بر اساس اخبار آمریکا لایحه ممنوعیت ارزهای دیجیتال را به سنا ارسال می‌کند، به نظر می‌رسد همین موضوع هراس قابل توجهی را میان معامله‌گران ایجاد کرده است و در ریزش شدید بیت کوین موثر بوده است.

بازار ارزهای دیجیتال رو به وخامت است/ افت ارزش بیت کوین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش پایگاه خبری پیشنهاد ویژه: مدت زمان زیادی از پیدایش بازار ارزهای دیجیتال نمی گذرد ولی انواع بازار ارزهای دیجیتال توانسته اند طرفداران بسیاری را در سراسر جهان پیدا کنند. در روزهای اخیر بازار ارزهای دیجیتال با نوسان بسیاری روبرو بود و سرمایه گذاران به نوعی از روند بازار ارزهای دیجیتال نگران شده اند. بیت کوین که پادشاه بازار ارزهای دیجیتال نامیده می شود در روزهای اخیر، ریزش شدیدی داشته است و برخی ها می گویند بیت کوین با مغز زمین خورده است .​

وضعیت بیت کوین

بیت کوین به قهقرا رفت!

در کمتر از چند ساعت قیمت بیت کوین با ریزش ۲۰ درصد مواجه شد و به ۴۳ هزار دلار سقوط کرد.

بر اساس اخبار آمریکا لایحه ممنوعیت ارزهای دیجیتال را به سنا ارسال می‌کند، به نظر می‌رسد همین موضوع هراس قابل توجهی را میان معامله‌گران ایجاد کرده است. در کنار این نگرانی از سویه جدید کرونا هم پیش‌تر بر قیمت بیت کوین فشار آورده بود. گفته می‌شود در بازار رمزارزها نگرانی از رفتن چند ساله بیت کوین به فاز خرسی (نزولی) افزایش داشته است.

هنوز زمان زیادی از سقوط ۲۰ درصدی قیمت بیت کوین از اوج قله ۶۹ هزار دلاری نگذشته بود که شب گذشته دوبره با ریزش ۲۰ درصد مواجه شد و به کمتر از ۴۳ هزار دلار سقوط کرد.

در موج ریزشی تند اخیر بیت کوین رئیس جمهور السالوادور که پول ملی خود را به بیت‌کوین تغییر داده است از خرید ۱۵۰ بیت‌کوین در سطح ۴۸۶۷۰ دلار خبر داده بود. بیت‌کوین از کف روزانه قیمتی خود فاصله گرفته است اما بعضا در میان اخبار احتمال ریزش سنگین بیت‌کوین و تکرار خاطره تلخ سال ۲۰۱۸ نیز مطرح می‌شود. به عقیده برخی از تحلیلگران تکنیکال نیز یک کانال صعودی مهم از دست رفته است و همین موضوع احتمال افت بیشتر را پررنگ کرده است.

آمار بیکاری روز گذشته آمریکا گرچه از کند شدن اشتغال‌زایی در این کشور خبر می‌دهد اما نرخ بیکاری به ۴.۲ درصد رسید و فاصله چندانی تا سطوح قبل از کرونا ندارد. در این شرایط با ریزش قیمت نفت نیز تا حدودی از نگرانی تورمی کاسته شده است و دست فدرال رزرو کاملا برای سیاست انقباضی باز گذاشته است. در این میان نگرانی شدیدی از بابت شیوع گونه جدید ویروس کرونا در سطح جهان وجود دارد که این موضوع اثرات خود را در بازارهای مختلف منعکس کند و در سیاست‌گذاری بانک‌های مرکزی نیز موثر باشد.

افزایش نرخ بهره و حرکت به سمت کاهش هر چه بیشتر خرید دارایی‌ها (تیپرینگ) علاوه بر بازار کامودیتی می‌تواند بازار رمزارزها را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این موضوع اگر با جبهه‌گیری دولت آمریکا در برابر رمرارزها همراه شود می‌تواند فشار بیشتری را بر بیت‌کوین وارد کند.

