عبدالرضا داوری گفت: هدف تعیین‌شده عملیات تاجزاده حمایت از علی لاریجانی یعنی نامزد نهایی ناسا است.

تاجزاده دست پنهان لاریجانی در انتخابات 1400
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: شب گذشته عبدالرضا داوری در کلاب‌هاوس درباره ابعاد حضور مصطفی تاجزاده در صحنه انتخابات گفت: «آنچه تاجزاده می گوید در محتوا چندان دور از واقعیت به نظر نمی‌رسد. در عین اختلافات او با برخی اعضای ارشد ناسا اما او با ایجاد تکانه‌های متعدد در حال حیات بخشی به بخش خاموش شده بدنه اجتماعی اصلاح طلبان است».

به گزارش آنتن، او ادامه داد: «او که مواضع ساختار شکنانه‌اش حتی مورد اعتراض چهره‌های ارشد اصلاح طلب بوده است حالا به جای توصیه به تحریم انتخابات از تصمیمش برای نامزدی سخن می گوید و از شرکت در انتخابات می گوید. به نظر می‌رسد او عملیات مهمی را آغاز کرده؛ هدف تعیین‌شده این عملیات نه حمایت از نامزدی اسحاق جهانگیری یا محمدرضا عارف بلکه به صورت مشخص حمایت از علی لاریجانی یعنی نامزد نهایی ناسا است».

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که پس از منتشرشدن مواضع عجیب محمدجواد ظریف و متعاقبش انتقاد رهبر انقلاب، به نظر می‌رسد ظریف جایگاه انتخاباتی سابق را نداشته باشد و در این شرایط بستر مناسبی برای ورود لاریجانی به انتخابات با کسب حمایت اصلاح‌طلبان فراهم شده است؛ از این سو تاجزاده نیز می‌خواهد فضای انتخابات را به نفع هم‌جناحی‌های خود را به تحرک درآورد که حالا به گفته داوری این تحرکات قرار است در نهایت به نفع لاریجانی باشد. تاجزاده می‌داند که تأییدصلاحیت نمی‌شود و به نظر می‌رسد که ورود او به انتخابات هدف ثانویه‌ای را دنبال می‌کند. در ابتدا برخی چنین تحلیل می‌کردند که این فعال سیاسی می‌خواهد به زعم خود سطح مطالبات انتخاباتی را در جامعه بالا ببرد و از قضا ادعای خود تاجزاده نیز این بود اما هرچه پیش می‌رویم، مشخص می‌شود که او با استفاده از هر ابزاری ولو تندترین مواضع نه برای افزایش مطالبات بلکه برای متوجه‌کردن سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان به انتخابات وارد میدان شده است و در شرایطی که اصلاح‌طلبان هیچ بدیلی برای لاریجانی ندارند و عملا تمام نامزدهای آنها یا مانند ظریف در شرایط نامناسب سیاسی به سر می‌برند یا مانند جهانگیری به دلیل عملکرد ضعیف دولت پایگاه رأیی ندارند، ممکن است به سمت گزینه آخر خود یعنی لاریجانی بروند زیرا تصور اصلاح‌طلبان آن است که اگر بتوانند سرمایه اجتماعی برای لاریجانی فعال کنند و از آن سو لاریجانی هم بتواند بخش‌هایی از اصولگرایان سنتی را با خود همراه کند، می‌توانند به توفیقی در انتخابات دست یابند؛ شرایطی که تحققش سخت به نظر می‌رسد زیرا لاریجانی هم در نگاه عمومی مانند روحانی قلمداد می‌شود و شاید مشکل باشد از مردم ناراضی از دولت روحانی به نفع نیرویی مشابه روحانی رأی گرفت.