معاون وزیر خارجه روسیه با اعلام آمادگی برای گفت‌وگو با آمریکا درباره ایران، توضیح داد که با دیگر اعضای باقی‌مانده در برجام نیز به‌طور پیوسته در تماس هستند.

ریابکوف: آماده گفت‌وگو با آمریکا درباره ایران هستیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (جمعه) از آمادگی کشورش برای میانجی‌گری و کمک به حل اختلافات و تنش‌های اخیر بین آمریکا و ایران خبر داد.

ریابکوف به شبکه «ریانووستی» گفت که روسیه آماده است تا در صورت تمایل واشنگتن، درباره وضعیت کنونی حول ایران با آمریکا گفت‌وگو کند.

وی بعد از ورود به شهر توکیو برای شرکت در نشست گفت‌وگوهای استراتژیک روسیه-ژاپن، توضیح داد: «اگر آنها در این موضوع تمایل نشان دهند، ما هم آماده هستیم».

معاون وزیر خارجه روسیه درباره بحران به‌وجود آمده برای توافق هسته‌ای بعد از خروج آمریکا و بازگشت تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران، اظهار داشت: «ما با دیگر اعضای باقی‌مانده در برجام به‌صورت پیوسته در تماس هستیم. در واقع از ابتدای سال جدید (2020) این تماس‌ها روزانه ادامه داشته است».

ریابکوف درباره موضع روسیه حول مذاکره مجدد بر سر برجام نیز تصریح کرد: «آنها به خوبی از رویکرد ما آگاه هستند. ما درک مناسبی از چیزی که آنها به صورت علنی در سطوح مختلف بیان می‌کنند، داریم. ما نیاز ویژه‌ای برای مباحثه بیشتر با آنها نداریم».

دولت جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه (۱۵ دی ماه) گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد که بر اساس آن، ایران، دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

در بیانیه ایران آمده است که با توجه به ادامه تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های طرف‌های اروپایی برای جبران آثار این تحریم‌ها، تهران تمام محدودیت‌های مربوط به غنی‌سازی، از جمله در زمینه تعداد سانتریفیوژها، را کنار می‌گذارد. تهران در عین حال اعلام کرده است که به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داده و در صورت رفع تحریم‌ها و پایبندی کامل طرف مقابل به برجام، اجرای تعهدات هسته‌ای را از سر می‌گیرد.