سید حسن خمینی در حالی از سوی برخی اصلاح‌طلبان به‌عنوان نامزد 1400 مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد شرایط رجل سیاسی را دارا نیست.

دو مانع مهم سید حسن خمینی در انتخابات 1400
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سید حسن خمینی چهره‌ای است که برخی اصلاح‌طلبان از او به عنوان یکی از مهم‌ترین نامزدهای جبهه اصلاحات یاد می‌کنند؛ به طوریکه اخیرا روزنامه شرق در گفت‌وگویی با فیض‌الله عرب‌سرخی به «تأثیر بالای حسین خمینی در انتخابات» پرداخته است. این ادعا در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان او در معرض دو محدودیت مهم قرار دارد؛ نخست آنکه حسن خمینی نیرویی کاملا حامی حسن روحانی شناخته می‌شود و بعید است بتواند موجی در جامعه ایجاد کند و ثانیا به گفته کارشناسان سیاسی و حقوقی او به دلیل نداشتن سابقه اجرایی معیارهای رجل سیاسی را دارا نیست.

حسین خمینی در سال88

یکی از مهم‌ترین حاشیه‌های حسن خمینی عدم شرکتش در مراسم در مراسم تنفیذ و تحلیف محمود احمدی‌نژاد در سال88 بود تا این گمان به وجود آید که او نزدیک به کسانی است که به نتیجه انتخابات تمکین نمی‌کنند. او حتی در مراسم هفته ‌دولت در بارگاه امام، از محمود احمدی‌نژاد استقبال نکرد. البته چند سال بعد از آن و در شهریور ۱۳۹۳، در جریان بازدید از روند توسعه آرامگاه امام، احمدی‌نژاد با او دیدار کرد و اندکی بعد نیز در نامه‌ای به او مجموعه هدایای دوران ریاست‌جمهوری خود را به موزه تولیت آرامگاه امام خمینی(ره) اهدا کرد. سید حسن خمینی نیز در بهمن ۱۳۹۳، در منزل احمدی‌نژاد حاضر شد تا درگذشت والده او را تسلیت بگوید. چندی بعد احمدی‌نژاد متقابلا در جماران حضور یافت و از سیدحسن خمینی به‌سبب حضور در منزل خود و ابراز همدردی به‌مناسبت رحلت والده خویش قدردانی کرد. حسن خمینی حتی در راهپیمایی معترضان به نتیجه انتخابات در روز قدس سال88 همراه با اکبر هاشمی رفسنجانی شرکت کرد.

حمایت از  روحانی

سیدحسن خمینی یکی از حامیان حسن روحانی در انتخابات سال92 به حساب می‌آید. او در سال 96 نیز از روحانی حمایت کرد و در صفحه اینستاگرامش نوشت که جا دارد یک ‌بار دیگر از روحانی حمایت کنیم.

شرکت در  انتخابات  خبرگان

سید حسن خمینی در ۲۷ آذر سال ۹۴ برای شرکت در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور رسما ثبت‌نام کرد. او در وزارت کشور با بیان اینکه به‌صورت مستقل وارد انتخابات شده‌ام، گفت: «بنده به‌صورت مستقل وارد انتخابات شدم. دست یکایک مردم شریف را می‌بوسم». پس از آن شورای نگهبان اعلام کرد برای احراز اجتهاد کسانی که سابقه نمایندگی خبرگان را نداشته‌اند، از آنها برای شرکت در آزمون اجتهاد دعوت کرده است، اما دفتر سیدحسن خمینی اعلام کرد از او دعوتی برای شرکت در آزمون علمی خبرگان به عمل نیامده و او پیامک یا دعوت‌نامه‌ای در این زمینه دریافت نکرده ‌است. پس از این اتفاق سخنگوی شورای نگهبان رسما اعلام کرد صرف عدم حضور داوطلبان در آزمون اجتهاد به‌منزله انصراف آنها نخواهد بود و ممکن است فقهای شورای نگهبان برای اطمینان از درجه اجتهاد داوطلبی نظر علما و مراجع تقلید را جویا شوند. در نهایت شورای نگهبان پس از رسیدگی به اعتراضات، تغییری در رأی خود نسبت به عدم احراز صلاحیت سیدحسن خمینی نداد. پس از آن کانال تلگرامی سیدحسن خمینی از قول یکی از نزدیکان او دلیل عدم احراز صلاحیتش را از سوی شورای نگهبان، استناد به بند «ب» ماده ۳ قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد. در این بند از ماده ۳ قانون که یکی از شرایط خبرگان منتخب مردم را تعیین می‌کند، آمده است: «اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی‌فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد».

انتخابات 1400

حسن خمینی حالا و بعد از ردصلاحیتش در سال94 از سوی برخی نیروهای اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400 مطرح می‌شود و این درحالی است که تا کنون خود او هیچ سخنی مبی بر آمدن یا نیامدنش بیان نکرده است. علاوه بر این مشخص هم نیست که در صورت نامزدی در انتخابات مجموعه اصلاح‌طلبان بر او اجماع می‌کنند یا نه؟