مهدی چمران گفت: شورای وحدت مانند گذشته عمل می‌کند که عده‌ای بنشینند و برای دیگران تکلیف معلوم کنند.

مهدی چمران در واکنش به شورای عالی وحدت: تصور می‌کردیم دوره پدرخوانده‌ها تمام شده اما گویا این‌طور نیست/ دو نهاد موازی انتخاباتی، مردم را سردرگم می‌کند/ خدا به همه ما بصریت دهد که وحدت‌شکنی نکنیم
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: شورای عالی وحدت با محوریت جامعه روحانیت مبارز سازوکارهای اجرایی خود را تعیین کرده و حتی مقرر شده است که مسئول اجرایی این تشکل منوچهر متکی باشد. این در حالی است که از مدت‌ها پیش شورای ائتلاف نیروهای انقلاب مسئولیت اجماع‌سازی میان اصولگرایان را برعهده داشت. حالا معلوم نیست که این دو نهاد موازی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 چگونه کار خواهند کرد؟

مهدی چمران درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «در درجه اول امیدوارم همه هدایت شویم و به مسیر مشترک و واقعی برسیم و برخلاف آنچه برخی دوستان اسم شورای خود را وحدت گذاشته‌اند، وحدت‌شکنی به وجود نیاید. مشخص نیست شورای وحدت برای چه و با چه هدفی تشکیل شده است زیرا شورای ائتلاف از انتخابات ریاست‌جمهوری سال96 آن موقع در قالب جمنا تا انتخابات مجلس در اسفندماه98 مسئولیت اجماع‌سازی اصولگرایان را برعهده داشت و توانست در این مسیر به شدت موفق عمل کند؛ به نحوی که در انتخابات دوره گذشته بدون هیچ اختلاف نظری بر آقای رئیسی اجماع شد و در انتخابات مجلس نیز شورای ائتلاف توانست یک شگفتی را رقم بزند؛ به طوری که 230نماینده کنونی ماحصل اجماعی بود که شورای ائتلاف ایجاد کرد».

او ادامه داد: «مردم هم از لیست شورای ائتلاف استقبال خوبی کردند و بعد از انتخابات شورای ائتلاف بلافاصله فعالیت خود را برای دو انتخابات شورای شهر و ریاست‌جمهوری بعدی آغاز کرد و در استان‌ها و شهرستان‌ها مجامع شکل گرفتند. همه این‌ها در حالی رخ داد که ناگهان مشاهده کردیم جامعه روحانیت مبارز اعلام کرد که با افراد جدیدی که به جامعه آمده‌اند می‌خواهیم کار انتخاباتی انجام دهیم و بنایشان به نوعی حرکت موازی با شورای ائتلاف قرار گرفت. ما گفتیم این کار شما به شورای ائتلاف لطمه می‌زند و دلیلی ندارد راهی که ما تا میانه آمده‌ایم شما از ابتدا شروع کنید و باعث دوگانگی در جبهه اصولگرایی شوید. ما گفتیم ما سرور ما هستید و اگر هدفتان اجماع است، به شورای ائتلاف بیایید اما آنها نپذیرفتند و کار خود را ادامه دادند».

این فعال سیاسی درباره سازوکار شورای ائتلاف بیان کرد: «سازوکار شورای ائتلاف از پایین به بالاست؛ یعنی شوراهای شهرستان شورای استان را انتخابات می‌کنند، شوراهای استان، شورای مرکزی را انتخاب می‌کند و شورای مرکزی برای ریاست‌جمهوری تصمیم می‌گیرد. اما شورای وحدت این سازوکار را ندارد و مانند گذشته است که عده‌ای بنشینند و برای دیگران تکلیف معلوم کنند و شوراها مسئول اجرای تصمیمات آنها باشند. ما تصور می‌کردیم دوره پدرخوانده‌ها تمام شده اما گویا این‌طور نیست».

او افزود: «در شورای وحدت قرار بود بیش از 40حزب حضور داشته باشد اما پنج حزب را پذیرفتند و به بقیه گفتند خداحافظ. من فقط امیدوارم خداوند به همه ما بصریت دهد تا با توهم پیروزی پس‌گردنی نخوریم».

او درخصوص تأثیر وجود دو تشکل انتخاباتی در میان اصولگرایان بر سردرگمی مردم تصریح کرد: «دوستان که یک تشکل موازی با شورای ائتلاف ایجاد کرده‌اند باید بدانند مردم را سردرگم می‌کنند. واقعیت این است که به دلیل مشکلات شدید اقتصادی بخش زیادی از مردم رغبت به شرکت در انتخابات ندارند که البته امیدواریم مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بالا برود اما به هر حال این اقدامات می‌تواند باعث سردرگمی مردم شود».

او درباره هدف تشکیل شورای وحدت خاطرنشان کرد: «من قضاوتی درباره هدف آقایان از تشکیل شورای وحدت نمی‌کنم اما به هر آنچیزی که ما می‌بینیم ادامه پدرخواندگی گذشته است».

چمران در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان امید داشت که شورای ائتلاف و شورای وحدت به یک مسیر برسند و با هم اجماع کنند، گفت: «فعالیت‌های زیادی در حال رخ دادن است امید داریم این اتفاق بیفتد و هر دو تشکل در یک مسیر قرار بگیرند. امید به خدا داریم، دعا می‌کنیم و از تلاش هم دست نمی‌کشیم».