این رزمایش همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، حساسیت آمریکا‌یی‌ها را برانگیخته و مسئولان این کشور ضمن ابراز نارضایتی می‌گویند همچنان اخبار را دنبال می‌کنند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روزنامه آرمان ملی: مدت زیادی است که دو جریان در غرب می‌کوشند با راه اندازی ائتلافی نظامی به منظور آنچه «تأمین امنیت کشتیرانی در دریای عمان و خلیج فارس» می‌خوانند، در منطقه حضور نظامی داشته باشند. از یک سو ایالات متحده آمریکا ائتلافی به رهبری خود و با حضور کشورهایی مانند عربستان، امارات، کویت، بحرین، قطر، بریتانیا، آلبانی، استرالیا و رژیم اسرائیل تشکیل داده و از سوی دیگر پاریس اعلام کرده است ائتلاف نظامی اروپا به رهبری فرانسه و با حضور حداقل 10 کشور اروپایی و غیراروپایی، از جمله هلند به زودی تشکیل خواهد شد تا در خلیج فارس حضور یابد. بعد از حمله به چندین نفتکش در خلیج فارس و دریای عمان طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد، آمریکا و عربستان، ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کردند و ایالات متحده از جامعه جهانی درخواست کرد برای تامین امنیت تردد کشتی‌ها و نفتکش‌ها در آب‌های جنوبی ایران به این ائتلاف بپیوندند. تهران اما اتهام دست داشتن در این حملات را رد کرده است و این مسائل را بهانه‌ای برای افزایش حضور نظامیان آمریکایی و غربی در منطقه می‌داند.

قدرت‌نمایی چین، روسیه و ایران

با وجود تلاش‌های زیاد کشورهای غربی برای تشکیل این ائتلاف‌ها، کشورهای ایران، روسیه و چین در قالب یک مانور نظامی به قدرت نمایی در این منطقه پرداختند. در همین راستا روز گذشته معاون عملیات نیروی دریایی ارتش از برگزاری رزمایش بزرگ نیروی دریایی سه کشور ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند خبر داد. امیر دریادار دوم غلامرضا طحانی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و سخنگوی رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین در نشست خبری این رزمایش، اظهار کرد: منطقه شمال اقیانوس هند، منطقه بسیار با امنیتی است که این امنیت پایدار با اقتدار نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و دو نیروی دریایی ارتش و سپاه در دریا برقرار شده است. وی افزود: این تکلیفی است که ما در ارتباط با کشور، منطقه و جهان داریم و در راستای اجرای این تکالیف بسیار مهم، از امروز رزمایش سه جانبه ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند با پهلوگیری شناورهای روسیه و چین در بندر شهید بهشتی چابهار آغاز می‌شود. معاون عملیات نیروی دریایی ارتش هدف از برگزاری این رزمایش را تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه عنوان کرد و تصریح کرد: این نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که جمهوری اسلامی ایران رزمایش مرکبی با دو قدرت دریایی بزرگ جهان و در چنین سطحی برگزار می‌کند و قطعا کشورهایی که از نظر اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دفاعی و امنیتی نزدیکی بیشتری با هم دارند، دست به دست هم می‌دهند تا برقراری امنیت و جمعی بودن آن میسر شود. وی گفت: این رزمایش برابر برنامه‌های از پیش تعیین شده با حرکت یگان‌های شناوری سه کشور از بندر چابهار آغاز می‌شود و در شمال اقیانوس هند گسترش خواهد یافت. سخنگوی رزمایش سه‌جانبه ایران، روسیه و چین افزود: تمرینات تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته، تیراندازی علیه اهداف مشخص و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش‌بینی شده است. دریادار طحانی با اشاره به مشارکت نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این رزمایش، گفت: با برگزاری این رزمایش شاهد اقتدار نیروی دریایی سه کشور ایران، روسیه و چین در منطقه خواهیم بود.

کدام شناورهای چینی و روسی به منطقه آمده‌اند؟

به نوشته رویترز، وزارت دفاع روسیه روز جمعه با اشاره به رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین اعلام کرد که سه ناو وابسته به ناوگان دریایی بالتیک روسیه - یک تانکر، یک پاس‌ناو و یک ناو یدک‌کش - را به رزمایش سه‌جانبه با ایران و چین ارسال کرده است. این وزارتخانه همچنین اعلام کرد که این اولین بار است چنین رزمایشی با چنین چیدمانی برگزار می‌شود. پیشتر و در روز پنجشنبه نیز، روزنامه گلوبال تایمز چین به نقل از وزارت دفاع این کشور نوشته بود که نیروی دریای چین، ناوشکن شینینگ را برای مشارکت در این رزمایش اعزام خواهد کرد. وو چیان، سخنگوی وزارت دفاع چین روز پنجشنبه اعلام کرد، رزمایش مشترک دریایی روسیه، چین و ایران در دریای عمان ارتباطی با تنش‌های منطقه ندارد. طبق اعلام نماینده وزارت دفاع چین، رزمایش مشترک دریایی سه جانبه از 27 تا 30دسامبر در دریای عمان برگزار می‌شود. وی خاطرنشان کرد، این رزمایش‌ها با هدف تعمیق همکاری‌های میان نیروی دریایی سه کشور انجام می‌شود. سخنگوی وزارت دفاع چین در همین راستا گفت: این رزمایش یک مانور نظامی معمولی و برنامه ریزی شده توسط روسیه، چین و ایران است و کاملاً با مقررات حقوقی بین الملل مطابقت دارد. وی تاکید کرد که این رزمایش ارتباطی به اوضاع منطقه ندارد. پیش از این کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه در گفت‌وگو با «اسپوتنیک» گفته بود، براساس توافقات بخش‌های مربوطه سه کشور ایران روسیه و چین، قرار است رزمایش‌های مشترکی در اقیانوس هند و دریای عمان برگزار شود. و هدف از برگزاری آن‌ها صلح و ثبات منطقه، مبارزه با تروریسم و دزدی دریایی است.

نارضایتی آمریکا از مانور نظامی

این رزمایش همانگونه که پیش‌بینی می‌شد، حساسیت آمریکا‌یی‌ها را برانگیخته و مسئولان این کشور ضمن ابراز نارضایتی می‌گویند همچنان اخبار را دنبال می‌کنند. شان رابرتسون، سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه در واکنش به رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین گفت: ما از برگزاری رزمایش مشترک میان ایران، روسیه و چین در دریای عرب اطلاع داریم. ما این رزمایش را زیرنظر داریم و با همکاری شرکا و متحدان مان از آزادی کشتیرانی و جریان آزاد تجارت در آبراه‌های بین‌المللی اطمینان حاصل می‌کنیم.

جهان پساغربی و همکاری کشورها

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با انتشار پیامی در توئیتر به مناسبت برگزاری رزمایش مشترک ایران، روسیه و چین خاطرنشان کرد که در دنیای پساغربی امروز، دیگر همه مناسبات توسط کشورهای غربی تعیین نمی‌شود. سید عباس موسوی در این پیام توئیتری که در بخشی از آن تصویری از نشان رسمی رزمایش دریایی مشترک چین، ایران و روسیه (CHIRU 2019) خودنمایی می‌کند، اظهار داشت: «همان‌طور که آقای ظریف یک بار اعلام کرد، واقعیت این است که در دوره گذار کنونی دیگر همه‌چیز در غرب یا توسط غرب اتفاق نمی‌افتد. ما اکنون به‌واقع در یک دنیای پساغربی زندگی می‌کنیم که همه بازیگران جهانی در مناسبات آن سهیم هستند.»