بیژن مقدم گفت: متغیرهایی وجود دارد که اگر فراهم شود احتمال اجماع بر آقای قالیباف وجود دارد.

بیژن مقدم: احتمال اجماع بر قالیباف وجود دارد/ رئیسی و قالیباف در نظرسنجی‌ها بالاتر از دیگران قرار دارند/ اصولگرایان نباید در تله دوقطبی‌سازی اصلاح‌طلبان گرفتار شوند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: هرچه به انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک می‌شویم پرسش افکار عمومی بیش از پیش بر این محور قرار می‌گیرد که چه کسی نامزد نهایی دو جناح مهم سیاسی می‌شود. مشخصا در جبهه اصولگرایی تا اینجای کار نام و شخصیت بیش از دیگران به چشم می‌آید؛ سید ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف که این گمانه‌زنی وجود دارد که اگر رئیسی نیاید احتمال اجماع اصولگرایان بر قالیباف بالاست.

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «واقعیت این است که صحنه انتخابات در جبهه اصولگرایی به نام دو شخصیت یعنی آقایان رئیسی و قالیباف گره خورده است و حضور یا عدم حضور ایشان در انتخابات می‌تواند صحنه انتخابات را تعیین کند اما تا اینجای کار این دو به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند که در انتخابات نامزد می‌شوند یا نه و به همین دلیل هنوز مشخص نیست که وضعیت اجماع اصولگرایان چگونه خواهد بود».

او ادامه داد: «انتخابات شرایط خود را دارد و در حال حاضر که نامزدهای انتخابات مشخص نیستند، اظهارنظر درباره سرنوشت اجماع سخت است زیرا افکار عمومی و حتی دیگر نامزدها در نوعی بلاتکلیفی به سر می‌برند زیرا برخی از نامزدها هم نمی‌دانند به نفع نامزدی احتمالی که هنوز اعلام حضور نکرده است، کنار بروند یا در صورت نیامدن او در صحنه بمانند».

این فعال سیاسی درباره اینکه آیا احتمال اجماع بر قالیباف وجود دارد یا نه، بیان کرد: «متغیرهایی وجود دارد که اگر فراهم شود احتمال اجماع بر آقای قالیباف وجود دارد؛ به بیان دیگر ممکن است شرایط طوری رقم بخورد که برخی نیروهایی که حتی در حال حاضر موافق اجماع بر آقای قالیباف نیستند در نهایت اجماع بر او را بپذیرند اما در مقطع کنونی آنچه می‌شود گفت این است که آقای رئیسی و آقای قالیباف در نظرسنجی‌ها بالاتر از دیگران قرار دارند».

او درخصوص ضرورت احترام‌گذاشتن به تمام نامزدهای اصولگرا و انقلابی اظهار کرد: «در شرایط کنونی فارغ از اینکه طرفدار کدام از نامزدهای بالقوه یا بالفعل باشیم باید بدانیم که احترام به نامزدهای اصولگرا و انقلابی یک اصل است زیرا تمام آنها سرمایه جبهه اصولگرایی هستند و نباید آنها را از دایره اصولگرایی خارج کنیم؛ بنابراین به هیچ‌وجه درست نیست که برای دفاع از نامزد خود دیگر نامزد اصولگرا را تحفیف دهیم یا تخریب کنیم».

مقدم در پایان در پاسخ به این پرسش که اصولگرایان در مواجهه با دوقطبی‌سازی اصلاح‌طلبان چه کار باید بکنند، گفت: «اصلاح‌طلبان همیشه با حربه دوقطبی‌سازی وارد انتخابات می‌شوند که این حربه هنوز مؤثر است. اصولگرایان نباید در تله دوقطبی‌سازی اصلاح‌طلبان گرفتار شوند».