علی صوفی گفت: جهانگیری به صفت شخصی‌اش اصلاح‌طلب است و حتما از جنس روحانی نیست

علی صوفی: بعد از مناظره‌های انتخابات 96 اطرافیان روحانی از جهانگیری ترسیدند و او را حذف کردند/ کارگزاران برای انتخابات با ظریف، لاریجانی و اردکانیان دیدار داشته است/ دور از ذهن نیست که اصلاح‌طلبان در نهایت از جهانگیری حمایت کنند/ اصلاح‌طلبان تحت هیچ شرایط
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: زمزمه‌های ورود جهانگیری در انتخابات 1400 بیش از پیش شده است و این درحالی است خود او نیز گویا بی‌تمایل به رقابت انتخاباتی نیست. البته هنوز اصلاح‌طلبان بر سر نامزد واحد به جمع‌بندی نرسیده‌اند.

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «من با آقای جهانگیری ارتباط خاصی ندارم اما سه ماه پیش که از من دعوت کرد و به دفترش رفتم صحبتی درباره نامزدی در انتخابات مطرح نکرد اما به هر حال او یک نامزد بالقوه برای جبهه اصلاحات است و در مناظره‌های انتخاباتی سال96 شاهد بودیم که افکار عمومی اقبال خوبی به او نشان داد و دور از ذهن نیست که او نامزد اصلاح‌طلبان شود اما نیازی هم نیست که به صورت زودهنگام نامزدی‌اش را اعلام کند».

او ادامه داد: «اکنون احزاب تا حدی فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده‌اند. برخی احزاب مانند کارگزاران سازندگی بیشتر فعالیت می‌کنند و برخی احزاب مانند اتحاد ملت کمتر و حتی شنیده‌ام که کارگزاران با تعدادی شخصیت‌های اصلاح‌طلب و غیراصلاح‌طلب برای انتخابات1400 دیدار داشته است. گویا اعضای کارگزاران به دیدار افرادی چون آقایان ظریف، اردکانیان و لاریجانی رفته‌اند و حتی اخیرا آقای لیلاز بحث حمایت از نامزد نظامی را مطرح کرد. کارگزاران بیش از آنکه به وجه اصلاح‌طلبی نامزدها توجه داشته باشد، به میزان رأی‌آوری افراد توجه می‌کند. به هر حال گمانه‌زنی‌ها وجود دارد و احزاب هم نامزدهای خود را معرفی می‌کنند تا ببینند اقبال عمومی نسبت به چه کسی بیشتر است و این فرایندی است که تا انتخابات ادامه خواهد داشت اما در نهایت مطمئن باشید که اصلاح‌طلبان با سازوکار نهاد اجماع‌ساز بر یک نامزد به جمع‌بندی می‌رسند و اجازه نمی‌دهیم تجربه انتخابات سال84 تکرار شود».

این فعال سیاسی درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی هم خاطرنشان کرد: «اصلاح‌طلبان در قالب نهاد اجماع‌ساز حتما به آقای لاریجانی نمی‌رسند. باتوجه به نتایج نامناسبی که از سیاست انتخاباتی سال92 به دست آمد، اصلاح‌طلبان دیگر بدون هیچ قید و شرطی در انتخابات حاضر نمی‌شوند. اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نشان دادند که اگر نیروهایشان ردصلاحیت شوند، لیست نمی‌دهند؛ در انتخابات1400 هم همین‌طور خواهد بود. ما با نامزد اصلاح‌طلب خود وارد میدان می‌شویم و اگر ردصلاحیت شد، طبیعی است که از نامزدی حمایت نمی‌کنیم. در نهاد اجماع‌ساز به صورت مصوبه و قطعی مطرح شده است که اصلاح‌طلبان در انتخاباتی آزاد، رقابتی و عادلانه و با نامزد اصلاح‌طلب وارد میدان می‌شوند. با چنین سازوکاری حتما از نامزد ائتلافی از جمله آقای لاریجانی حمایت نمی‌شود».

او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه گرچه جهانگیری پایگاه حزبی‌اش کارگزاران و جبهه‌ای‌اش اصلاحات است، اما آیا در افکار عمومی به دلیل معاون اولی‌اش در دولت روحانی، یک اصلاح‌طلب تمام‌عیار شناخته می‌شود یا نه، تصریح کرد: «آقای جهانگیری به صفت شخصی‌اش یکی از چهره‌های سرشناس اصلاحات است و حتما از جنس آقای روحانی نیست. او در انتخابات سال96 به صراحت اعلام کرد که نامزد اصلاح‌طلبان است؛ بنابراین وجه اصلاح‌طلبی جهانگیری بارز است و در این تردیدی نیست».

صوفی در پایان گفت: «اینکه او معاون اول دولت آقای روحانی بوده است و تا حدی منتسب به روحانی قلمداد می‌شود، حرف نادرستی نیست اما باید حضور او در دولت را به دو بخش دولت اول و دولت دوم تقسیم کنیم. آقای روحانی در دولت اولش با انتخاب یک وزیر کاربلد در حوزه سیاست خارجی بحث مذاکرات هسته‌ای را خوب پیش برد. آقای روحانی در دولت اول همه تلاشش صرفا بر حوزه سیاست خارجی بود و مسئولیت سیاست داخلی با آقای جهانگیری بود که به هر حال تا پایان دولت اول در حوزه سیاست داخلی رضایت نسبی وجود داشت و آن شرایط را باید به پای آقای جهانگیری بنویسیم که مثبت هم بود اما بعد از آنکه او به عنوان نامزد پوششی آقای روحانی در انتخابات96 ظاهر شد و مردم نسبت به او اقبال خوبی نشان دادند، اطرافیان روحانی احساس خطر کردند و عملا آقای جهانگیری را در عرصه تصمیم‌گیری حذف کردند. حتی در چند مقطع آقای جهانگیری بنا به استعفا داشت و حتی برخی اعضای کارگزاران به او گفتند که استعفا بده. از سوی دیگر آقای روحانی و اطرافیانش در دور دوم بر اساس تحلیل‌هایی که داشتند سعی کردند خود را از اصلاح‌طلبان جدا کنند و این هم یکی دیگر از دلایل کم‌رنگ شدن نقش جهانگیری در دولت بود. با این اوصاف نمی‌توان به صورت همه‌جانبه آقای جهانگیری را منتسب به دولت دانست هرچند به هر حال از این منظر او هم آسیب دید. در مجموع هنوز با هر متر و معیاری چه در محافل سیاسی و چه در نگاه عمومی آقای جهانگیری یک نیروی کاملا اصلاح‌طلب است».