تاجزاده در واکنش به سخنان بادامچیان بازهم سعی کرده فضای انتخاباتی را متشنج کند.

ترس اصلاح‌طلبان از شکست انتخاباتی و تکرار کلیدواژه‌های 88
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اخیرا اسدالله بادامچیان، دبیر کل حزب مؤتلفه در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» درباره میزان مشارکت در انتخابات پیش رو و نقش شورای نگهبان در افزایش مشارکت انتخاباتی گفته بود: «ما همواره شاهد حضور هر تیپ کاندیدایی بودیم، بعضی از دوستان اصلاح طلب می‌گویند که شورای نگهبان همه ما را رها کند و بگذارد بیاییم. این در حالی است که آن‌ها بار‌ها به مجلس آمدند و توسط شورای نگهبان تایید شده اند، در انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان تایید شده اند و به مجلس و جا‌های دیگر رفته اند، اما در مجلس و بخش‌های دیگر متأسفانه کار‌هایی کردند که شورای نگهبان نمی‌تواند آن‌ها را قانونا تایید و احراز صلاحیت کند. به هر حال شورای نگهبان نمی‌آید این مسائل را برای ملت باز کند اگر باز کند شورش عمومی علیه این‌ها می‌شود».

این اظهارنظر با واکنش مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح طلب همراه شد و او با اشاره به این سخن دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در توئیتی نوشت: «بادامچیان: "اصلاح‌طلبان باید ممنون شورای نگهبان باشند که آن‌ها را از انتخابات حذف می‌کند و دلایل رد صلاحیتشان را نمی‌گوید تا مردم علیه آن‌ها شورش نکنند." دستپاچگی دبیرکل مؤتلفه با اختلافات داخلی اصولگرایان و نیز نظرسنجی‌های جدید ارتباط دارد یا کودتای انتخاباتی در راه است؟»

این سخنان تاجزاده در حالی است که همفکران او مانند سعید حجاریان و عباس عبدی بعد از انتخابات مجلس یازدهم هم مسائلی را مطرح کردند که ظن خروج آنها از حاکمیت مطرح شد. برای مثال در آن مقطع عبدی به تمسخر نوشت: «اگر به جای انتخابات غیر راهگشای سال بعد، نهاد نخست وزیری را در قانون زنده کنند، خیلی بهتر است. حداقل رییس جمهور منتخب و دولت او چهار یا هشت سال روی دست ساختار نمی‌ماند. به نحوی که نه می‌توانند آن را قورت دهند، و نه می‌توانند آن را بالا بیاورند. ولی نخست وزیری این مشکل را ندارد. می‌توان هر ماه یا هر سال یک نخست وزیر جوان و زبده و انقلابی را امتحان کرد، و پس از مدتی، یا تجربه کسب می‌کنند و پیچ و خم کارها دست آنان می‌آید و مشکلات حل می‌شود. اگر هم نتوانستند مثل اب خوردن می‌توان او را تغییر داد و یک امید کاذب و سراب دیگر به روی مردم گشود. حداقل از حالا کمتر دچار مشکل خواهند شد».

سعید حجاریان هم در ادامه یادداشت عبدی تمسخر نهاد انتخابات در جمهوری اسلامی را ادامه داد و نوشت: «من برای آنکه نظر آقای عبدی لحاظ شود و ترکیب قانون اساسی برهم نخورد، پیشنهاد ایشان را این‌گونه اصلاح می‌کنم که در انتخابات آتی فقط یک نامزد از سوی شورای نگهبان برای تصدی سمت ریاست جمهوری معرفی و تأیید شود. به این ترتیب اولا احزاب و نیروهای سیاسی تکلیف کار خود را پیش از موعد می‌دانند. ثانیا مردم سود و زیان ورود یا عدم ورود به انتخابات را دقیق‌تر محاسبه می‌کنند. ثالثا دعوایی میان نهاد اجرایی و نظارتی پدید نخواهد آمد، وانگهی در مصرف صندوق صرفه‌جویی می‌شود. رابعا در تولیدات سمعی و بصری و متنی صرفه‌جویی می‌شود و خبری از برنامه تلویزیونی و ستاد انتخاباتی و پوستر و... نخواهد بود».

حجاریان پیش از انتخابات مجلس یازدهم هم با طرح مشارکت مشروط به نوعی بازهم بحث تحریم انتخابات را پیش کشیده بود. اصلاح‌طلبان در گذشته هم سابقه متشنج‌کردن فضای انتخاباتی را داشته‌اند؛ چنانکه بارها به طور رسمی انتخابات را تحریم کرده‌اند یا اوج چنین مسائلی را پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال88 مطرح کردند که از قبل از انتخابات با مطرح کردن احتمال تقلب در انتخابات از هواداران خود می‌خواستند که اگر اصلاح‌طلبان پیروز نشدند واکنش هیجانی و تند داشته باشند؛ چنانکه عفت مرعشی، همسر اکبر هاشمی رفسنجانی به صراحت گفت «اگر تقلب شد، مردم به خیابان بریزند». نتیجه چنین مواضعی هم پس از انتخابات مشاهده شد؛ به طوری که دیدیم کشور ماه‌ها با بحران امنیتی مواجه بود.

برخی اصلاح‌طلبان تندرو مانند تاجزاده در شرایط کنونی که نارضایتی‌های گسترده‌ای از عملکرد دولت مورد حمایتشان وجود دارد، می‌کوشند بازهم شکست احتمالی‌شان را با واژه‌هایی مانند «کودتا» توجیه کنند؛ واژگانی که البته سیاست‌های پشت‌پرده‌شان بر مردم واضح است و به نوعی دیگر حنای اصلاح‌طلبان رادیکال نزد مردم رنگی ندارد.