وزارت امور خارجه ایران اتهامات رژیم آمریکا درباره مهاجران افغان در استان هرات را طنز تاریخ خواند و اعلام کرد: این رژیم، جنایتکار جنگی در افغانستان و حامی دولتی تروریسم در سرتاسر جهان است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) در توئیتی در پاسخ به توئیت اداره امور آسیای مرکزی و جنوبی وزارت خارجه آمریکا که مدعی شکنجه مهاجران افغان توسط ایران شده، اعلام کرد:  ایران روابطی قوی با افغانستان داشته و در کمک به رهبران این کشور در تشکیل دولت فراگیر پیشرو است. آنچه برای مهاجران در استان هرات اتفاق افتاد، مصیبت بار است، اما اتهامات رژیم آمریکا علیه ایران، یک طنز تاریخ است.

وزارت خارجه ایران در این توئیت می‌افزاید: این رژیم (آمریکا)، جنایتکار جنگی در افغانستان و حامی دولتی تروریسم در سرتاسر جهان است.

 

 

 

به گزارش فارس، در پی انتشار برخی اخبار در رسانه‌های افغانستان در خصوص وقوع حادثه برای تعدادی از شهروندان این کشور که با عبور از رودخانه مرزی قصد ورود غیر قانونی به خاک جمهوری اسلامی ایران را داشته‌اند،  سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه، ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان تصریح کرد: این حادثه در خاک افغانستان رخ داده و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران وقوع هر اتفاقی در این ارتباط در خاک کشورمان را رد کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: به جهت اهمیت موضوع و به منظور کسب اطلاع دقیق از چگونگی وقوع این حادثه در خاک افغانستان، مراتب را در همکاری با مقامات این کشور تحت بررسی قرار داده ایم.

علاوه بر این، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه در نشست خبری در پاسخ به پرسشی در این خصوص و انتشار ویدیویی در این زمینه،  عنوان کرد: در تماس نزدیک با مقامات افغانستان هستیم، هم مقامات مرزی و هم مقامات سیاسی و دیپلماتیک ما در حال تماس هستند و این موضوع توسط مرزبانی ما رد شده و صحت ندارد که اتفاقی توسط مرزبانان ما صورت گرفته باشد. در اینکه عده‌ای از شهروندان افغانستانی جان خود را در این حادثه از دست داده‌اند ما نیز ناراحت هستیم با خانواده آنها ابراز همدردی می‌کنیم.

وی افزود: برخی درصدد بر هم زدن شرایط در منطقه و بین ایران و افغانستان هستند. شاهد بودید ایران اقدامات دیپلماتیک بسیار خوبی را شروع کرد برای اینکه وحدت ملی و دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد. به نظر من طرح این موارد به حاشیه بردن این مساعی دیپلماتیک ایران است و ما اتباع افغانستان را همواره محترم شمرده و می‌شمریم و توصیه می‌کنیم رسانه‌ها، اتباع افغانستان و هم مسئولان مراقب توطئه‌ها باشند.

موسوی خاطرنشان کرد: اعلام کردیم نهایت همکاری را با مقامات افغانستان خواهیم داشت که مسائل روشن شود. معتقدم اطلاعات اولیه اعلام شده درست بوده و مرزبانی و مقامات ما و افغانستان گفتند موضوع در دست بررسی است و انشاءالله ابعاد این موضوع هم روشن خواهد شد.