یک مقام ارشد دولت آمریکا بامداد جمعه ابراز امیدواری کرده کشورش بتواند تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری فارس، «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران بامداد جمعه (به وقت تهران) گفته واشنگتن امیدوار است بتواند تحریم‌ تسلیحاتی علیه ایران را در شورای امنیت سازمان ملل متحد تمدید کند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، برایان هوک گفت ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را برای رأی‌گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد جهت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران آماده کرده است.

تصویب این قطعنامه نیازمند جلب نظر موافق ۹ عضو شورای امنیت بدون وتوی چین، روسیه، آمریکا، انگلیس و فرانسه (اعضای دائم شورای امنیت) است. 

برخی از دیپلمات‌های غربی به رویترز گفته‌اند ایالات متحده کار دشواری برای جلب موافقت روسیه و چین جهت موافقت با تمدید این تحریم‌‌ها خواهد داشت. 

با وجود این، برایان هوک در جریان یک کنفرانس خبری گفت: «امیدوار هستیم.»

او در ادامه ادعاهای خود اضافه کرد: «روسیه و چین نفع زیادی در صلح‌آمیز و باثبات بودن خاورمیانه دارند و خشونت‌های فرقه‌ای و صادرات سلاح توسط ایران اصلی‌ترین عامل بی‌ثباتی در خاورمیانه است.»

هوک گفت واشنگتن قصد ندارد طرح خود برای پیشبرد تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را به سرعت پیش ببرد. 

او گفت: «تمرکز ما روی دیپلماسی اندیشمندانه و سنجیده با همه طرف‌های مربوط است تا بتوانیم مذاکرات موفقی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل داشته باشیم. ما در ماه‌های آتی روی این متمرکز خواهیم بود.»

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) تاکید کرد که علی‌رغم فشارها و تلاش‌های آمریکا، تحریم‌های تسلیحاتی ایران در سازمان ملل قابل تمدید نیست.

ریابکوف در گفت‌وگو با شبکه «ریانووستی» عاملی که مانع تمدید تحریم تسلیحاتی ایران می‌شود را قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عنوان کرد.

وی در این باره توضیح داد: «درباره تمدید رژیم ویژه (تحریم) ارائه تجهیزات نظامی به جمهوری اسلامی ایران و همچنین فروش تسلیحات توسط ایران، [باید بگویم] که این پرونده در زمان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بسته شد. این رژیم ویژه، بعد از دوره ۵ ساله در اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شود و هیچ انحرافی از این تصمیم وجود ندارد».

این مقام روس همچنین به وضعیت توافق هسته‌ای ایران نیز اشاره کرده و گفت آمریکا پیش از اینکه درباره بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ برای توسل به اهداف سیاسی خود صحبت کند، اول باید به اجرای کامل برجام بازگردد.