در میان اصلاح‌طلبان نگاه واحدی نسبت به بیانیه اخیر سید محمد خاتمی وجود ندارد.

برزخ اصلاحات
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: سید محمد خاتمی اخیرا در بیانیه‌ای خطاب به حزب اصلاح‌طلب جوانان ایران اسلامی گفته است: «با سلام و درود به اعضای محترم حزب جوانان ایران اسلامی و همه شرکت کنندگان در کنگره سراسری این حزب، در این فضای سرد و فسرده در حالی که جامعه ما نیاز به نشاط و امید و اشتیاق به شرکت در عرصه سرنوشت دارد امیدوارم این حزب و همه تشکل ها و احزاب و جریان های سیاسی و مدنی بتوانند در این برهه حساس، مسئولیت خود را نسبت به میهن و مردم بدرستی بشناسند و در انجام آن مسئولیت موفق باشند».

این سخن خاتمی محل بحث بسیاری قرار گرفت؛ به نحوی که برخی آن را دعوت به مشارکت دانستند مانند داریوش قنبری که به پایگاه خبری-تحلیلی «نامه‌نیوز» گفت: «به نظر من سخن آقای خاتمی روشن است و او از اصلاح‌طلبان خواسته که در انتخابات مشارکت داشته باشند و صراحتا از نامزدهای اصلاح‌طلب حمایت کرده است و اصلا نمی‌گویم تلویحا بلکه آقای خاتمی صریحا مردم و اصلاح‌طلبان را به شرکت در انتخابات دعوت کرد. موضع و هدف آقای خاتمی روشن و او می‌خواهد انتخاباتی پرشور به وجود آید تا در نهایت اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات شوند». البته در مقابل هم هستند کسانی که می‌گویند خاتمی صرفا پیامی به کنگره یک حزب داده است.

اصلاح‌طلبان مدتی است که دچار این تناقض شده‌اند که در انتخابات از نامزدی حمایت کنند یا نه؟ آنها که به زعم خود نامزدهای اصلی‌شان ردصلاحیت شده‌اند، بلافاصله بعد از مشخص‌شدن نتایج بررسی صلاحیت‌ها تحت عنوان نهاد اجماع‌ساز بیانیه‌ای دادند مبنی بر اینکه در انتخابات هیچ نامزدی نداریم و از هیچ کدام از نامزدها هم حمایت نمی‌کنیم. البته این موضع چندان محکم نبود؛ چنانکه اعضای نهاد اجماع‌ساز از جمله حزب کارگزاران سازندگی پشت عبدالناصر همتی ایستاد و حتی بعد از آن هفته‌نامه «صدا» نزدیک به حزب اتحاد ملت در صفحه یک خود با تیتر بزرگ همت ایران به نوعی از همتی حمایت کرد. علاوه بر اینها شخصیت‌های اصلاح‌طلب هم به صورت پراکنده اعلام حمایت خود از همتی را ابراز داشتند. همه اینها درحالی است که هنوز نهاد اجماع‌ساز موضعی دیگر جز آن بیانیه اولیه نگرفته است. با این اوصاف مشخص نیست آیا بعد از بیانیه اخیر خاتمی نظر نهاد اجماع‌ساز تغییر می‌کند یا خیر؟ به هر روی مدت اندکی تا انتخابات باقی است و اگر قرار باشد اصلاح‌طلبان از نامزدی حمایت کنند باید ظرف همین یکی دوز پیش رو موضع رسمی خود را اعلام کنند.