رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با صدر اعظم آلمان تأکید کرد: برجام باید حفظ شود.

پوتین: برجام باید حفظ شود/ اروپا اینستکس را آغاز کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه امروز شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفت: برجام باید حفظ شود.

رئیس جمهوری روسیه در این خصوص گفت: لازم است که ساز و کار تبادل اروپا با ایران (اینستکس) فعالیت خود را آغاز کند. کشورهای اروپایی باید از ایران در این خصوص حمایت کنند.

گفتنی است، رئیس جمهوری روسیه و صدر اعظم آلمان پیش از شرکت در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در خصوص موضوعات مختلفی با یکدیگر به بحث و تبال نظر پرداخته بودند.

به گزارش مهر، ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری موسوم به «اینستکس» توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، اوایل فوریه سال ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) نهایی و ثبت شد؛ اما از آن روز تا به حال هنوز این ساز و کار عملیاتی نشده است. مقر این گروه در پاریس فرانسه است که مدیریت اجرایی آن را آلمان بر عهده دارد و بریتانیا نیز رئیس کمیته نظارت است.

این در حالی است که ۳ ماه پس از ایجاد دفتر اروپایی اینستکس، شرکت ایرانی آن نیز ۲۹ آوریل (۹ اردیبهشت) به ثبت رسید؛ اما اروپا کماکان در خصوص تعهدات خود تعلل می‌کند.

شایان ذکر است، در ۸ ماه می سال ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷) دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خبر خروج یکجانبه واشنگتن از برجام را همراه با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد اعلام کرد.