محمدرضا خباز گفت: بعید است تا روز انتخابات اصلاح‌طلبان از نامزدی حمایت کنند.

محمدرضا خباز: نامزدهای اصلاح‌طلب به نفع هم کنار نمی‌روند/ شرایط امروز با سال 76 متفاوت است/ موضع کرباسچی شخصی است و کارگزاران از کاندیدایی حمایت نکرده است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: چندروز تا انتخابات ریاست‌جمهوری زمان باقی است و هنوز گمانه‌زنی درباره تصمیم نهایی انتخاباتی جبهه اصلاحات ادامه دارد؛ برخی باور دارند که اصلاح‌طلبان باید از خیرالموجودین یکی را انتخاب و از او حمایت کنند و برخی دیگر نیز معتقدند که چون نامزدهای اصلی‌مان در انتخابات حضور ندارند نباید از نامزدی حمایت کرد.

محمدرضا خباز، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «تا کنون هیچ اتفاق خاصی در جبهه اصلاحات رخ نداده است و موضع جبهه اصلاحات همان است که نهاد اجماع‌ساز اعلام کرده بود و تا این لحظه از هیچ یک از نامزدها حمایت نشده است و اگر قرار بود اتفاق خاصی رخ دهد من باید می‌دانستم. حالا اینکه برخی افراد که در احزاب عضوند در ستاد نامزدهای اصلاح‌طلب فعالیت می‌کنند، به خودشان مربوط است و این موضوع ربطی به جبهه اصلاحات ندارد. حزب کارگزاران هم تا این لحظه به صورت رسمی از هیچ یک از نامزدها حمایت نکرده است و آقای کرباسچی و برخی دیگر نظرات شخصی خودشان را می‌دهند؛ مثلا به یاد داریم که آقای کرباسچی بر اساس تشخصی خودش در سال88 در ستاد آقای کروبی فعالیت کرد».

او درباره اینکه آیا احتمال دارد مهرعلیزاده به نفع همتی کنار برود، بیان کرد: «وقتی در سال92 آقای عارف از انتخابات کنار کشید به واسطه وساطت آقای خاتمی بود وگرنه کنار نمی‌رفت؛ بنابراین کنار کشیدن نامزدها وساطت تشکیلاتی می‌خواهد که اکنون وجود ندارد و به نظرم بسیار بعید است که هر یک از آقایان مهرعلیزاده و همتی به نفع هم کنار برود».

این فعال سیاسی درباره احتمال حمایت تشکیلاتی اصلاح‌طلبان از دو نامزد موجود اصلاح‌طلب گفت: «بعید است چنین شود زیرا اگر قرار بود این اتفاق رخ دهد بعد از مناظره سوم اتفاق می‌افتاد».

او در تحلیل فضای کلی انتخابات هم اظهار کرد: «در سال 76 همه تصور می‌کردند آقای ناطق نوری برنده انتخابات شود اما آقای خاتمی پیروز انتخابات شد؛ بنابراین نمی‌شود گفت اکنون حتما آقای رئیسی پیروز است. البته سال 76 با امروز تفاوت مهمی داشت؛ آنکه مردم تصور می‌کردند با انتخاب آقای خاتمی تغییر مهمی رخ می‌دهد اما امروز چنین نگاهی ندارند. در آن زمان مردم ناامید نبودند اما امروز ناامیدی بر جامعه حاکم شده است. در آن زمان مردم فکر می‌کردند آقای خاتمی می‌تواند آب رفته را به جوی برگرداند اما امروز چنین تصوری حاکم نیست. مناظره‌های صداوسیما که بیشتر شبیه به مسابقات تلویزیونی بود هم کمکی به بالارفتن اقبال عمومی نکرد. من تصور می‌کنم اتفاق ویژه‌ای در روزهای پیش رو به وجود نیاید».

خباز در پایان درباره نامه سید محمد خاتمی به حزب جوانان ایران اسلامی گفت: «باتوجه به روحیاتی که از آقای خاتمی سراغ دارم، می‌دانم که او همیشه اعتقاد به کار تشکیلاتی و جمعی داشته است و این‌طور نیست که شخصا و فارغ از مجموعه اصلاح‌طلبان بیاید و سختی بگوید. اکنون در نهاد اجماع اعضای حقیقی و حقوقی زیادی حضور دارند که تصمیم نهایی در آنجا گرفته می‌شود و آقای خاتمی از نظر جمعی حمایت می‌کند».