خاتمی مشغول رصد انتخابات است تا اگر احیانا سبد رأی همتی یا مهرعلیزاده افزایش یافت نظر نهایی خود را اعلام کند.

پشت‌پرده سکوت انتخاباتی خاتمی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: جبهه اصلاحات از زمان تولدش در دوم خرداد76 هیچگاه به اندازه امروز دچار ضعف نشده بود و تا کنون هیچ وقت نبوده است که اصلاح‌طلبان تا این حد سرمایه اجتماعی خود را از دست داده باشند. ائتلاف آنها با حسن روحانی و حمایت بی‌دریغ خاتمی از روحانی و متعاقبش ناکارآمدی گسترده در تمام ابعاد و حتی سرکوب منتقدان و معترضانی که عملکرد دولت را نادرست می‌دانستند و البته خالی‌شدن گسترده سفره‌های مردم فضایی را ایجاد کرد که مردم در ناامیدی شدیدی نسبت به عرصه سیاست قرار بگیرند. اصلاحات هم سرمایه اجتماعی خود را از دست داد و خاتمی از نفوذ کلام گذشته خود بی‌بهره ماند. البته خاتمی اشتباه دیگری هم در کارنامه‌اش دیده می‌شود و آن حمایت از لیست امید در انتخابات مجلس دهم بود که او با ذکر «تَکرار می‌کنم» مخاطبان اصلاحات را در شرایطی قرار داد که به «تمام لیست» رأی بدهند. نمایندگان مورد حمایت اصلاح‌طلبان در مجلس دهم بسیار ناکارآمد و بی‌عمل بودند تا حدی که حتی یک نطق مؤثر از محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید دیده نشد. همه اینها در کنار نارضایتی گسترده از عملکرد دولت و شکست توافق‌نامه برجام و تشدید تحریم‌ها علیه ایران، مردم را به این نتیجه رساند که اصلاح‌طلبان و دولت مورد حمایتشان نه تنها در عموم حوزه‌ها بلکه در زمینه‌ای که قول رفع مشکلات آن را می‌دادند، یعنی دیپلماسی شکست‌خورده‌اند و دیگر نمی‌توان به ایشان اعتماد کرد. نخستین نتیجه به وجود آمدن چنین نگاهی را می‌توان در انتخابات مجلس یازدهم مشاهده کرد؛ انتخاباتی که جبهه اصلاحات شکست‌خورده بزرگ آن بود و مجید انصاری که بسیاری او را شانس اول اصلاحات می‌دانستند نتوانست بیش از 80هزار رأی در تهران بیاورد.

حالا اما خاتمی و اصلاح‌طلبان سنتی گویا بنا دارند دیگر مسئولیت انتخاباتی این دوره را نپذیرند؛ چنانکه بلافاصله بعد از اعلام نتایج انتخابات نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان در بیانیه‌ای تند که همه‌اش علیه شورای نگهبان بود اعلام کرد که نامزدی در انتخابات معرفی نمی‌کنیم و از هیچ‌یک از نامزدهای موجود هم حمایتی نخواهد شد. متعاقب این بیانیه چندروز پیش هم مجمع روحانیون مبارز که ریاستش برعهده سید محمد خاتمی است، بعد از جلسه‌ای با موضوع انتخابات در بیانیه‌ای بر نظر نهاد اجماع‌ساز صحه گذاشت و اعلام کرد که مجمع روحانیون هم نامزدی نخواهد داشت. به موازات این نظرات حزب اتحاد ملت که ترکیبی از نیروهای مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب است هم به تحریم انتخابات نظر دارد.

در مقابل چنین رویکردی حزب کارگزاران سازندگی و البته حزب ندای ایرانیان بنای حضور در انتخابات و حمایت از عبدالناصر همتی دارند و گویا می‌کوشند که دیگر اصلاح‌طلبان را هم به خواسته خود راضی کنند. اما آیا بدنه اصلی اصلاحات و مشخصا خاتمی راضی به همایت از یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب می‌شود یا خیر؟

تا اینجای کار بر اساس خبرهی رسمی خاتمی برای مصون ماندن از مسئولیت یک شکست بزرگ احتمالی سکوت کرده است اما گویا این نظر آن‌قدرها هم سفت و سخت نیست. چنانکه اخیرا محمد عطریانفر، از اعضای اصلی حزب کارگزاران گفته است در هفته منتهی به انتخابات جلسه‌ای برگزار می‌شود تا یکی از مهرعلیزاده و همتی به نفع دیگری کنار برود و جبهه اصلاحات از نامزد باقی‌مانده حمایت کند. او گفته است در این مسیر بهزاد نبوی هم تلاش گسترده‌ای می‌کند تا اصلاح‌طلبان را قانع به حمایت از یکی از دو نامزد موجود کند. با این شرایط گویا اکنون خاتمی مشغول ارزیابی صحنه انتخابات است تا اگر احیانا سبد رأی همتی یا مهرعلیزاده افزایش یافت وارد صحنه شود.