بیژن مقدم گفت: ممکن است خاتمی جایگاه تشکیلاتی سابق خود را ندارد.

بیژن مقدم: اصلاح‌طلبان می‌خواهند با صدور بیانیه‌های افراطی از مردم انتقام بگیرند/ خود اصلاح‌طلبان می‌گویند که اصلاحات مرده است/ خاتمی نقش کاریزماتیک خود را از دست داده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: جبهه اصلاحات در معرض فروپاشی است؟ این پرسشی مهم است که بیشتر بعد از شکست سنگین اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای 1400 مطرح می‌شود. نیروهای اصلاح‌طلب در یک سردرگمی عجیبی به سر می‌برند؛ به نحوی که می‌شود از بیانیه تازه نهاد اجماع‌ساز دریافت که نبود استراتژی آنها را روز به روز بیشتر به سمت رادیکالیسم هدایت می‌کند.

بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «اصلاح‌طلبان نمی‌توانند تحلیل درستی از جایگاه‌شان در بین مردم ارائه دهند. آنها در انتخابات شکست خوردند و شکست سختی را هم متحمل شدند و اصلا این‌طور نبود که آنها در انتخابات حضور نداشته باشند زیرا از یک سو همه اصلاح‌طلبان از جمله شخص آقای خاتمی از لیست شوراهای جبهه اصلاحات به طور رسمی حمایت کردند و از سوی دیگر 14حزب اصلاح‌طلب از آقای همتی حمایت کردند که مطلقا هیچ نتیجه‌ای به دست نیاورند و دیدیم که آقای همتی چه رأی پایینی آورد و حتی یک نفر از لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات شوراها رأی نیاورد».

او ادامه داد: «در مجموع شرایط اصلاح‌طلبان اصلا خوب نیست و آنها می‌خواهند با صدور بیانیه‌های افراطی به نوعی از مردم انتقام بگیرند. در صورتی که مقصر وضعیت کنونی آنها نه مردم هستند و حاکمیت بلکه خودشان هستند زیرا مشخص نیست جبهه اصلاحات دقیقا چه می‌خواهد و چه مانیفستی دارد و از عناصر معاند، تروریست‌ها، خواننده‌های لس‌آنجلسی تاحتی افرادی که انقلاب را دوست دارند و انسان‌های خوبی هم هستند، خود را اصلاح‌طلب می‌دانند».

این فعال سیاسی درباره اینکه آیا اصلاحات به پایان خود رسیده است یا نه، بیان کرد: «به هر حال لازمه یک جریان سیاسی این است که در بزنگاه‌های خاص بتواند مردم را با خود همراه کند که اصلاحات دیگر چنین قابلیتی را ندارد. اتفاقا این خود اصلاح‌طلبان هستند که می‌گویند اصلاحات مُرده است. اصلاحات یک جبهه منسجم نیست که بتوان افرادی خاص را عضو آن دانست. من تصور می‌کنم اگر طیف‌های رادیکالِ اصلاح‌طلب همین‌طور ادامه دهند، شاهد انشعاب‌های مهمی در جریان اصلاحات باشیم و حتی نیروها و احزاب معتدلِ اصلاح‌طلب باید از همین بیانیه رادیکال جبهه اصلاحات هم برائت بجویند و از همین امروز راه خود را از عناصر تندرو جدا کنند».

او درباره قیاس سرنوشت جبهه اصلاحات با سرنوشت نهضت آزادی اظهار کرد: «ببینید مفهوم اصلاحات بد نیست و اتفاقا همه نیروهای خیرخواه باور دارند که اگر مشکلی در کشور وجود داشت باید اصلاح‌ شود و حتی برخی طیف‌های اصلاح‌طلب هم باور دارند که می‌شود اصلاح‌طلب انقلاب بود یا حتی برخی اصولگرایان خود را اصولگرای اصلاح‌طلب می‌دانند؛ پس مفوم اصلاحات اتفاقا لازم است اما وقتی این واژه بر یک طیف رادیکال اطلاق می‌شود باید گفت که جریان اصلاحات یعنی همان نیروهای رادیکال خیرخواه انقلاب و مردم نیستند. حالا تصور کنیم این جریان بخواهد تا همیشه پرچم‌دار جریان اصلاحات باشد؛ طبیعی است در چنین شرایطی به سرنوشت گروهی مانند نهضت آزادی دچار می‌شوند؛ تشکیلاتی که نه قدرت زایش داشت، نه می‌تواند نسل جوان را همراه خود و نه توانایی کنش‌گری سیاسی داشت و به جمعی از پیرمردهای ملی‌گرا تبدیل شده بود که هر چندوقت یک‌بار یک بیانیه صادر می‌کردند. حتما اگر اصلاحات به اسم تندروها سند بخورد و نیروهای معتدل از آنها برائت نجویند دور نیست زمانی که اصلاحات هم تبدیل می‌شود به پیرمردهایی که فقط بیانیه‌ها تند صادر می‌کنند و حرف‌های غیراصولی مطرح می‌کنند».

مقدم در پایان درباره جایگاه محمد خاتمی در آینده سیاست ایران و البته در میان جبهه اصلاحات گفت: «ممکن است در آینده هم درون جبهه اصلاحات شخص آقای خاتمی محترم باشد و طیف‌هایی حرف او را حجت بدانند اما حتما او نیز جایگاه سابق تشکیلاتی را دارا نیست و در بین مردم نیز نقش کاریزماتیک قبلی را ندارد».