محمدجواد آرین‌منش گفت: طیف‌های مهمی از اصلاح‌طلبان حرف‌شنوی از خاتمی ندارند.

محمدجواد آرین‌منش: بخشی از اصلاح‌طلبان از خاتمی عبور کرده‌اند/ خاتمی نمیتواند باعث اجماع اصلاح‌طلبان شود/ سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان از خاتمی حرف شنوی ندارد/  مردم مشکلات کنونی را از چشم اصلاح‌طلبان می‌بینند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: عملکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان درچار نوعی ابهام است. آنها از یک سو سرمایه اجتماعی‌شان را از دست داده‌اند و از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد در میان خود نیز بر سر اجماع اختلافات زیادی دارند. علاوه بر همه اینها اصلاح‌طلبان که همیشه با تکیه بر لیدری سید محمد خاتمی می‌توانستند به جمع‌بندی برسند، اکنون بر لیدری او نیز اختلاف دارند و به نظر می‌رسد که علاوه بر آنکه حرف خاتمی دیگر در میان مردم با اقبال روبه‌رو نیست، در میان نیروهای سیاسی اصلاح‌طلب هم محل اختلاف است.

محمدجواد آرین‌منش، فعال سیاسی درباره جایگاه انتخاباتی کنونی اصلاح‌طلبان به «مثلث‌آنلاین» گفت: «معمولا تا اینجای کار دولت‌ها هر هشت‌سال از نظر جناحی تغییر می‌کنند؛ یعنی یک دوره هشت ساله دست اصلاح‌طلبان است و یک دوره هشت‌ساله در اختیار اصولگرایان است. اکنون این گزاره بیشتر هم تقویت شده است زیرا اصلاح‌طلبان که باعث روی کار آمدن دولت آقای روحانی بودند، در عملکرد ضعیف دولت سهیم‌اند و مردم مشکلات امروز را ناشی از تصمیم و حمایت اصلاح‌طلبان از دولت می‌دانند. واقعیت هم همین است و اگر اصلاح‌طلبان از روحانی حمایت نمی‌کردند، او به واسطه خودش رأیی نمی‌آورد».

او ادامه داد: «مردم به خصوص در دولت دوم روحانی دچار انواع فشارهای اقتصادی شدند و همه این‌ها را از چشم دولت و حامیانش یعنی اصلاح‌طلبان می‌بینند. از سوی دیگر خود اصلاح‌طلبان نیز در میان خود دارای اختلافات شدیدی هستند؛ با چنین اوضاعی اولا بسیار بعید است که اصلاح‌طلبان بتوانند بر سر نامزد انتخاباتی‌شان به اجماع و وحدت برسند و ثانیا دیگر سرمایه اجتماعی خاصی ندارند».

او درباره میزان مشارکت عمومی در انتخابات هم بیان کرد: «اگر شرایط کشور به همین وضعیت پیش برود و اتفاق خاصی رخ دهد، به احتمال زیاد شاهد مشارکت پایین مردم در انتخابات خواهیم بود و می‌دانیم که هر زمان مشارکت کم می‌شود، اصلاح‌طلبان ضرر می‌کنند. اصولگرایان سبد رأی ثابت خود را دارند که ممکن است بر آن اضافه هم بشود اما همیشه یک کف رأیی برای آنها وجود دارد زیرا بخشی از مردم رأی‌دادن را تکلیف شرعی می‌دانند و حتما رأی می‌دهند که معمولا آنها رأی خود را اصولگرایان می‌دهند».

این فعال سیاسی درخصوص نقش خاتمی در مسیر انتخاباتی اصلاح‌طلبان تصریح کرد: «جریان اصلاحات در شرایط کنونی دیگر لیدر خاصی ندارد و بخشی از اصلاح‌طلبان از آقای خاتمی عبور کرده‌اند و طبیعی است بخشی هم هنوز حرف خاتمی را حجت خود می‌دانند اما این یک واقعیت است که آقای خاتمی دیگر شرایط سابق را ندارد و هم در میان اصلاحات و هم در میان سرمایه اجتماعی اصلاحات، او جایگاه سابق را ندارد. طیف‌های مهمی از اصلاح‌طلبان و البته سرمایه اجتماعی آنها دیگر حرف‌شنوی از خاتمی ندارند و او نمی‌تواند عامل اجماع اصلاح‌طلبان باشد».

آرین‌منش در پایان گفت: «با همه اینها سرمایه اجتماعی همه جناح‌ها کم شده است و به نظر من تا وقتی شرایط اقتصادی بهبود نیابد، مردم نسبت به انتخابات امیدوار نمی‌شوند».