محسن هاشمی گفته است: بدنه اجتماعی از اصلاح‌طلبان حمایت نمی‌کند.

اعتراف دیرهنگام کارگزاران
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وضعیت اصلاح‌طلبان مبهم است و هر روز که می‌گذرد فعالان سیاسی این جبهه سیاسی سخنان متناقضی بر زبان می‌آورد. از مجادله حجاریان و مرعشی بر سر مرده بودن یا زنده بودن اصلاحات که بگذریم حالا غلامسحین کرباسچی در گفت‌وگو با روزنامه متبوع حزبی‌اش یعنی سازندگی گفته است که نه «نه تحریمی‌ها پیروز شدند، نه اصولگرایان» ادعایی که به نظر می‌رسد خلاف واقع است زیرا سید ابراهیم رئیسی توانست رأیی بیش از رأی دوره گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری به دست بیاورد و اتفاقا حامیان عبدالناصر همتی شکست خوردند زیرا همتی حتی به اندازه آراء باطله هم رأی نیاورد.

از سوی دیگر یکی دیگر از اعضای کارگزاران سازندگی یعنی محسن هاشمی رفسنجانی که خود نیز در انتخابات نامزد شد که البته صلاحیت احراز نشد، در گفت‌وگو با «ایسنا» گفته است: «در شرایط فعلی نیز باید برنامه جدی برای بازسازی وآسیب شناسی عملکرد اصلاح طلبان طراحی شود. جریان اصلاحات نیاز به خون و نگاه تازه ای دارد. یکی از مشکلات جدی اصلاح طلبان این است که در هنگام خارج بودن از قدرت وایفای نقش منتقد و اپوزیسیون، با رویکرد روشنفکری وانتزاعی رفتار می کنند و شاید برای آن دوران این رویکرد مناسب باشند اما وقتی به قدرت هم می رسند از همان فضا و نگاه ایده‌آلی و انتزاعی خارج نمی‌شوند و باز هم همان شعارها را می‌دهند درحالیکه لازمه حضور در قدرت و کارآمدی، عملگرایی و واقعگرایی است و اصلاح‌طلبان از یک رویکرد عملگرایانه و واقع‌گرایانه مبتنی برحل مسئله در این هشت سال فاصله داشتند ونه در دولت، نه در مجلس و نه در مدیریت شهری نتوانستند در حد انتظار مردم و بدنه اجتماعی خود حاضر شوند».

او ادامه داده است: «در این فرصت بازسازی جریان اصلاحات باید با تمرکز برعملگرایی و واقعگرایی ومساله محوری صورت گیرد تا اعتماد جامعه به کارامدی اصلاح طلبان و توانایی آنها برای حل مساله جلب گردد. به نظر می رسد پایگاه رای اصلاح طلبان دیگر توجهی به این جریان ندارد و تصمیم جداگانه برای خود می‌گیرد. یکی از انتقاداتی که امروز در فضای مجازی از اصلاح طلبان می شود این است که مردم و بدنه اجتماعی، حاضر نیستند هر دوسال یا چهارسال یکبار فقط پای صندوق های رای بیایند و رای بدهند بلکه انتظار دارند در طول دوران مسئولیت، اصلاح طلبان مطالبات آنها را پیگیری ونمایندگی کنند. در واقع آنها می خواهند اثر رای خود را در تغییر سیاست ها به مسیر مدنظر خود ببینند اما در تعامل با حاکمیت این امکان پذیر نمی شود بنابراین بدنه اجتماعی مایوس می شوند، البته در مواقع خاص هم صدای بلند وحمایت جدی از اصلاح طلبان نشنیدیم و به همین دلیل بدنه هم در انتخابات دیگر حمایت نمی‌کند».

این سخنان هاشمی نشان می‌دهد که خود کارگزاران هم حالا و البته دیرهنگام به این موضوع رسیده است که سرمایه اجتماعی جبهه اصلاحات دیگر وجود خارجی ندارد و تقریبا تمام حامیان ایشان به منتقدان سفت و سخت آنها تبدیل شده‌اند.