کوالالامپور- ایرنا- مالکوم ترنبول نخست وزیر استرالیا که امروز در پی دومین انتخابات درون حزبی در حزب لیبرال توسط اسکات موریسون وزیر دارایی کابینه اش کنار زده شد، سه سال پیش با همین روش تونی ابوت نخست وزیر وقت را برکنار و قدرت را به دست گرفته بود.

کودتای درون حزبی برای نخست وزیر استرالیا تکرار شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بحران رهبری در نخست وزیری استرالیا که در هفته اخیر روند تندی پیدا کرده بود، سرانجام امروز با برگزاری انتخابات مجدد در حزب لیبرال، پیروزی اسکات موریسون و کنار رفتن مالکوم ترنبول از نخست وزیری این کشور پایان یافت.
اسکات موریسون امروز درپی دومین انتخابات درون حزبی در حزب لیبرال به عنوان سی امین نخست وزیر استرالیا انتخاب شد.
ناظران سیاسی از این اقدام مخالفان ترنبول در حزب لیبرال به عنوان کودتای درون حزبی مخالفان برای کنار زدن ترنبول یاد کردند.
پیتردوتون با اختلاف 5 رای ( 40 به 45) اکثریت حزب را به موریسون واگذار کرد تا وی نخست وزیر آتی این کشور باشد.
استرالیا نام موریسون را به عنوان ششمین نخست وزیر در یک دهه اخیر ثبت خواهد کرد.
ترنبول با سه رقیب عمده شامل جولی بیشاب(وزیر امورخارجه) ، پیتردوتون (وزیر کشور) و اسکات موریسون (وزیر خزانه داری) درکابینه و حزب خود روبه رو بود که موریسون گوی سبقت را از آنها برد.
کابینه مالکوم ترنبول نخست وزیر استرالیا روز چهارشنبه هفته جاری پس از برگزاری اولین انتخابات درون حزبی در حزب لیبرال دچار پس لرزه های سیاسی شد به گونه ای که حدود 10 وزیرکابینه وی که از مدت ها پیش با نخست وزیر در حزب لیبرال اختلاف نظر پیدا کرده بودند، به رغم درخواست وی برای همسویی ،به طور گروهی استعفا دادند .
پیتر دوتون وزیر کشور ترنبول که رهبری پرسرو صدای مخالفان را در حزب برعهده داشت درصدد بود تا با کسب آرای اکثریت حزب جایگزین ترنبول در کاخ نخست وزیری این کشور شود.
ترنبول در نخستین رای گیری حزب لیبرال برای تعیین رهبری جدید با فاصله نزدیکی سایر رقبای خود را کنار زند و جایگاه خود را همچنان در این حزب حفظ کند.
اما این بقا برای وی بسیار پرچالش و با عواقب سیاسی همراه شد. پیتر دوتون وزیر کشور و هم حزبی و مهمترین رقیب وی به محض پیروزی ترنبول از سمت خود استعفا داد.
ترنبول در انتخابات هفته جاری درون حزبی 48 رای کسب کرد درحالیکه بزرگترین رقیبش پیتر دوتون 35 رای را به خود اختصاص داد.
وی به رغم درخواست ترنبول برای ماندن در سمتش اما از وزارت خانه ای که سیاست های نژادپرستانه ای را برای مهاجران استرالیا در 5 سال اخیر تحمیل کرده بود ، کناره گرفت.
پس از استعفای وزیرکشور، جیمز مک گراث وزیر دستیار ترنبول، وزیر توسعه بین الملل و اقیانوسیه و معاون خزانه داری استرالیا ازجمله 10 وزیری بودند که استعفای خود را به ترنبول ارائه کردند.
پیتر دوتون وزیر کشور مستعفی دولت مالکوم ترنبول در استرالیا که نتایج دور اول انتخابات درون حزبی را قبول نداشت روز گذشته باردیگر خواستار برکناری ترنبول وتجدید انتخابات درون حزبی شد و با کسب اکثریت آرا این انتخابات امروز دوباره برگزار شد.
وی معتقد بود که ترنبول دیگر اکثریت آرا را در حزب لیبرال ندارد و بنابراین باید فرد دیگری جایگزین وی در حزب و نخست وزیر استرالیا شود.
ترنبول امروز در واقع با همان روشی که در سال 2015 نخست وزیر تونی ابوت را کنار زد ، از صحنه سیاسی استرالیا کنار زده شد.
وی در سال 2015 با استفاده از انتخابات درون حزبی تونی ابوت نخست وزیروقت استرالیا و رئیس حزب سابق لیبرال استرالیا را کنار زد تا خود زمام امور به دست بگیرد و اگر یک ماه دیگر در قدرت می ماند دوران نخست وزیری وی با سه سال به اتمام می رسید.
اساق **1599**1917