ایرنا- یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد که آمریکا یک «معافیت محدود» به هند در ارتباط با تحریم های بندر چابهار ایران اعطا کرده است زیرا کمک های انسان دوستانه هند از طریق بندر چابهار ایران به افغانستان منتقل می شود.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خبرگزاری «ای ان آی» روز پنجشنبه نوشت: این مقام آمریکایی پس از برگزاری مذاکرات مقامات هندی و آمریکایی موسوم به «۲+۲» در واشنگتن گفت: بندر چابهار ظرفیت کمک به افغانستان برای گسترش تجارت این کشور را دارد.

وی تاکید کرد: ما به هند یک معافیت محدود برای توسعه بندر چابهار و ساخت ریل آهن که به صادرات کالا به افغانستان از جمله روغن خوراکی کمک می کند اعطا کرده ایم.  

این مقام آمریکایی توضیح داد: ما می دانیم که این بندر نقش مهمی برای افغانستان بازی می کند و هند از طریق آن می تواند به افغانستان کمک های انسان دوستانه صادر کند و به این کشور برای گسترش تجارت خود کمک کند. این دلیلی است که چابهار از تحریم های ایران معافیت کسب کرده است و ما همچنان از آن حمایت می کنیم.

روز پنجشنبه اس جیشانکار وزیر امور خارجه هند در گفت‌وگو با مایک پامپئو همتای آمریکایی خود از «حمایت دولت آمریکا از پروژه چابهار» تشکر کرد.

وی گفت: من از دولت آمریکا به خاطر حمایت از بندر چابهار بسیار تشکر می کنم. این پروژه بسیار به افغانستان کمک  می کند.

بندر چابهار ایران  به دلایل مختلف برای هند اهمیت زیادی دارد که مهمترین آن موقعیت راهبردی بندر است. هند همزمان با ادامه اختلافات با کشور های همسایه خود از جمله پاکستان و  چین، تصمیم گرفته است تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشور های غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان محصور در خشکی گسترش دهد.

فاز اول این بندر در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ با حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشور های منطقه افتتاح شد. بندر چابهار که در دریای عمان قرار گرفته، دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می کند. دهلی نو متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است.