شهردار شیراز با ارسال پیامی خطاب به شهرداران شهرهای مختلف جهان و روسا و مسئولان سازمان‌های بین المللی، تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را در شرایط شیوع کروناویروس، مصداق بارز جنایت جنگی توصیف کرد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

حیدر اسکندرپور در پیامی به شهرداران شهرهای دوست و خواهرخوانده و روسا و دبیران کل سازمان های بین المللی تحریم‌های ظالمانه را در شرایط شیوع ویروس کرونا مصداق بارز جنایت جنگی دانست و تاکید کرد که به نمایندگی از شهروندان فرهیخته شیراز، از همکاران خود در سرتاسر جهان و مسئولین سازمان‌های بین المللی در حوزه مدیریت شهری انتظار دارم خواستار لغو تحریمهای ظالمانه شوند.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، در متن پیام شهردار شیراز خطاب به شهرداران شهرهای دوست و خواهرخوانده و دبیران کل سازمان های بین المللی آمده است:

«همانگونه که مستحضرید هر سال در چنین روزهایی هم میهنان من در سر تا سر ایران آماده استقبال از نوروز می شوند تا با برپایی این آیین کهن و میراث ماندگار ایران باستان، آغاز سال نو و رستاخیز طبیعت را جشن بگیرند. اینجا در شیراز عطر سنبل و جلوه گری شکوفه های بهار نارنج زودتر از بسیاری از نقاط دیگر زنگ آغاز تلاش و تکاپو برای آماده سازی شهر را به صدا در می آورد و مدیریت شهری همگام با مردمی که مهمان نوازی شهرت دیرینه و خصلت ذاتی آنهاست مهیای پذیرایی خیل بی شمار گردشگران داخلی و خارجی می شود که به شوق بهره گیری از طبیعت زیبا و روح نواز و گنجینه های متعدد تاریخی، فرهنگی و مذهبی شیراز به اینجا سفر می کنند.

امسال، اما، با کمال تاسف مردم خونگرم شیراز از پذیرایی گردشگران محروم هستند. شیوع ویروس کرونا با روند جهشی روزهای اخیر شرایط دشوار و دورنمای پیچیده ای را پیش روی ما قرار داده است. دردآور آنکه تحریمهای اولیه و ثانویه آمریکا که حتی اقلام غذایی، دارویی و تجهیزات پزشکی را در بر می گیرد، به رغم  تلاش فداکارانه و از خودگذشتگی کارکنان حوزه سلامت چالشهای جدی در مسیر غلبه بر گسترش شیوع این بیماری ایجاد کرده است. این تحریمهای ظالمانه و غیر انسانی و مغایر قوانین بین المللی عملا ناقض حقوق اساسی بشر است و با هدف قرار دادن جان شهروندان عادی، مصداق بارز جنایت جنگی محسوب می شود. 

اینجانب به نمایندگی از شهروندان فرهیخته شیراز از همکاران خود در سرتاسر جهان و مسئولین سازمانهای بین المللی در حوزه مدیریت شهری انتظار دارم با صدای واحد نسبت به این اقدامات خصمانه دولت آمریکا واکنش نشان دهند. بی تردید هم صدایی و هم افزایی حکومتهای محلی به عنوان نمایندگان مردم و کنشگری برای لغو این تحریمهای ظالمانه گامی مهم برای دستیابی به صلح پایدار در جهان خواهد بود.»

پیام شهردار شیراز که عضو هیات مدیره «اتحادیه شهرهای تاریخی»، عضو شورای اجرایی «مجمع شهرداران آسیایی» و «ICCN» است، به شهرداران شهرهای دوست و خواهرخوانده از جمله شهرداران شهرهای برلین، درسدن و وایمار (آلمان)، سئول و گیونگجو (کره جنوبی)، کیوتو و هیروشیما (ژاپن)، بلرت (استرالیا)، چینگ چونگ، نانجینگ و شیان (چین)، لویو (اوکراین)، نیکوزیا (قبرس)، پچ (مجارستان)، دوشنبه (تاجیکستان)، الخمسی (اسپانیا)، بادیشل (اتریش)، کازان (روسیه)، قونیه (ترکیه)، ایروان (ارمنستان)، لیوبلیانا (اسلوونی)، بغداد (عراق) و سازمان های بین المللی همچون «انجمن جهانی کلانشهرهای مهم (متروپلیس)»، «مجمع شهرداران آسیایی»، «اتحادیه شهرهای تاریخی»، «سازمان شهرداران صلح»، «شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده»، «سازمان شهرهای هوشمند پایدار» و «شبکه همکاری بین شهری برای میراث فرهنگی معنوی (ICCN)» ارسال شده است.