ایرنا- نماینده دموکرات کنگره آمریکا، حمله به سفارت این کشور در بغداد را نتیجه اقدامات "دونالد ترامپ" دانست و گفت: رئیس جمهوری آمریکا باید در سیاست ضد ایرانی خود تجدیدنظر کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

"گری کونولی"، نماینده ویرجینیا در مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه در گفت و گو با تلویزیون سی ان ان آمریکا افزود: من از رئیس جمهوری می‌خواهم که در سیاست و گفتار خود در خصوص ایران بازنگری کند. بیشتر این درگیری‌ها و تنش‌ها پیامد تصمیم سرنوشت ساز وی برای خارج شدن از توافق هسته‌ای بود که خیلی خوب داشت جواب می‌داد.

وی ادامه داد: این کار، همه روابط کاری ما را با ایران قطع کرد. اکنون ایران چیزی برای از دست دادن نمی‌بیند و این مساله ما را در وضعیتی خطرناک قرار می‌دهد.

این نماینده دموکرات با انتقاد از عملکرد دولت عراق، اظهار کرد: آنها در 24 ساعت گذشته کار لازم برای محافظت از سفارتخانه ما انجام ندادند. آنها مسئول حفاظت از دیپلمات‌های ما هستند.

البته این عضو مجلس نمایندگان اظهار نکرد که تا کنون هیچ یک از کارکنان سفارت، آسیب ندیده‌اند و رئیس جمهوری آمریکا هم از ایمن بودن آن سخن گفته است.

کونولی اضافه کرد نمی‌داند که آیا سفارتخانه آمریکا در بغداد امن خواهد ماند یا خیر اما این شرایطی بسیار خطرناک است که یادآور سال 1979 (تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران در سال 1357) است.

همزمان با تشییع شهدای حمله هوایی آمریکا به مراکز الحشد الشعبی در شهر قائم در استان الانبار، شمار زیادی از مردم عراق ظهر روز سه شنبه، با حضور در مقابل سفارت آمریکا در بغداد، ضمن سر دادن شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل خواستار اخراج سفیر این کشور از عراق شدند.

از سوی دیگر، وزارت دفاع آمریکا بامداد روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای تفنگدار دریایی برای حفاظت از دیپلمات‌های آمریکایی وارد بغداد شده‌اند.  

اعتراض مردمی و حمله به سفارت آمریکا پس از آن صورت گرفت که هواپیماهای آمریکایی یکشنبه شب مقر نیروهای تیپ‌های ۴۵ و ۴۶ الحشد الشعبی در منطقه القائم در غرب استان الانبار را بمباران کردند که در نتیجه آن، ۲۵ نفر کشته و ۵۱ نفر زخمی شدند.