تحلیل تکنیکال بیت کوین

پیش بینی تکمیل ساختار اصلاحی موج ۴ بیت کوبن تا محدوده ۵۵ هزار دلار را داریم.

پیش بینی پلن بینی درست از آب درآمد

پلن بی همچنان قیمت بیت کوین را تا پایان نوامبر تا ۹۸ هزار تخمین زده است! پس از دریافت انتقادات زیادی در مورد پیش‌بینی اینکه قیمت بیت کوین (BTC) تا پایان نوامبر به ۹۸ هزار دلار خواهد رسید، حتی با کاهش شدید بازارها، PlanB، یک سرمایه‌گذار هلندی مستعار در توئیتر روی ادعاهای خود همچنان پافشاری می‌کند. او توییت کرد من هنوز در نوامبر تسلیم نشده‌ام. "PlanB یک سرمایه گذار هلندی مستعار است و برای ایجاد مدل پیش بینی قیمت سهام به جریان (S۲F) بیت کوین بسیار محبوب شد و بسیاری از پیش بینی‌هایش تاکنون درست از آب درآمده است!

ادوارد اسنودن توضیح می‌دهد که چرا به دوج کوین و شیبا اینو علاقه‌ای ندارد. ادوارد اسنودن (Edward Snowden)، افشاگر مشهور، موضع خود را در مورد شیدایی سکه‌ای سگ در یک سری توئیت های اخیر روشن کرده است.

این کارشناس ۳۸ ساله امنیت سایبری ادعا می‌کند که به دلیل شوخ طبعی ضعیف خود به رمزارزهایی مانند Dogecoin و Shiba Inu با بدبینی نگاه می‌کند.

او همچنین نگران این واقعیت است که بسیاری از خریداران ممکن است پول سگ را با یک سرمایه گذاری قانونی اشتباه بگیرند، که از نظر مالی به آنها آسیب می‌رساند.

با این حال، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی، که برنامه‌های نظارتی گسترده‌ای را که توسط دولت ایالات متحده انجام می‌شد، افشا کرده است، از بیلی مارکوس، یکی از بنیان‌گذاران دوج‌کوین، تمجید کرد و ادعا کرد که او “صدای مثبت” در جامعه رمز ارها است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که به افرادی که سکه‌های سگ را به عنوان یک شوخی بیهوده برخورد می‌کنند به جای اینکه بخواهند آن‌ها را چیزی جدی جلوه دهند، احترام می‌گذارد.

همانطور که توسط U.Today گزارش شده است، اسنودن به پنج میلیون دنبال کننده خود در توئیتر هشدار داد که از هدر دادن پولی که به سختی به دست آورده‌اند، در شیبا اینو، جامعه پرطرفدارترین سکه میم سال را به هم ریخته است. قابل توجه است که شیبا از زمان توئیت اسنودن تقریباً ۳۵ درصد کاهش یافته است.

سکه های بی مصرف متمرکز

اسنودن بدون نام بردن از افراد، سرمایه‌دارانی را هدف قرار داد که در مورد بیت‌کوین چیزهای منفی می‌نویسند و در عین حال «کوین‌های بی مصرف متمرکز» را تبلیغ می‌کنند که این VC‌ها سهم بزرگی در آن دارند. او همچنین اشاره کرد که سرورهایی که از آن‌ها برای افشای اطلاعات بسیار محرمانه به روزنامه نگاران استفاده می‌کرد، با کمک بزرگ‌ترین ارز رمزنگاری شده پرداخت شده است. با این حال، پیمانکار فرعی سابق سیا تأکید کرد که او یک ماکسیمالیست بیت کوین نیست. اسنودن در مورد حمایت وی از Zcash، یک رمز ارز متمرکز بر ناشناس بودن که اخیراً به اثبات سهام تبدیل شده است، گفت که به مشکل حریم خصوصی بسیار بزرگ بیت کوین رسیدگی کرده است.

