل هیأت های سیاسی را داریم و با خیلی از کشورها تبادلات تجاری ما ادامه دارد و تبادلات فرهنگی ما نیز وجود دارد.

وی افزود: در سفر به کویت بحث خلیج فارس، امنیت خلیج فارس، طرح صلح هرمز که آقای رئیس جمهور ارائه دادند مطرح شد و اینها یکی از موضوعاتی است که با کشورهای حاشیه خلیج فارس به صورت مدام درباره آن رایزنی می کنیم. دیپلماسی ما مسیر خود را با قوت ادامه می دهد و هیچ موضوعی هم تحت عنوان ارتباط با آمریکا در دستورکار ما قرار ندارد.

سید عباس عراقچی در هفته ای که گذشت به چین، ژاپن و کویت سفر کرد.