محمد غرضی:علت اصلی این که دولت نمی‌تواند نظر واحد تایید کند برای این است که راهکار ها و برنامه های دولت های قبل را استفاده می کند و آنهارا سرلوحه قرار داده برهمین اساس هم نمی تواند در دراز مدت پاسخگوی مردم باشد.

حساب و کتاب دولت روشن نیست / رئیسی از کوپن عقب نشینی کند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آیا مقصر گرانی‌ها یارانه رئیسی و تیم اقتصادی او است؟ آیا بازگشت به دوران کوپن روغن و برنج و لبنیات یعنی بحران؟ آیا زور یارانه ۴۰۰ هزار تومانی به روغن هر بطری حداقل ۶۰ هزار تومان می‌رسد؟ سرنوشت خزانه‌ای که دم می‌زنند خالی است با ماهانه به هر نفر ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومان چه می‌شود؟ شاید در هفته‌های اخیر برای بار هزارم هر ایرانی بارها این سوالات را از خود پرسیده و پای ماشین حساب اعداد را بالا و پایین کرده تا ببیند با این یارانه و حقوقی که سر افزایش و کاهش آن دعواست تا چند روز می‌تواند شکم خود و خانواده را سیر نگه دارد. با این حال حتی پیش‌بینی‌های کارشناسی هم شبیه به هواداران فوتبال شده است، چراکه یکی مردم را به صبر تشویق و دولت را ستایش می‌کند و دیگری از شرایط وخیم و تمام شدن صبر مردم می‌گوید. برای پاسخ به برخی از این پرسش‌ها با محمد غرضی وزیر نفت دولت میرحسین موسوی و وزیر تلگراف دولت سازندگی گفت‌وگو کردیم. با ما همراه باشید.

حساب کتاب دولتی ها نامشخص است

غرضی در مورد اینکه یارانه رئیسی چقدر می تواند در وضعیت اقتصادی تاثیرگذار باشد اظهار کرد: شرط اول این است که باید یارانه از چاپ اسکناس بدون پشتوانه جدا شود و شرط دو این است که نرخ ارز بازار و بانک مرکزی یکی باشد. اگر مابه تفاوت داشته باشد و رانت خوار‌ها بتوانند از دلار بانک مرکزی استفاده کنند و دیگران نتوانند این رانت خواری ادامه پیدا می‌کند که هم به ضرر دولت وهم ملت است. سوم هم این است که باید تجارت خارجی در اختیار همه قرار بگیرد تا رقابت باشد اگر این سه کار باهم انجام نشود شرایط تفاوت چندانی نمی‌کند، مگر این که بخشی از فقرا یک پولی گیرشان می‌آید ولی تورم از بین نمی‌رود.

وی افزود:حساب کتاب دولت خیلی روشن نیست. میزان نقدینگی دولت  نامشخص است. بنابراین نمی‌شود در این مورد سخنی گفت اگر دولتی بود که می‌توانست نقدینگی را کنترل کند می‌توانستیم بگویم که نتایج کار چه می‌شود.

دولت کالا برگ را فراموش کند

وزیر نفت دولت سوم ایران ؛ با یادآوری دورانی که مردم کوپن می گرفتند اظهار کرد:  امیدوارم رئیسی از کالا برگ عقب نشینی کند،  در سال ۶۸ که ما در دولت بودیم جمعیت کشور ۴۸میلیون بود ولی کوپن در دست مردم ۶۸ میلیون بود؛ یعنی ۲۰میلیون اضافه چاپ شده بود. امیدوارم که دولت با کالا برگ نخواهد آن تجربه را  تکرار کند.  رانت خوار‌های تولید کالا برگ آماده‌اند که این اتفاق بیافتد و دولت بدهکار شود اتفاقی که زمان ما رخ داد هم همین بود که در سال ۶۸توفیق دولت به این بود که بفهمد کالا برگ واقعی است یا تقلبی. اکنون که کالا برگ به تعداد بسیار زیادی توزیع می‌شود، این کار اصلا از عهده دولت بر نمی‌آید بنابراین باید کالا برگ را فراموش کنند.   

وی تاکید کرد: علت اصلی این که دولت نمی‌تواند نظر واحد تایید کند برای این است که راهکار ها و برنامه های دولت های قبل را استفاده می کند و آنهارا سرلوحه قرار داده برهمین اساس هم نمی تواند در دراز مدت پاسخگوی مردم باشد.

کالابرگ بعد از ۲ ماه متوقف می شود

غرضی اضافه کرد: دولت جدید است و از سوابق دولت‌های قبلی بی‌اطلاع است، لحظه‌ای تصمیم می‌گیرد و سپس به  ناچار  عقب نشینی می‌کند. مثل همین مورد کوپن قطعا پس از یکی دو ماه متوقف می‌شود، دولتی ها به خصوص وزیر اقتصاد سابقه ای در اداره کشور نداشته است بنابراین به صورت دائم دچار پیشنهاد هایی می‌شود که قبلا آزموده شده است.

وی در پایان گفت: هرچه قدر که دولت زمینه اجتماعی وسیع تری داشته باشد گرفتاری کمتری دارد. هرچقدر که جریان دولت از جریان اجتماعی فاصله داشته باشد دچار گرفتاری می‌شود و هم در دولت دهه ۶۰ و هم در دولت ۷۰ دولت‌ها به محض اینکه اشکال کارشان پیدا می‌شد جریان اجتماعی به دولت فشار می‌آورد. بنابراین مجبور بودند که روش را عوض کنند. اما پس از خاتمی دولت‌های مختلفی بودند که درآمد بسیار وسیعی هم داشتند ولی دلار چند برابر به مردم تحمیل کردند این دولت‌ها مخصوصا دولت‌های آخر با اینکه درآمد بسیار بسیار بالایی داشتند ولی دلار هزار تومانی  سی هزار تومان شد.