ایرنا- کشورهای قطر، کویت، اردن و بحرین در بیانیه‌هایی جداگانه به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی واکنش نشان دادند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، وزارت امور خارجه قطر جمعه شب در این بیانیه بدون محکوم کردن این اقدام تروریستی، از تمام طرف‌ها خواست که خویشتنداری کنند.قطر درباره خشونت‌های ادامه دار در عراق که ممکن است به نتایج ناگواری منجر شود، هشدار داد.

کویت

دولت کویت تأیید کرد که این کشور با اهتمام و نگرانی تحولات سریع منطقه‌ای و پیامدهای آن در منطقه را در سایه ترور ژنرال قاسم سلیمانی در حمله آمریکایی‌هایی دنبال می‌کند."طارق المزرم" سخنگوی دولت کویت در گفت وگو با خبرگزاری "کونا" این کشور از تمام طرف‌ها خواست که از تمام سخنانی دوری کنند که به یکپارچگی ملی آسیب می‌زند و از جریاناتی حمایت نکنند که موجب اختلاف خواهد شد.

ویژه :

 

اردن

دولت اردن نیز در واکنش به این اقدام تروریستی خواستار تلاش مضاعف برای کاهش تشدید و مهار بحران ناشی از ترور فرمانده پیشین سپاه قدس ایران در حمله ارتش آمریکا در بغداد شده است.

"ضیف الله الفایز" سخنگوی وزارت امورخارجه اردن در کنفرانس خبری بر ضرورت تلاش مضاعف جهت مهار این بحران و کاهش تشدیدهایی شد که می‌تواند پیامدهای گسترده و دشواری به همراه داشته باشد.

الفایز گفت: امان تحولات اوضاع در عراق را با نگرانی کامل دنبال و بر اهمیت همکاری برای حمایت از امنیت و ثبات عراق تأکید می‌کند.

وی بر ضرورت دور نگه داشتن منطقه از پیامدهای بحران جدید با استفاده از رویکردهای سیاسی و ایجاد روابط منطقه مبتنی بر حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر تأکید کرد.

بحرین

بحرین بر اهمیت اقدام جامعه جهانی برای تأمین ثبات در منطقه تأکید کرد.

این کشور اعلام کرد که این کشور تحولات اوضاع در کشور عراق را زیر نظر دارد و خواستار عدم تشدید اوضاع و مقابله با انواع خشونت، تندروی و تروریسم شد.

دولت منامه در این بیانیه بر اهمیت اقدامات فوری جامعه بین الملل و اتخاذ تدابیر لازم برای تأمین امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه به دلیل اهمیت حیاتی و استراتژیک آن تأکید کرد.

پیش از این، عربستان اعلام کرده بود در سایه تحولات سریع، خواستار خویشتنداری برای جلوگیری از تمام اقداماتی شده است که می‌تواند اوضاع را وخیم‌تر کند، شرایطی که پیامدهای ناگواری به دنبال خواهد داشت.

سردار سلیمانی به همراه ابومهدی المهندس سحرگاه جمعه در حمله پهپادهای آمریکایی به شهادت رسیدند.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در نخستین سخنرانی پس از این جنایت جمعه شب تأیید کرد که دستور ترور سردار سلیمانی را وی صادر کرده است.

این اقدام تروریستی آمریکا با واکنش گسترده بین المللی در روز جمعه همراه شده است و اخبار و گزارش‌های مرتبط با آن همچنان در صدر اخبار رسانه‌های بین المللی است.