در غیب ظریف به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان باید سیاست انتخاباتی خود را تغییر دهند.

ظریف نیامد و دستان اصلاح‌طلبان خالی‌تر شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اصلاح‌طلبان مدت‌ها بود که حساب ویژه‌ای بر نامزدی محمدجواد ظریف باز کرده‌ بودند؛ به نحوی که در لیست 14نفره نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان، ظریف صدرنشین بود تا حدی که بیشترین رأی را میان اعضای نهاد اجماع ساز به خود اختصاص داده بود. وضعیت انتخاباتی ظریف بعد از انتشار فایل صوتی محرمانه‌اش تفاوت یافت. او سخنانی را در آن فایل صوتی مطرح کرد که آشکارا در تضاد با منافع ملی بود و میدان یا همان عرصه نظامی را در برابر دیپلماسی قرار می‌داد. این سخنان با واکنش صریح رهبر انقلاب مواجه شد به نحوی که ایشان فرمودند برخی مسئولان سخنان بیگانگان را تکرار می‌کنند. حالا ظریف در اینستاگرام خود اعلام کرده نامزد نمی‌شود.

او در پست اینستاگرامی خود نوشته است: «درود بر تمامی هم میهنان گرامی از آسمان ایران، در واپسین روز ماه مبارک رمضان و در مسیر یک سفر چند روزه به منطقه و اروپا.پیشاپیش عیدتان مبارک و بندگی‌تان مقبول درگاه بزرگترین قدرت هستی. در روزها و هفته‌ها به واقع تمامی سال‌های پرفشار و هیاهوی گذشته، وامدار بزرگواری شما بوده‌ام که با چشم‌پوشی از همه کمبودهای فردی و ساختاری، این خدمتگزار کوچک را شرمنده فرموده‌اید و با پایمردی و شکیبایی در برابر فشارهای خارجی و ناملایمات داخلی بهترین پشتیبان سیاست خارجی و مایه سرافرازی کشور بوده‌اید. از همه افراد، گروه‌ها و بزرگانی که در روزهای سخت گذشته مرا وامدار بزرگ‌منشی خود نموده و خواستار نامزدی بنده در انتخابات سرنوشت‌ساز ۱۴۰۰ شده‌اند بسیار سپاسگزارم و از این‌که نتوانستم پاسخی درخور به این بنده‌نوازی‌ها بدهم شرمسارم.خدای دانا به اسرار دل‌ها را شاهد می‌گیرم که نیامدنم به دلیل مصلحت‌اندیشی و عافیت‌طلبی شخصی نیست، چرا که بزرگانی چون شهید سلیمانی جانشان را فدا کردند و همچو منی می‌باید اگر توان و آبرویی داشته‌باشم که آن هم از خود این مردم و به برکت خون پاک شهداست فدای همین مردم و مرزوبوم کنم. ما در تنهایی‌های خود بسیار اندیشیده‌ام، کاستی‌های خودم و شرایط دشوار و پرتنش داخلی و خارجی را صادقانه سنجیده‌ام و در پایان به این قناعت وجدانی رسیده‌ام که آمدنم با توجه به دلواپسی‌هایی که در این هشت سال و به ویژه از نوروز امسال به قیمت تخریب انسجام و خودباوری ملی و امید و اعتماد مردم به نمایش گذاشته‌شد به خیر و صلاح مُلک و ملت نیست. به تجربه می‌دانم و می‌دانید که انتخابات سرنوشت‌ساز است. رأی ندادن یک انتخاب است؛ ولی انتخابی که تنها و تنها به پیروزی اقلیت می‌انجامد. باور دارم که مردم هوشیار و ریزبین ایران در آزمون ملی ۲۸ خرداد آینده‌ای شکوفاتر، همدل‌تر، آرام‌تر، پرامیدتر و سرافرازتر را برخواهندگزید. از رهبر فرزانه انقلاب که با عتاب پدرانه و سخنان حکیمانه خود آرامش و همبستگی ملی را در آستانه این انتخابات سرنوشت ساز به همه گروه‌ها هدیه دادند سپاسگزارم».

حالا و بعد از این متن به نظر می‌رسد که اصلاح‌طلبان باید سیاست‌ انتخاباتی خود را تغییر دهند. آنها تا اینجای کار نامزد جامع‌الشرایطی ارائه نداده‌اند و به نظر می‌رسد حتی محمدرضا عارف هم قصد دارد که نیاید و این ادعایی است که روزنامه آفتاب یزد، روزنامه نزدیک به عارف مطرح کرده است. با نبود ظریف در انتخابات به نظر می‌رسد تنها گزینه‌ای که اصلاح‌طلبان همچنان جدی می‌دانند علی لاریجانی است؛ نیرویی غیراصلاح‌طلب اما نزدیک به اصلاح‌طلبان که البته ورود او به انتخابات با توجه به حضور سید ابراهیم رئیسی و اجماع احتمالی همه اصولگرایان بر او محل تردید است.