حمایت کارگزاران از همتی آغاز یک درگیری تمام‌عیار در میان اصلاح‌طلبان است؛ موضوعی که غیرقابل پیش‌بینی نبود.

همتی بهانه تشدید شکاف میان اصلاح‌طلبان
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: غلامحسین کرباسچی امروز در گفت‌وگو با روزنامه سازندگی، ارگان مطبوعاتی حزبی‌اش به صراحت اعلام کرده است که این حزب از عبدالناصر همتی حمایت می‌کند. او با اعلام این موضوع گفته است: «آقای همتی در این روزها بسیار خوب عمل کردند و سخنان معقولی بیان کردند. در شرایط فعلی به نظر ما آقای همتی کسی است که مسائل کشور را می‌شناسد و به خصوص با توجه به تخصص شان در بعد اقتصادی راه‌حل‌های علمی و معقول برای حل نسبی مشکلات دارد اما خواسته و تلاش ما این است که همه نیروهای اصلاح‌طلب با استفاده از صندوق رأی و تک‌تک آرای شهروندان حرکت کند... تمایل قطعی دوستان ما در کارگزاران حتما این است که در انتخابات از آقای همتی حمایت کرده و برای ایشان تبلیغ کنیم و برنامه‌های ایشان را برای مردم در انتخابات توضیح دهیم».

نکته جالب در گفت‌وگوی اخیر کرباسچی انتقاد او نسبت به دیگر اصلاح‌طلبان است. او با یادآوری آنچه در انتخابات مجلس یازدهم گذشت، بیان کرد: «اگر در انتخابات مجلس یازدهم تصمیم درستی از جانب این دوستانی که کنار کشیدند، گرفته می‌شد و به‌درستی درباره حضور در انتخابات  تصمیم می‌گرفتند، امروز ترکیب مجلس یازدهم این نبود».

این سخنان کرباسچی را می‌توان آغاز اختلاف علنی اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 دانست زیرا تا اینجای کار به جز حزب کارگزاران و تا حدی حزب ندای ایرانیان دیگر احزاب اصلاح‌طلب در قالب نهاد اجماع‌ساز اصرار بر عدم ارائه نامزد دارند زیرا به زعم آنها نامزدهای حداکثری‌شان در صحنه نیستند. برای مثال روز گذشته اعلام شد که «مجمع روحانیون مبارز در جلسه ای به ریاست خاتمی اعلام کرده است از هیچ کاندیدایی در انتخابات حمایت نخواهند کرد». یا بر اساس شنیده‌ها حزب اتحاد ملت، به سختی بر این باور است که تحت هیچ‌شرایطی جبهه اصلاحات نباید از هیچ‌یک از نامزدها حمایت کند. همین امروز هم علی صوفی که حزبش یکی از اعضای حقوقی نهاد اجماع‌ساز است، در گفت‌وگو با سایت «فردا» گفته است: «اینکه یک حزب از نامزد حزبی خود حمایت کند، طبیعی است و حتی اینکه یک حزب دیگر هم هم‌نظر او شود، دور از ذهن نیست. اکنون حزب کارگزاران در راستای منافع خود عمل می‌کند و در این هزینه و فایده به این نتیجه رسیده است که باید پشت آقای همتی بایستد. اما اینکه جمیع اصلاح‌طلبان در قالب جبهه اصلاحات خود را هزینه فردی کنند که رأی‌آوری‌اش محل تردید است، منطقی نیست و تا این لحظه موضع جبهه اصلاحات ایران همان است که در بیانیه بعد از اعلام نتایج صلاحیت‌ها منتشر شد».

یا بازهم همین امروز روزنامه اصلاح‌طلب «شرق» در گزارشی به تندی علیه همتی تاخته و آورده است: «اگر اصلاح‌طلبان بخواهند از همتی یک قطب انتخاباتی بسازند، عملا به جامعه چنین القا می‌کنند که تصمیمات اقتصادی دولت روحانی مورد تأیید ماست؛ موضوعی که بسیار خطرناک به نظر می‌رسد زیرا بی‌تردید مهم‌ترین مشکل این ‌روزهای کشور اقتصاد است و ازقضا در دی‌ماه 96 و آبان 98 بخش مهمی از مردم به‌ دلیل بحران معیشت هزینه‌های ‌ بسیار دادند. نخستین پیامد حمایت اصلاح‌طلبان از همتی تأیید ضمنی عملکرد اقتصادی دولت روحانی است که چنین شرایطی حتما نه‌فقط در این انتخابات بلکه در آینده نیز به جریان اصلاحات لطمات بسیاری وارد می‌کند. از طرفی، همتی یک نیروی شش‌دانگ اصلاح‌طلب نیست و حتی مدت‌هاست از حزب کارگزاران نیز دور بوده است و کاملا در نگاه عمومی نزدیک به نیروهای موسوم به «اعتدالی» در نظر گرفته می‌شود. حمایت از همتی همان تن‌دادن به اقتضای سیاست روز است تا ایستادن بر مواضع اصلاح‌طلبانه؛ موضوعی که اصلاح‌طلبان بعد از انتقادهای گسترده مردم به دولت روحانی آن را سیاستی ناکام دانستند که بر پیکره جبهه اصلاحات ضربه مهمی وارد کرد». این روزنامه در ادامه آورده است: «گرچه تخصص همتی اقتصاد است اما برخی منتقدان، او را یکی از عوامل نابسامانی در بورس و تورم می‌دانند؛ پس او نمی‌تواند نماینده تغییر وضع موجود باشد».

با این اوصاف به نظر می‌رسد که حمایت کارگزاران از همتی آغاز یک درگیری تمام‌عیار در میان اصلاح‌طلبان است؛ موضوعی که از پیش هم پیش‌بینی می‌شد زیرا کارگزاران در انتخابات مجلس یازدهم هم بر خلاف تصمیم شورای عالی سیاست‌گذاری لیست «یاران هاشمی» را منتشر کرد که البته به هیچ‌وجه مورد اقبال مردم قرار نگرفت و سرلیست آنها یعنی مجید انصاری تنها در حدود 80هزار رأی در تهران به دست آورد. با این اوصاف باید دید در روزهای آینده اصلاح‌طلبان چه تصمیمی می‌گیرند؟ آیا مانند کارگزاران از یک نیروی تکنوکرات به نام همتی که عملکرد بسیار بدی در حوزه اقتصادی در زمان ریاستش بر بانک مرکزی داشته است را به عنوان نامزد نهایی معرفی می‌کنند یا به سمت محسن مهرعلیزاده که پایگاه رأی بسیار پایینی دارد می‌روند یا آنکه راه عدم مشارکت در انتخابات را پیش می‌گیرند