غلامرضا ظریفیان گفت: یک‌دست‌شدن حاکمیت را بد نمی‌بینم و امیدوارم سیاست ایران به‌جای حذف‌گرایی به سمت همگرایی برود.

غلامرضا ظریفیان: اگر نگاه رئیسی ملی باشد، اصلاح‌طلبان با او همراه می‌شوند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اصلاح‌طلبان دیگر در عرصه سیاسی حضور ندارند و از طرفی سرمایه اجتماعی خود را نیز از دست داده‌اند. در مقابل اصولگرایان توانسته‌اند هم در دولت و هم در مجلس حضور داشته باشند. حالا با این آرایش سیاسی باید دید که عرصه سیاست‌ورزی به کدام سمت می‌رود؟

غلامرضا ظریفیان، فعال و تحلیلگر اصلاح‌طلب درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «تجربه سیاست‌ورزی در دولت‌های مختلف متفاوت بوده است اما یک مسئله کلی را می‌توان در تمام دولت‌ها مشاهده کرد؛ آنکه در شیوه‌های کلی تفاوت چندانی نداشته‌اند. از سوی دیگر دولتمردان همیشه گرایش‌های سیاسی و جناحی داشته‌اند و من تفاوت بنیادینی بین آنها ندیده‌ام. ببینید که چه زمانی دولت‌ها سعی کرده‌اند از جوانان در ساختار دولت استفاده کنند؟ یا اصلا با مفهوم دولت الکترونیک آشنا بوده‌اند؟ تفاوت سیاست‌ورزان در حد گرایشات فکری بوده است، نه توانمدی‌های تخصصی».

او ادامه داد: «همین سیاستمداران موجود دولت‌ها را تشکیل می‌دهند و وقتی از میان همه سیاستمداران اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا شخصیت‌هایی نیستند که نیازهای روز جامعه را به دقت بررسی کرده باشند و با مفهوم تغییر نسلی آشنا باشند، ساختار تصمیم‌گیری‌ها یکی می‌شود؛ خواه این دولت با گرایش سیاسی اصولگرا یا دولتی دیگر با گرایش اصلاح‌طلبی که در کلیت فرقی با هم ندارند».

این فعال سیاسی درباره ابعاد یک‌دست‌شدن حاکمیت در مقطع کنونی بیان کرد: «من لزوما یک‌دست‌شدن حاکمیت را بد نمی‌بینم و حتی می‌توان امیدوار بود که سیاست ایران به جای حذف‌گرایی به سمت همگرایی برود. اکنون دیگر وقت اصرار بر اصلاح‌طلب بودن دولت یا اصولگرا بودن دولت نیست زیرا تقریبا تمام مشکلاتی که اکنون می‌بینیم ملی است و همه باید دست به دست دهند تا مشکلات رفع شوند».

ظریفیان در پایان گفت: «اگر نگاهی ملی بر اداره کشور حاکم باشد، اصلاح‌طلبان با دولت همکاری می‌کنند و اگر چنین نباشد احتمالا صرفا به بازسازی گفتمانی و تشکیلاتی خود می‌پردازند. البته من به عنوان یک نیروی اصلاح‌طلب تمایل دارم که هر دوی اینها رخ دهد؛ یعنی هم دولت آقای رئیسی از تمام ظرفیت‌ها استفاده کند و نگاهی ملی داشته باشد تا اصلاح‌طلبان با او و دولتش همراه شوند و هم در عین حال اصلاح‌طلبان در گفتمان سیاسی و اجتماعی خود تحولی سازنده ایجاد کنند».