رامین مهمان‌پرست گفت: حضور خارجی در یک کشور زمانی مشروع است که خواست ملی برای آن حضور وجود داشته باشد که درباره حضور پاکستان چنین موضوعی صادق نیست.

مداخلات خارجی در افغانستان امنیت این کشور را به خطر می‌اندازد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: شرایط در افغانستان بسیار پیچیده است؛ از یک پاکستان به عنوان نیروهایی خارجی وارد این کشور شده‌اند و در همکاری با طالبان به منطقه پنجشیر حمله می‌کنند و از سوی دیگر هنوز دولت مرکزی از سوی طالبان تشکیل نشده است.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و تحلیلگر مسائل دیپلماتیک درباره شرایط حاکم بر افغانستان به «مثلث‌آنلاین» گفت: «کشور افغانستان به عنوان یک کشور همسایه و دارای فرهنگ مشترک با ایران حتما برای نظام جمهوری اسلامی ایران مهم است. ایران ثبات در افغانستان را می‌خواهد و حتما همه دولتمردان و همه مردم ایران تمایل دارند که دولت افغانستان به انتخاب خود مردم این کشور باشد».

او ادامه داد: «حتما هر گونه مداخله خارجی در افغانستان محکوم است و تردیدی نیست که مداخلات خارجی باعث از بین‌رفتن امنیت در این کشور می‌شود. به نظر می‌رسد تنها راه حل امن برای حل مناقشات افغانستان گفت‌وگوی چندجانبه میان طرف‌های درگیر است».

این تحلیلگر حوزه سیاست خارجی درباره حضور نیروهای پاکستان در خاک افغانستان و همراهی آنها با طالبان بیان کرد: «حضور خارجی در یک کشور زمانی مشروع است که خواست ملی برای آن حضور وجود داشته باشد که درباره حضور پاکستان چنین موضوعی صادق نیست اما جدا از بحث‌های قانونی، دخالت خارجی حتما به حل مسئله افغانستان کمکی نمی‌کند و باعث کشته‌شدن هرچه بیشتر مردم بی‌گناه می‌شود. اگر قرار باشد تحرکات اینچنینی ادامه یابد امنیت افغانستان از بین می‌رود که برای ایران بسیار مهم است کشور همسایه یعنی افغانستان امنیت داشته باشد و از گزند هرگونه بی‌ثباتی در امان باشد».

مهمان‌پرست درباره ملاحظاتی که ایران در قبال طالبان باید در نظر داشته باشد، گفت: «ملاک خواست و اراده عمومی مردم افغانستان است و اگر هر جریانی بتواند از طریق سیاسی نظر مردم را جلب کند و به وعده‌هایش عمل کند، مورد احترام جمهوری اسلامی ایران واقع می‌شود و صرف ادعای یک گروه که بگوید تغییر کرده‌ام، کافی نیست و باید دید در عمل شعارهایی که داده می‌شود چه قدر عملی می‌شوند و در آن صورت می‌شود قضاوت دقیقی داشت. در پایان باید گفت که مقطع کنونی امنیت و حفظ تمامیت ارضی افغانستان بسیار دارای اهمیت است».