علی صوفی: خاتمی برای تدوین مانیفست اصلاحات باید پیش‌قدم شود.

مانیفست اصلاحات حربه‌ای تازه یا قدمی به سوی جامعه؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اصلاح‌طلبان در شرایطی به سر می‌برند که نه رویکردشان با خود روشن است و نه با جامعه. آنها که سال‌هاست شعار تدوین مانیفست اصلاح‌طلبانه را سر می‌دهند در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 نشان دادند که هیچ گفتمان دقیقی برای ارائه ندارند و البته مردم نیز دیگر به آنها اعتماد نکردند و بیش از هر زمان عیان شد که سرمایه اجتماعی‌شان به چه شکل فروریخته است. آش آنقدر شور شد که بسیاری از اصلاح‌طلبان هم در سال‌های اخیر دیگر اصلاح‌طلبان را متهم به قدرت‌طلبی کرده بودند و می‌گفتند که اصلاح‌طلبی به استمرارطلبی تغییر شکل داده است.

حالا علی صوفی در گفت‌وگویی به نوعی خاتمی را مقصر وضعیت کنونی اصلاح‌طلبان می‌داند و می‌گوید که او باید در تدوین مانیفست پیش‌قدم شود. صوفی در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» گفت: «در اوایل سال ۹۹ به ویژه بعد از تعطیل شدن شورای عالی سیاست گذاری بحث مطرح و به عنوان دستور کار جبهه اصلاحات قرار گرفت و از شخصیت های اصلاح طلب و صاحبنظران دعوت شد و در جلسات مختلفی نقطه نظرات مختلف را در ارتباط با تهیه مانیفستی برای اصلاح طلبان بکار گرفتند ولی آن هم به نتیجه ای نرسید و نهایتا به تشکیل جبهه اصلاحات منجر شد  و چیزی رسمی تهیه نشد. با توجه به عملکرد جبهه ای اصلاح طلبان از سال ۹۴ تا الان که این حرکت به نوعی در سال ۹۲ هم وجود داشت ولی تحت عنوان شورای عالی سیاست گذاری از سال ۹۴ حرکت جبهه ای اصلاح طلبان برای انسجام بخشی و اجماع سازی شکل گرفت و در سه دوره انتخاباتی در ۹۴ و ۹۶ و ۹۸ شورای سیاست گذاری اول و دوم و سوم شکل گرفت و در این دوره نیز، جبهه اصلاحات بود اما خروجی رضایت بخش نبود. به دلیل تعارض منافع و لیست هایی که بسته می شد حرکت مطلوب ارزیابی نشد اما اصلاح طلبان از سال ۹۲ تا ۹۶ مردم را داشتند و هر بار موج انتخاباتی به راه می افتاد و انتخابات دو قطبی می شد نتیجه به نفع اصلاح طلبان بود اما در سال ۹۸ مردم از صندوق های رای جدا شدند یعنی به نوعی می توان گفت مردم از اصلاح طلبان جدا شدند و اصلاح طلبان دیگر صندوق رای را، از دست دادند».

صوفی با تاکید بر لزوم تهیه مانیفست و بازنگری جریانی در اصلاحات اذعان کرد: «امروز شرایط اقتضا می کند عملکرد چهار دوره ای اصلاح طلبان بازنگری شود چون اختلاف نظر بالا کشیده و برخی از سران اصلاحات ادامه این حرکت را مفید نمی دانند برخی مثل آقای علوی تبار فورا استعفا دادند برخی از اعضا دیگر در جلسات شرکت نمی‌کنند و برخی پیشنهاد انحلال جبهه اصلاحات را، مطرح می کنند. اصلاح طلبان که قدرت و صندوق رای و مردم را از دست دادند باید فعلا کار جبهه ای را تعطیل کنند و کار حزبی کنند. بین کارگزاران و حزب اتحاد ملت دو رویکرد جامعه محور در سال گذشته مطرح شد و این چالشی بین این دو حزب بود. من فکر می کنم همانطور که آقای خاتمی در بیانیه بعد از انتخابات مطرح کردند همین دو رویکرد را مدنظر قرار دادند. آقای خاتمی باید در چهار سال آینده حول این دو محور، انسجامی بین اصلاح طلبان ایجاد کنند و در تدوین مانیفست پیشقدم شوند».

علاوه بر او افرادی مانند ناصر قوامی و حسین انصاری‌راد به عنوان اصلاح‌طلبانی که چندان درگیر مناسبات سیاسی روز اصلاح‌طلبان نیستند هم بارها در گفت‌وگوهای متعدد اشاره کرده‌اند که اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر بیش از پیش در نگاه مردم بی‌اعتبار شده‌اند زیرا آنها فقط به دنبال کسب قدرت‌اند.

دوگانه قدرت-جامعه یکی از موضوعات محوری بحث‌های این چندوقت اصلاح‌طلبان بوده است و برخی از ایشان معتقدند که باید به جامعه بازگشت و برخی نیز قدرت‌خواهی خود را با این استدلال توجیه می‌کنند که اصلاح میسر نیست، مگر با حضور در قدرت سیاسی. حالا اما انگار اصلاح‌طلبان بیشتری به ضرورت مدون‌کردن خط و مشی جبهه اصلاحات رسیده‌اند زیرا با توجه به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و حتی انتخابات شوراها به این نتیجه رسیده‌اند که دیگر سرمایه اجتماعی خاصی ندارند و برای ادامه حیات چاره‌ای ندارند جز بازسازی اعتماد عمومی که البته این هم مسیر ساده‌ای نیست زیرا به نظر می‌رسد که بسیار سخت باشد که پایگاه رأیی که هشت‌سال هزینه روی کار آمدن دولت روحانی و البته چهارسال هزینه لیست اصلاح‌طلبان در مجلس دهم را داد، باز هم مانند سابق به جبهه اصلاحات اعتماد کند.