رئیس جمهور در پایان سفر به استان سیستان و بلوچستان در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه از آغاز مواجهه شدن این استان با سیل در تهران تصمیمات خوبی اتخاذ و تنخواه مناسبی در اختیار استان قرار گرفت، اظهارداشت: همه نیروهای امدادی اعم از هلال احمر و اورژانس و نیروهای مسلح از سپاه، ارتش و بسیج و نیز ستاد بحران همه امکانات خود را برای کمک به مردم بکار گرفتند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی گفت: خوشحالم که پیش‌بینی‌های مناسب هواشناسی هم قبل از اینکه مردم با سیلاب مواجه شوند انجام و اخطارهای هواشناسی داده شده بود و این موضوع، کار را برای مقامات استان و مسئولین مربوطه که خودشان را آماده و امکانات را تجهیز کنند، بسیار تسهیل کرد تا بتوانند سریع‌تر به منطقه برسند.

وی با اشاره به این‌که مردم خودشان مراقبت کرده و هوشیاری‌شان را حفظ و خود را  از مناطق خطر دور کردند ، افزود: به همین دلیل خوشبختانه صدمه جانی نداشتیم.

رئیس جمهور ادامه داد: پیش از سیلاب همه آنهایی که بیمار بودند و شرایط مناسب نداشتند در مراکز درمانی و یا نزدیک مراکز درمانی قرار گرفتند و این اقدامات خوبی بود که قبل از بحران شروع شد و بعد از اینکه استان با سیلاب مواجه شد، مقامات و امکانات استان و هم امکانات سایر استان‌ها برای کمک رسانی بسیج شدند.

روحانی با اشاره به اینکه به غیر از استان سیستان و بلوچستان، استان هرمزگان و کرمان هم با مشکل مواجه بودند، خاطرنشان کرد: از مردم و مسئولین این استان بسیار متشکرم که با همه توان به صحنه آمدند و خودشان مراقبت کرده و خسارت‌ها را کاهش دادند.

رئیس جمهور با بیان اینکه سدهای استان سیستان و بلوچستان توانسته ظرفیت خوبی را در خود حبس کند و در دریاها جاری شود، گفت: امروز یکی از سدها را با هلی‌کوپتر دیدیم که چگونه 200 میلیون متر مکعب آب را مهار کرده است. البته خسارت در بخش  زیربناها زیاد بوده و در جاده، آب، برق و ارتباطات خسارت‌های زیادی داشتیم.

روحانی ادامه داد: خوشبختانه راه‌ها باز و به طور موقت ترمیم شده است؛ بعضی از قسمت‌ها باید بازسازی‌های اساسی شود و این کار آغاز شده و انجام خواهیم داد.

رئیس جمهور تصریح کرد: چند سدی که شرایط‌اش آماده‌است و زودتر باید تکمیل شود، این کار را انجام می‌دهیم و اعتبارات لازم را در اختیار می‌گذاریم تا این 2 سدی که بیش از 85 الی 90 درصد پیشرفت داشته بتوانیم برای آینده کامل کنیم.

روحانی اظهار داشت: در زمینه مسایل احشام و زراعت که مردم با مشکل زیادی مواجه شدند، مقدار زیادی نهاده‌های دامی آماده شده و در اختیار مردم قرار گرفته است؛ از ذرت تا سایر مسایل برای اینکه دام‌هایی که در این شرایط باقی مانده‌اند، بتوانند ادامه حیات دهند؛ همچنین برای بذررسانی به کشاورزان قبل از این سیل، بذر آماده شده و وزارت کشاورزی در این زمینه کاملاً قدم‌های خوبی برداشته است و در روزهای آینده هم این قدم‌ها را تکمیل خواهد کرد.

رئیس جمهور افزود: در زمینه ارتباطات بر اساس گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تقریباً همه امکانات ارتباطاتی که قطع شده بود به طور موقت در همه جا وصل شده است؛ ولی بعضی جاها ممکن است نیاز به ترمیم اساسی داشته باشد.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز وزیر نیرو اعلام کرد که برق کل روستاهایی که دچار قطعی شده بود، متصل شده است؛ البته در زمینه آب اکثر روستاهای که با قطعی آب مواجه بوده اند ، در روزهای آینده موضوع دنبال خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان به وزرا و مسوولان دستگاه های ذیربط ‌دستور دادم که همه امکانات‌ باید برای حل سریع مشکلات مردم بسیج شود، گفت: از مردم این استان بخاطر روحیه‌شان و بخاطر غیور بودنشان تشکر می کنم؛ در روستایی که امروز رفتیم و به آنها سر زدیم با اینکه مردم مشکلات داشتند و همه اطراف روستایشان را آب گرفته بود اما همگی با یک روحیه بسیار خوبی در کنار هم بودند.

روحانی اظهار داشت: با این روحیه و با وحدت مسئولین محترم، نماینده ولی فقیه، استاندار و سایر مسئولین، امیدوارم به زودی خسارت‌ها ترمیم شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز آمدیم خدمت مردم هم برای اینکه شرایط پیشرفت کار را ببینیم و هم تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم و هم به مسئولین خداقوت بگوییم، ادامه داد: به مردم عزیز و بزرگوار این استان عرض می‌کنیم که ملت و دولت در کنار مردم استان سیستان و بلوچستان خواهد بود و ان‌شاء الله این مشکلات را به زودی در حد توانمان حل و فصل می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه یک تصمیم اساسی هم نسبت به محل‌های مسکونی و خانه‌های مردم اتخاذ کردیم، گفت: بر اسن اساس خانه‌هایی که مستحکم هستند، ترمیم و بازسازی و خانه‌های غیرمستحکم را از نو بازسازی خواهیم کرد.

رئیس جمهور افزود: 14 هزار مسکن در این موضوع بود و این تصمیم اتخاذ شد و این موضوع را به رئیس بنیاد مسکن ابلاغ و اعتبار آن را تأمین می‌کنیم تا همه این خانه ها ترمیم موقت شده و مردم در آن زندگی ‌کنند و در کنارش ان‌شاء الله بازسازی هم خواهد شد.