محمدصادق کوشکی گفت: علی لاریجانی نیاز به رأی دارد و اصلاح‌طلبان نیاز به نامزد و به نظرم آنها از علی لاریجانی نمی‌گذرند.

محمدصادق کوشکی: اصلاح‌طلبان می‌خواهند ظریف را به عنوان نامزد قربانی وارد انتخابات کنند/ اصلاح‌طلبان لاریجانی را به ظریف ترجیح می‌دهند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: انتقادهای بی‌محابا به طرح اخیر مجلس که تصویب نهایی و ابلاغ هم شد، چنان از سوی اصلاح‌طلبان اظهار شد که گویی ایشان تمام‌قد مدافع عدم رفع تحریم‌ها هستند، زیرا تصمیم مجلس مبنی بر فرصت دوماهه به دولت برای خروج از پروتکل الحاقی مشروط به عدم رفع تحریم‌هاست و به گفته بسیاری از کارشناسان این تصمیم می‌تواند از یک سو دست ایران را در مواجهه با غرب پر کند و از سوی دیگر در انفعال دستگاه دیپلماسی کشور، عامل محرکی برای برداشته‌شدن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا باشد.

محمدصادق کوشکی، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره علل مخالفت گسترده اصلاح‌طلبان با مصوبه اخیر مجلس به «مثلث‌آنلاین» گفت: «اصلاح‌طلبان، آقای روحانی و نزدیکان دولت عمیقا باور دارند که ایران در حد کشوری مانند عربستان صعودی است که صرفا باید نفت خام بفروشد و از این طریق مایحتاج عمومی را فراهم کند. آنها معتقدند که اساسا نیازی نیست که در ایران انرژی هسته‌ای وجود داشته باشد و باید مانند گذشته ایران از طریق فروش نفت و گاز اداره شود و در بهترین حالت اگر قرار است نیروگاه‌های هسته‌ای وجود داشته باشد، باید سوختنش ار خارج تأمین شود و ایران نباید خودش تولیدکننده سوخت هسته‌ای باشد. نگاه اصلاح‌طلبان این است که ما باید فروشنده نفت خام و خریدار محصولات آمریکا و اروپا باشیم و با چنین نگاهی طبیعی است دربرابر هر گونه مقاومت علیه زورگویی‌های آمریکا و غربی‌ها بایستند و از این بابت ناخوشنود شوند».

او ادامه داد: «اصلاح‌طلبان و دولت به تقسیم‌بندی غربی‌ها در معادلات جهانی باور دارند و معتقند که ایران یک کشور جهان سومی است و نمی‌توان فراتر از این رفت و نباید با توانمندی‌های داخلی کشور را به جلو برد».

او در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند از ایجاد دوگانه جنگ و صلح یا مذاکره-مقابله برای خود فرصت انتخاباتی ایجاد کنند، تصریح کرد: «اگر فضای مجازی به همین شکل فعلی باشد و آنها بتوانند بازهم در فضای مجازی به فریب افکار عمومی بپردازند، هیچ بعید نیست شاهد آن نتیجه‌ای باشیم که در سال96 رقم خورد. واقعیت این است که فضای مجازی ولنگار است و هیچ نظارتی هم بر آن نیست. اصلاح‌طلبان و نزدیکان دولت با سوءاستفاده از این ولنگاری قدرت تصمیم‌گیری را از مردم می‌گیرند. به یاد داریم که با بهره‌گیری از همین فضای مجازی در سال96 اصلاح‌طلبان فضای سیاسی را به سمتی بردند که هیچکس از آقای روحانی نپرسد که در چهارسال اول چه کردی؟ آنها فقط مردم را از قطحی و جنگ ترساندند و باعث رأی‌آوری روحانی شدند. اکنون 60میلیون از مردم ایران در اینستاگرام اکانت دارند که حدود 40میلیون از آنها در آن فعالیت می‌کنند. وقتی این 40میلیون از قحطی و جنگ ترسانده شوند، این احتمال وجود دارد که بازهم فریب اصلاح‌طلبان را بخورند و به کسی رأی بدهند که نزدیک به دولت فعلی باشد».

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا آن گزینه علی لاریجانی خواهد بود یا خیر، خاطرنشان کرد: «قاعدتا اصلاح‌طلبان علی لاریجانی را به محمدجواد ظریف ترجیح می‌دهند؛ همان‌طور که در سال92 روحانی را به عارف و در سال96 روحانی را به جهانگیری ترجیح دادند. اصلاح‌طلبان به دنبال فردی هستند که بتواند با سوءاستفاده از قدرت و نگاه تحقیرآمیز به مجلس کنونی و با بی‌اعتنایی به قوانین اهدافشان را جلو ببرد که چنین ویژگی‌هایی در علی لاریجانی وجود دارد. علی لاریجانی نیاز به رأی دارد و اصلاح‌طلبان نیاز به نامزد و به نظرم آنها از علی لاریجانی نمی‌گذرند».

او در پایان درباره اینکه چرا اصلاح‌طلبان لاریجانی را به ظریف ترجیح می‌دهند، گفت: «ظریف فرد متزلزلی است و در این چند سال باتوجه به آنکه در دولت روحانی وزیر خارجه بود، چندبار تا مرز استعفا پیش رفت. او بسیار محافظه‌کار و محتاط است و اصلاح‌طلبان روی او سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؛ علاوه بر این ظریف در دوران ریاست‌جمهوری آقای خاتمی در وزارت خارجه از سوی اصلاح‌طلبان تحت بیشترین فشارها قرار داشت که همه اینها در خاطرات خود آقای ظریف وجود دارد. اصلاح‌طلبان در آن دوران ظریف را بسیار اذیت کردند و او دل خوشی از اصلاح‌طلبان ندارد. اصلاح‌طلبان می‌خواهند ظریف را به عنوان نامزد قربانی وارد انتخابات کنند؛ همان‌طور که در سال92 با عارف چنین کردند».