بیژن مقدم گفت: اصلاح‌طلبان تندرو می‌گویند حالا که برنده نمی‌شویم نباید زیر بار انتخابات برویم.

بیژن مقدم: اصلاح‌طلبان رادیکال به دنبال تحریم انتخابات هستند/ توهین نه با اخلاق سیاسی سازوکار است، نه با عقل سیاسی/ جهانگیری مهره سوخته‌ای برای اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: طیف تندروی اصلاحات بعد از تجربه شکستی سنگین در انتخابات مجلس یازدهم در رسانه‌های خود به صورت مدام اصل انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران را زیر سؤال برد تا حدی که سعید حجاریان با ادبیاتی استهزاگونه نوشت که برای صرفه‌جویی در صندوق رأی باید یک نفر به عنوان رئیس‌جمهور معرفی شود و انتخابات را برگزار نکرد و عباس عبدی هم با ادبیاتی مشابه نوشت که اصلا بهتر است نظام نخست‌وزیری شود تا دیگر رئیس‌جمهوری از سوی مردم انتخاب نشود. چنین خوانشی از سوی نیروهای تندروی اصلاحات تا همین حالا هم ادامه دارد اما گویا در میان طیف‌های مختلف اصلاح‌طلبی یک دیدگاه واحد وجود ندارد و تعارض آراء میان دو طیف چپ و راست این جبهه سیاسی دیده می‌شود.

بیژن مقدم، تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «اصلاح‌طلبان به دو بخش تقسیم می‌شوند، بخشی که علی‌رغم انتقادهایی مطرح می‌کنند همچنان ترجیح می‌دهند، سیاست را از طرق رسمی که مظهر آن انتخابات است، پیگیری کنند و حتی اگر نتوانند نامزد درجه یک خود را وارد انتخابات کنند، از نامزدهای درجه دو استفاده می‌کنند و گروه دیگری که همیشه رویکرد رادیکالی داشته‌اند و تمامیت‌خواه و انحصارطلب هستند و از حالا به انحاء مختلف مطرح می‌کنند که انتخابات 1400 جای اصلاح‌طلبان نیست. این سخن آنها به نوعی ترجمه ملایم تحریم انتخابات است. تندروها می‌گویند حالا که برنده نمی‌شویم نباید زیر بار انتخابات برویم و به صور مختلف به مخاطبان خود می‌گویند که نباید مشارکت فعال در انتخابات داد و نیازی به ارائه نامزد وجود ندارد. اصلاح‌طلب‌های تندرو با چنین ادبیاتی خواهان تحریم انتخابات هستند. ما واقعا امیدواریم اکثریت اصلاح‌طلبان به سمت سیاست‌های تندروها حرکت نکنند و سعی کنند با رویکردی معقول در انتخابات وارد شوند و به لوازم و ضرورت‌های انتخابات تن دهند».

او درباره اینکه برخی اصلاح‌طلبان سیاست توهین به رقیب را در دستور کار خود قرار داده‌اند، اظهار کرد: «همه جریان‌های سیاسی باید مراقبت کنند که در انتخابات بی‌اخلاقی سیاسی رخ ندهد. حتما یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های انتخابات مشارکت حداکثری است و نباید با توهین به رقیب مردم را از انتخابات دلسرد کرد. مردم نسبت به رأیی که به آقای روحانی داده‌اند سرخورده شده‌اند و باید برای حضور مردم پای صندوق‌ها امید ایجاد کرد، نه آنکه با توهین به همدیگر مردم را بیش از پیش مأیوس کرد. اینکه برخی اصلاح‌طلبان علیه اصولگرایان شمشیر کشیده‌اند روش درستی نیست که برای اثبات خود دیگری تخریب شود. اینکه آقای قالیباف نامزد می‌شود یا نه یک بحث کاملا سیاسی است و باید در چارچوب خود بررسی شود. معنی ندارد که به دلیل احتمال نامزد شدن یک شخصیت به او توهین کرد. سیاست توهین نه با اخلاق سیاسی سازوکار است و نه با عقل و خرد سیاسی».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان تمایل برخی اصلاح‌طلبان به نامزدی جهانگیری را بن‌بست استراتژیک جریان اصلاحات دانست، تصریح کرد: «به نظر من رفتن اصلاح‌طلبان به سمت آقای جهانگیری ریسک بزرگی است زیرا او با هیچ معیاری جدای از دولت آقای روحانی نیست و مسئولیت تمام کارهایی که در دولت شده است با آقای جهانگیری هم هست و مردم او را به عنوان معاون اول هشت‌ساله دولت مسئول می‌دانند. آقای جهانگیری در تمام تصمیمات مهم اعم از چینش وزرا، تخصیص بودجه، سیاست‌های ارزی و... حضور داشته است و اصلاح‌طلبان نمی‌توانند او را به عنوان نامزد مستقل از دولتِ مستقر به مردم معرفی کنند. آنها اگر تصور می‌کنند که دولت موفق عمل کرده است، از جهانگیری حمایت کنند اما اگر دولت را ناکارآمد می‌دانند، سرمایه‌گذاری بر او برایشان یک شکست بزرگ را رقم می‌زند. واقعیت این است که جهانگیری برای اصلاح‌طلبان یک مهره سوخته است».

مقدم در پایان گفت: «البته بین اصلاح‌طلبان هم اختلاف وجود دارد. برخی که می‌گویند باید از آقای جهانگیری حمایت کرد، باور دارند که او می‌تواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند و برخی هم به دلایلی که گفتم جهانگیری را گزینه مناسبی نمی‌دانند».