کاهش تقاضای معاملات اهرمی در بیت کوین

ممکن است تابستان گذشته برای رمز ارزها بی‌رحمانه بوده باشد، اما ماه نوامبر (آبان و آذر) نیز برای سرمایه‌گذاران رمز ارزها هیچ تکان بزرگی نخواهد داشت. تنها شش هفته تا پایان سال ۲۰۲۱ باقی مانده است و شاخص قیمت بیت کوین CoinDesk (XBX) نزدیک به ۲۰ درصد از بالاترین رکورد تاریخ ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) کاهش یافته است. با این حال، یک چیز جالب در حال حاضر در بازارها وجود دارد: کاهش اخیر تقاضا برای معاملات اهرمی.

پس از ریزش شدید ماه می (اردیبهشت)، تقاضا برای استقراض پول برای مدت طولانی روی رمز ارزها نیز کاهش یافت. نرخ‌های تأمین مالی مبادلات دائمی بیت کوین، یعنی هزینه حفظ موقعیت خرید اهرمی در بازارهای مشتقات تا پایان ماه ژوئیه (اوایل مرداد) تا حد زیادی منفی باقی ماند.

با شروع آزمایش قیمت‌ها روی سطح ۴۰ هزار دلار در پایان ژوئیه (اوایل مرداد)، نرخ‌های تأمین مالی شروع به افزایش کرد و بازار سوآپ های دائمی و معاملات آتی رشد کرد. در ۲۲ آگوست (۳۱ مرداد)، مجموع علاقه به معاملات آتی بیت کوین در صرافی‌های بیت مکس، بایننس، بای بیت، اوکی اکسچنج و هیوبی به بالای ۱۰.۴ میلیارد دلار رسید که بیش از ۵۰ درصد بیشتر از ۹۰ روز قبل بود. در همین مدت، قیمت نقدی بیت کوین حدود ۳۰ درصد افزایش یافت.

پس از اوج بازار نقدی ۶۸,۹۹۰.۹۰ دلاری در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان)، قیمت‌ها کاهش یافت و نرخ تأمین مالی کاهش یافت. بر اساس گزارش Skew، بین ۱۰ تا ۱۸ نوامبر (از ۱۹ الی ۲۷ آبان)، کل سود باز در مبادلات سود بیت کوین و معاملات آتی از ۲۴.۹ میلیارد دلار به ۲۲.۸ میلیارد دلار کاهش یافت، چیزی حدود ۸ درصد. که بسیار کمتر از افت قیمت لحظه‌ای در بازار در مدت مشابه بوده است.

کاهش تقاضای معاملات اهرمی در بیت کوین

بنابراین ممکن است آخرین کاهش قیمت بیت‌کوین به دلیل کاهش اهرم‌زدایی نباشد، بلکه فقط به دلیل عدم تقاضا برای موقعیت‌های لانگ باشد.

کی یانگ جو، مدیر عامل CryptoQuant، ارائه‌دهنده داده به CoinDesk گفت: «موازنه در مبادلات آتی در حال کاهش است (وثیقه‌های کمتر) در حالی که سود باز همچنان بسیار بالاست. “در حال حاضر آبشاری از انحلال کوتاه مدت وجود ندارد. من فکر می‌کنم که بازار احتمالاً در محدوده وسیعی دچار انحراف خواهد شد تا بازار آتی را برای چند روز آینده سردتر کند.”

به نظر می‌رسد معامله گران گزینه موافق هستند: تجارت جهانی جنسیس در اظهارنظر اخیر بازار اشاره کرد: نوسانات ضمنی یک هفته‌ای در بازار آپشن بیت کوین، تقریباً ۷۳ درصد، به سمت افزایش نوسانات ۱۰ روزه ۷۰ درصدی کاهش می‌یابد. این نشانه‌ای است بر اساس هنجارهای بازار رمز ارزها که بازار انتظار هیچ چیز خارق‌العاده‌ای را ندارد.