سخنگوی شورای نگهبان گفت: عمده دلایل برای رد‌صلاحیت‌ها دلایل اقتصادی و سوء‌استفاده از موقعیت شغلی و دخالت در اموری است که مربوط به آنها نیست.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما، گفت:‌ کارشناسان ما پرونده‌های داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره را مورد بررسی قرار می‌دهند و الآن ما در مرحله‌ای هستیم که باید پاسخ هیئت‌های استانی با کسب نظر از هیئت مرکزی ارسال شود.

وی اظهار داشت: همچنین مرحله رسیدگی به شکایات افرادی که در هیئت‌رئیسه رد‌صلاحیت شده‌اند افرادی که در هیئت اجرایی رد صلاحیت شده‌اند در این مرحله قرار دارد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: ما و هیئت اجرایی برای بررسی صلاحیت‌ها از مراجع چهرگانه استعلامات را می‌گیریم و مراجع چهارگانه گزارشات خود را در این باره ارسال می‌کنند که طبق قانون مراجع چهارگانه ما برای گرفتن استعلام عبارت است وزارت اطلاعات، پلیس بین‌الملل، اداره ثبت احوال و قوه‌قضائیه و علاوه بر این، طبق ماده 50 گزارشات محلی نیز در این موضوع دخیل است و اگر گزارش‌های محلی نیز به دست ما برسد، ضمیمه پرونده می‌شود.

کدخدایی خاطرنشان کرد:‌ در روند بررسی پرونده‌ها به پرونده خانم و آقایی برخوردیم که در فرمی که پر کرده بودند نوشته بودند من شغلی ندارم و بیکارم.

وی ادامه داد:‌کارشناسان ما بررسی‌های اولیه را در باره پرونده‌ها انجام می‌دهند و قبل از ورود این پرونده‌ها به هیئت مرکزی، اعضای حقوقدان شورای نگهبان پرونده‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و اگر نتیجه‌ای که کارشناسان به آن رسیده بودند، مورد تأیید بود، پرونده در هیئت مرکزی مطرح می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان ا، تأکید کرد: یکی از موضوعاتی که در روند رسیدگی به پرونده‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد، موضوع سوء‌استفاده‌ها از موقعیت شغلی است، افراد به دلیل سمت‌هایی که در جاهای مختلف دارند، ممکن است سوء‌استفاده‌هایی داشته باشند، کلاهبرداری جعل اسناد از جمله تخلفاتی بود که در بررسی بعضی پرونده‌ها به ما گزارش شده بود.

کدخدایی افزود:‌ در حوزه ارتشاء و تضییع حقوق بیت‌المال، تحصیل مال نامشروع مواردی گزارش شده بود، در مواردی سوابق محکومیت در حوزه‌های مختلف را داریم، این محکومیت‌ها حتی در مورد مصالح امنیتی وجود دارد که البته تعداد آنها کم است.

وی خاطرنشان کرد: در بررسی پرونده‌ها سخت‌گیری هم می‌شود، گاهی اوقات در روند بررسی یک پرونده کارشناسی که آن را بررسی کرده و مرجعی که گزارش داده را دعوت می‌کنیم و توضیحات و جزئیات بیشتر را برای ما مطرح کنند، بیشتر اوقات مستندات را درخواست می‌کنیم که باید برای ما ارسال کنند و تا زمانی که اطمینان حاصل نکنیم، اتهام متوجه فرد ثبت‌نام کنند نیست، طبیعتا اظهار‌نظر هم نمی‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: در بررسی‌ها، فردی که در همین دوره جزو نمایندگان شاخص هم بوده در بررسی‌ها رد صلاحیت شده که البته بعد که ما نتایج را اعلام کنیم، هم خودِ آن فرد بهتر متوجه خواهد شد و هم افرادی که این نماینده یا نمایندگان را می‌شناسند، عمده دلایل برای رد‌صلاحیت‌ها دلایل اقتصادی و سوء‌استفاده از موقعیت شغلی و دخالت در اموری است که مربوط به آنها نیست.

همچنین، نیاچی مدیرکل انتخابات شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی درباره ویژگی‌های کارشناسان بررسی‌کننده صلاحیت‌های داوطلبان، اظهار داشت: کارشناسان باید به قوانین آشنا باشند و تقوای فردی و بی‌طرفی نیز از جمله خصوصیاتی است که آنها باید برخوردار و دغدغه انقلاب را داشته باشند.

 سیامک ره‌پیک عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز اظهار داشت: اگر ما قانون انتخابات را به شکل مناسبی اصلاح می‌کردیم و یا اینکه اصلاح کنیم، بخش قابل‌توجهی از رسیدگی‌ها شاید نیاز نباشد که انجام شود.