حمیدرضا ترقی گفت: اصلاح‌طلبان چون سرمایه اجتماعی‌شان را از دست داده‌اند از کلیدواژه ردصلاحیت استفاده می‌کنند.

حمیدرضا ترقی: اصلاحات با حمایت مالی آمریکا در انتخابات 1400 حاضر می‌شوند/ اصلاح‌طلبان با طرح دوباره ردصلاحیت‌ها می‌خواهند از نظام امتیاز بگیرند/ آنها اگر عرصه را تنگ ببینند به سمت نامزد اجاره‌ای می‌روند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اصلاح‌طلبان بازهم شروع به انتقاد از شورای نگهبان کرده‌اند و در گفت‌وگوهایی سلسله‌ای از کلیدواژه‌ای قدیمی به نام ردصلاحیت نام می‌برند. آنها چندی پیش حتی نسبت به اصل انتخابات در نظام جمهوری اسلامی انتقادهای تندی وارد کرده که سخنان عباس عبدی و سعید حجاریان به وضوح عبور ایشان از بنیان انتخابات را آشکار می‌کند. حالا و در چنین شرایطی پرسش این است که آیا اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری1400 هم همین منوال را در پیش می‌گیرند و آیا بازهم شاهد مناقشات انتخاباتی و سیاسی از سوی این جبهه سیاسی خواهیم بود؟

حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «معمولا هر وقت اصلاح‌طلبان سرمایه اجتماعی خود را به دلیل سوءمدیریت‌ها و ناکارآمدی‌هایشان از دست رفته می‌بینند و امیدی به پیروزی در انتخابات ندارند، شروع به تخریب شورای نگهبان می‌کنند و مدام از کلیدواژه ردصلاحیت استفاده می‌کنند. این درحالی است که در چهاردهه عمر نظام جمهوری اسلامی 32سالش دولت در اخیار آنها بوده است. اگر شورای نگهبان به دنبال حذف آنها بود، چرا این همه سال در قدرت بوده‌اند؟»

او ادامه داد: «این حربه‌ای است که نیروهای اصلاح‌طلب برای توجیه از بین‌رفتن سرمایه‌ اجتماعی‌شان به کار می‌برند و بهتر است به جای آنکه به این میزان به دنبال ایجاد مناقشه سیاسی باشند، قدری قانونگرا باشند. شورای نگهبان هم عین به عین قانون را اجرا می‌کند و هیچ وقت سلیقه‌اش را در بررسی صلاحیت نامزدها دخالت نداده است که اتفاقا اگر سلیقه‌اش را دخالت می‌داد شرایط طوری رقم نمی‌خورد که اصلاح‌طلبان بیش از 3دهه مدیریت کشور را در دست داشته باشند و این همه خسارت به کشور وارد کنند».

این فعال سیاسی درباره هدف اصلاح‌طلبان از طرح موضوع ردصلاحیت، اظهار کرد: «اصلاح‌طلبان می‌گویند دیگی که برای ما نمی‌جوشد برای هیچکس نجوشد. آنها وقتی می‌دانند که رأیی ندارند می‌خواهند کل انتخابات را زیر سوال ببرند و تلاش می‌کنند از نظام امتیاز بگیرند و نظام را وادار کنند که درخواست‌های غیرقانونی‌شان را بپذیرد. حتی دیده‌ایم که آنها بعضا با حکم حکومتی وارد مجلس شده‌اند. در مجلس ششم برخی از اصلاح‌طلبان از حکم حکومتی استفاده کردند و توانستند در انتخابات شرکت کنند و نتیجه‌اش را هم دیدیم که مجلس ششم کشور را به چه پرتگاهی رساند و چه هزینه‌هایی برای نظام ایجاد کرد تا حدی که نماینده مجلس در مجلس تحصن کرده بود یا به یاد داریم که در انتخابات سال84 آقایان معین و مهرعلیزده با استفاده از حکم حکومتی نامزد انتخابات شدند. جالب است همین اصلاح‌طلبان که از حکم حکومتی بارها استفاده کرده‌اند در موقعیت دیگری به حکم حکومتی انتقاد می‌کنند».

او درباره حربه اصلاح‌طلبان در انتخابات1400 خاطرنشان کرد: «اصلاح‌طلبان اکنون به دنبال آن هستند که با طرح موضوع ردصلاحیت خود را توجیه کنند زیرا دریافته‌اند که دیگر پایگاه اجتماعی خاصی ندارند؛ از سوی دیگر آنها در پی امتیازگیری از دموکرات‌ها در آمریکا نیز هستند و می‌خواهند به کمک آمریکایی‌ها در 1400 برنده شوند. نیم‌نگاهی به امتیازگیری در داخل هم دارند و می‌کوشند با بالابردن هزینه بررسی صلاحیت‌ها از نظام امتیاز بگیرند».

ترقی در پایان در پاسخ به این پرسش که در مجموع شانس اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده را چه‌طور می‌بینید، گفت: «اولا اصولگرایان به هیچ‌وجه نباید تصور کنند که از حالا برنده انتخابات هستند علتش هم این است که جریان اصلاحات با حمایت مالی دموکرات‌ها در آمریکا در انتخابات حاضر می‌شوند و در داخل هم با مظلوم‌نمایی می‌خواهند امتیاز بگیرند. ثانیا آنها اگر عرصه را تنگ ببینند به سمت نامزد اجاره‌ای می‌روند، نامزدی که بتواند موقعیت سیاسی آنها در قدرت را حفظ کند؛ بنابراین حتما نمی‌شود تأثیر آنها در انتخابات را انکار کرد و باید دانست که آنها به راحتی از قدرت کنار نمی‌روند».