ناصر ایمانی گفت: شاید ظریف و لاریجانی نامزد شوند که در آن صورت احتمالا ظریف به نفع لاریجانی کنار می‌کشد.

ناصر ایمانی: ممکن است ظریف در انتخابات نامزد شود و در نهایت به نفع لاریجانی کنار بکشد/ ظریف می‌داند فقط در دولتی با ریاست‌جمهوری لاریجانی می‌تواند وزیر خارجه بماند/ سرنوشت انتخابات ظریف به تحولات سیاست خارجی در ماه‌های آینده گره خورده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وضعیت انتخاباتی محمدجواد ظریف هنوز مبهم است و مشخص نیست که در انتخابات1400 نامزد می‌شود یا خیر؟ و اگر نامزد نشود معلوم نیست او از نامزدی خاص حمایت می‌کند و از پس حمایتش می‌کوشد در دولت بعد در جایگاهی مانند وزارت خارجه یا حتی معاون اولی قرار بگیرد یا نه؟

ناصر ایمانی درباره اینکه ظریف در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده چه‌قدر شانس دارد، به «مثلث‌آنلاین» گفت: «در ابتدا باید این نکته را بگویم که پوستر‌های انتخاباتی شخصیت‌هایی که نامشان برای ریاست‌جمهوری مطرح است، برای آن منتشر می‌شود تا اطرافیان آن شخصیت‌ها افکار عمومی را محک بزنند و ببینند مثلا آقای ظریف چه میزان زمینه رأی آوری دارد اما درباره اینکه چه‌قدر امکانش حضور و متعاقبش رأی‌آوری آقای ظریف در انتخابات وجود دارد باید دانست که نام او به برجام گره خورده است و تحولات سیاست خارجی در ماه‌های آینده می‌تواند بر موقعیت انتخاباتی او تأثیرگذار باشد؛ اینکه در آمریکا چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و آیا دولت جدید آمریکا تحریم‌ها را لغو می‌کند و به برجام بازمی‌گردد یا نه، همه می‌تواند در سرنوشت سیاسی و انتخاباتی ظریف تأثیر بگذارد اما اگر وضعیت به همین شکل بماند یا حتی بدتر هم شود و آمریکا به تحریم‌ها را از بین نبرد و به برجام بازنگردد، آقای ظریف موقعیت خوبی نخواهد داشت و حتی برخی او را مقصر می‌دانند و در چنین شرایطی او نه می‌تواند نامزد شود و نه رأیی خواهد داشت».

او در پاسخ به این پرسش که چه‌قدر احتمال دارد ظریف از یک نامزد هم‌سو با خود حمایت کند، بیان کرد: «این هم بستگی دارد به جایگاه اجتماعی‌اش که همان‌طور که گفتم باید دید در تحولات سیاست خارجی چه رخ می‌دهد».

این فعال سیاسی درخصوص اینکه آیا احتمال دارد ظریف از لاریجانی حمایت کند تا بتواند در دولت آینده مقامی مانند معاون اولی را وزارت خارجه را داشته باشد، اظهار کرد: «اگر آقای لاریجانی نامزد شود باید ببینیم که اصلاح‌طلبان از او حمایت می‌کنند یا نه؟ یعنی در درجه اول باید این موضوع بررسی شود. در حال حاضر اصلاح‌طلبان دو گزینه جدی دارد؛ یکی جهانگیری و دیگری ظریف و بعید است از آقای لاریجانی حمایت کنند مگر آنکه لاریجانی مستقل از اصلاح‌طلبان در انتخابات نامزد شود و در شرایطی انتخابات به دور دوم برود و از قضا آقای لاریجانی هم به دور دوم راه یابد و تازه در آن شرایط بخشی نه همه اصلاح‌طلبان از او حمایت کنند اما اگر به فرض اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی حمایت کنند هیچ بعید نیست ظریف از او دفاع کند زیرا خود آقای ظریف هم می‌داند که فقط در دولتی می‌تواند باز هم بر صندلی وزارت خارجه تکیه بزند که رئیس‌جمهورش علی لاریجانی باشد و شخصیت‌های دیگر اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب بعید است او را به عنوان وزیر خارجه خود انتخاب کنند».

ایمانی در پایان گفت: «یک فرضیه دیگر هم وجود دارد؛ آنکه هر دوی ظریف و لاریجانی نامزد شوند که در آن صورت احتمالا ظریف به نفع لاریجانی کنار می‌کشد».