غلامرضا ظریفیان گفت: بعد از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها، اصلاح‌طلبان نامزد نهایی خود را معرفی می‌کنند.

غلامرضا ظرفیان: مشخص نیست که عارف نامزد شود یا نه/ اخبار موثقی دارم که ظریف نامزد نمی‌شود/ احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی بسیار کم است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: با مشخص شدن اینکه سیدحسن خمینی در انتخابات نامزد نمی‌شود، مشخص نیست که اصلاح‌طلبان از چه نامزدی حمایت می‌کنند و آیا در غیاب او شانس افرادی مانند علی لاریجانی، محمدجواد ظریف یا اسحاق جهانگیری برای به دست آوردن اجماع اصلاح‌طلبان افزایش یافته است؟

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات سعی کردند با اقناع آقای سید حسن خمینی زمینه حضور حداکثری مردم را فراهم کنند که در نهایت ایشان در انتخابات حاضر نخواهند شد. اما در عین حال باید بدانیم که شرایط انتخاباتی این دوره بسیار سخت است و اصلاح‌طلبان هم نیروی توانمند کم ندارند اما آنها یا مایل نیستند در وضعیت کنونی وارد انتخابات شوند یا محدودیت ردصلاحیت در پیش روی آنها وجود دارد».

این فعال سیاسی درباره احتمال نامزدی محمدرضا عارف بیان کرد: «تا این لحظه نامزدی آقای عارف در ابهام است و مشخص نیست که نامزد بشود یا نه. گمانه‌زنی‌هایی صورت می‌گیرد اما تا کنون خود او سخنی مبنی بر نامزدشدنش به میان نیاورده است اما مثلا می‌دانیم که آقای پزشکیان نامزد می‌شود».

او درباره وضعیت انتخاباتی اسحاق جهانگیری هم اظهار کرد: «آقای جهانگیری هم هنوز هیچ سخنی مبنی بر آمدن یا نیامدنش نزده است؛ هرچند برخی اصلاح‌طلبان تمایل دارند که او نامزد شود».

ظریفیان به جمع‌بندی رسیدن انتخاباتی اصلاح‌طلبان را منوط به عامل دانست: «اکنون وضعیت انتخابات در جبهه اصلاحات چندان روشن نیست زیرا اولا باید صبر کنیم ببینیم چه کسانی نامزد می‌شوند و ثانیا ببینیم از نامزدشده‌ها چه کسانی تأییدصلاحیت می‌شود. وقتی این دو عامل به وجود آمد، آن وقت اصلاح‌طلبان می‌توانند تصمیم‌گیری روشنی داشته باشند».

او در پاسخ به این پرسش که آیا در غیاب سیدحسن خمینی، شانس ظریف برای به دست آوردن اجماع بالا رفته است، تصریح کرد: «من تصور نمی‌کنم آقای ظریف نامزد شود و بر اساس اخبار موثقی می‌گویم که او تصمیم ندارد در انتخابات نامزد شود اما به هر حال او در صورت نامزدی در انتخابات این ظرفیت را دارد که توجه اصلاح‌طلبان و بخشی از مردم را متوجه خود کند؛ هرچند از نظر تشکیلاتی اصلاح‌طلب نیست».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درخصوص انگیزه اصلاح‌طلبان برای حمایت از علی لاریجانی هم خاطرنشان کرد: «آقای لاریجانی سابقه مدیریتی بالایی دارد و واقعا در حوزه سیاست کار کرده است اما حمایت از او هم بعید است زیرا آنچه در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان مقرر شده این است که نباید از نامزد غیراصلاح‌طلب حمایت شود و احتمال حمایت از او را بسیار کم می‌دانم؛ هرچند برخی گروه‌های اصلاح‌طلبی هستند که تمایل دارند او نامزد اصلاح‌طلبان باشد».

ظریفیان در پایان گفت: «در مجموع شرایط سختی پیش روی اصلاح‌طلبان است و واقعیت این است که نامزدهایی که هم بتوانند تأییدصلاحیت شوند و هم اقبال عمومی داشته باشند، کم هستند».